Announcement

Collapse
No announcement yet.

Serviceintervall, Fiat 500 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Serviceintervall, Fiat 500 2013

    Hej,

    Jag blir inte riktigt klok på sambons bil, en Fiat 500 uttagen juli 2013, som knappt rullat 1200 mil. Var jag än söker och vem jag än pratar med (återförsäljaren och andra verkstäder etc.). inte ens serviceboken, kan förklara vad det officiella serviceintervallet är? Efter 24 månader gjordes den första services och bilen hade knappt rullat 500 mil. Efter 36 månader gjordes en andra service, bilen hade då knappt rullat 800 mil. Nu ett år senare är frågan om jag måste lämna in den lilla saken en gång till? 2700 kr kostade det förra gången.

    Vad säger ni?

    Tacksam för hjälp!!

    MVH,
    Christoffer

  • #2
    Ser inga tekniska skäl.. Kamremmens intervall är 5år (2018) och allt annat borde fortfarande vara top notch på den lille krabaten.
    Jag hade lugnt rattat vidare till 2018.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      Ser inga tekniska skäl.. Kamremmens intervall är 5år (2018) och allt annat borde fortfarande vara top notch på den lille krabaten.
      Jag hade lugnt rattat vidare till 2018.
      Toppen, tack!

      //C

      Comment


      • #4
        Jo, italienarna verkar lite knepiga med serviceintervallerna.

        Min Alfa 159 Tbi ska enl färddatorn servas var 3 500:e mil.
        Läser man i boken bör motoroljan bytas med 12 -24 mån intervall.
        När jag snackade med verkstan sa de att man bör lämna in den 1 gång/år för översyn...
        Last edited by Chramon; 18 February 2017, 17:29.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Min ska in på första service. Hon är ett år nu och färddatorn påminner mig.
          Abarth 595 Turismo 2016 160bhp

          Comment


          • #6
            Varje år alt 1500 mil är det på abarth iaf. Liten service varannat år och stor den andra

            Comment


            • #7
              Originally posted by campovolo View Post
              Varje år alt 1500 mil är det på abarth iaf. Liten service varannat år och stor den andra
              Mycket riktigt. På de vassaste Abarths som min scorpione var så var det 1000mil eller varje år. Tror inte det är så ofta på vanlig Fiat.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Tack för input, blir nog att tacka av den lilla bilen snart och byta upp någon storlek. Den har varit bra på otroligt många sätt, men barnvagn i bagaget är inte ett utav dom Med tanke på att serviceboken än så länge ser riktigt fin ut skulle jag tro att det är lika bra att lämna in den på "finservis" en gång till hos auktoriserad verkstad - endast med tanke på andrahandsvärde hos potentiellt kräsna köpare. Vad tror ni?

                Sen kan ju tilläggas att den auktoriserad verkstaden som ligger närmst oss heter "Dieseltrim", undrar om de har påverkan på andrahandsvärdet

                Comment

                Working...
                X