Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spridarlampan lyser och bilen hackar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spridarlampan lyser och bilen hackar

    Hej!
    jag har en fiat coupe 1995 2,0 16v .
    Spridarlampan lyser efter ett tag sen så länge bilen är varm så lyser den och spottar vid fullt gaspådrag?
    däremot så funkar allt oftast som det ska innan den blir varm.

    Jag är nybörjare på detta så hoppas att jag kan få några bra tips och ideer.

    Tack alla!

  • #2
    Välkommen hit!
    Tyvärr kan det bero på nästan vad som helst.
    Man alltid börja med en standardservice om det inte är gjort - filter, stift.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      Välkommen hit!
      Tyvärr kan det bero på nästan vad som helst.
      Man alltid börja med en standardservice om det inte är gjort - filter, stift.
      Tack! i see då är det bara byta ut allt då sakta men säkert tills man hittar felet men kan det ha något med lambdasonden att göra tro?

      Comment


      • #4
        Läs ut felkoderna så har du något att gå på, en verkstad kan hjälpa till med det. Det underlättar felsökningen.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ante View Post
          Läs ut felkoderna så har du något att gå på, en verkstad kan hjälpa till med det. Det underlättar felsökningen.

          Okej jo jag hade det i åtanke men funderar om man kanske ska köpa en felsökare så man har en. Ingen som har förslag på någon billig sådan?

          Comment


          • #6
            Är det en -95:a så fungerar inte dom billiga som finns tex på B-tema. Köp Multiecuscan (googla) och rätt adapter för bilen så kommer du undan ganska billigt ändå.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Okej jag ska kolla upp det �� du föresten sitter det luftmassemätare på den? Har för mig att det inte var det på den här ?

              - - - Updated - - -

              Tack som bara den för hjälpen!

              Comment


              • #8
                Finns inga billigare varianter? Dom jag hittade var på ca 4300 kr :/

                Comment


                • #9
                  MultiEcuScan kan inte prata med Marelli IAW som är före ODBII. Det är bara airbagen som går att komma åt.
                  Har du en 16v eller 16v turbo?
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Okej :/ 16v turbo årsmodell 1994

                    Comment


                    • #11
                      Hon går fint när den är kall men så fort hon börjar gå upp i temperatur så kommer spridar lampan upp och bilen blir kraftlös då den går in i fel säkert läge misstänker jag? Lambdasonden börjar väl mäta så fort bilen blir varm? Kan man dra ur lambdan medans bilen är på för att se om det inte blir någon förändring i motorn så borde det vara den som är boven eller tänker jag helt galet?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TurboB View Post
                        MultiEcuScan kan inte prata med Marelli IAW som är före ODBII. Det är bara airbagen som går att komma åt.
                        Har du en 16v eller 16v turbo?
                        Oops, så är det visst, fel av mig. 20VT var det som funkade.
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #13
                          Det är inte lambda. Den är bara för att optimera förbränning vid låga varv och slutar reglera vid 3000 RPM. Så det är inga problem att koppla ur lambdan en kort stund.
                          Lite talar för att kamlägesgivaren börjar ge för svag signal. Vad som händer när den går i felsäkert läge (limp mode) är att ECUn tar bort tändpulser över 4000 varv och då blir bilen väldigt svag.

                          Motorlampan reagerar också på missad tändning.
                          Om du inte har en Fiatverkstad som har gamla utrustningen kvar för att plocka ut felkoder så är det billigaste att börja testa är att byta tändspolar. Det sitter 2 st s.k. Punto-spolar som är billiga. Dom blir dåliga med tiden. Din bil är över 20 år gammal så det inte otänkbart att de ger för svag gnista.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Okej då tror jag att jag hänger med, tändspolare alltså? Okej ska ta en titt på det. Vart sitter dom? Jag har en fiat verkstad hyffsat i närheten så kan ju testa att byta tändspolaren först och sen kolla om dom kan få ut felkoderna. Tack åter igen för alla bra tips ��

                            Comment


                            • #15
                              Följ tändkablarna så hittar du dem!
                              Kolla annars i denna:

                              http://italiancarsclub.free.fr/Centr.../fiat%20coupe/
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X