Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bankörningar och annat kul?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bankörningar och annat kul?

    Hej. Jag är ny medlem och är ägare (tillsammans med min sambo) till en Abarth 595 turismo sedan en månad ungefär. Jag har kört mycket mc innan och undrar om det finns någon motsvarighet till de förarkurser som man kan gå på som motorcyklist? Det är körteknik och säkerhetstänk som man tränar på bana och det är otroligt kul. Bandagar med instruktör helt enkelt. För övrigt är jag mycket glad för bilen. Gjorde en tur Sthlm-Köpenhamn-Tilburg (i södra Holland) och tillbaka förra veckan och den lilla var hur trevlig som helst att köra! Jag har också provat mina gamla favoriter från mc-tiden här runt Sthlm. Bogesund, bulten och skanssundet. Mycket skojigt.

  • #2
    Välkommen till SFK.
    Club Alfa Romeo (CAR) arrangerar runt 6 banmöten varje år. Där brukar de som gillar trackdays här i Fiatträsket köra. 7 juli på Kinnekulle är det dessutom kombinerat med licenskurs som kör i en av grupperna. Deltagarna får efter detta en SBF licens som gör att man kan delta i mer än 1 banmöte varje år. Annars kan man lösa en engångslicens, sk provapå för en hundring eller så. Även på de vanliga banmötena brukar man kunna be att få en instruktör under något pass.

    Vi är flera här som åker till Kinneulle den 7 juli och det vore roligt om du dyker upp.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tack. Jag kollar in CAR med en gång! 7 juli är jag dessvärre inte ledig men vi ses säkert en annan gång då :-)

      Comment


      • #4
        Ja vad har det tagit åt Alfaklubben, banträffar på vardagar.. Ok det kanske är billigare hyra men om folk inte kan närvara?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          En fråga är hur det funkar med försäkring av bilen på banträffar. Min är märkesförsäkrad hos IF och "på tävling, träning inför tävling och hastighetskörning på bana" gäller den inte alls. En körning i grupp C med CAR är väl knappast att räkna som sådant så då kunde de inte svara i kundtjänst :-(

          Comment


          • #6
            Din vanliga försäkring, oavsett bolag, täcker ingenting som händer innanför grindarna. Numera är försäkringsbolagen väldigt uppmärksamma även på "olyckor" som råkat inträffa nära en motorbana.
            SBF-licensen gäller personskador vid föranmälda reglerade evenemang på motorbana. Gäller även engångslicensen. Så man kör på egen risk vad gäller hårdvaran.
            Bra med Alfaklubben är att det är väldigt städat och folk kör diciplinerat. I A, B och C är omkörningar reglerade till raksträckor där långsammare markerar och går åt sidan.
            Visst händer det att någon blir ivrig och snurrar men dels är det inte så vanligt och inte i närheten av någon annan. Jag kan faktiskt inte på rak arm påminna mig en incident med sammanstötning.
            Nästa banträff är också Kinnekulle någon gång i augusti. Om du anmäler dig till C-gruppen så kan jag ordna så du får med dig en instruktör under ett eller några pass.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Ok. Tack för snabba svar. Ses så småningom :-)

              Comment


              • #8
                En fråga till som dök upp när jag kikade på CAR:s sida är om det är ok att köra med min cab eller om det behövs överrullningsskydd (heter det så?) eller bur. Det är ju ganska mycket bil kvar även om det är cab på dessa bilar?

                Comment


                • #9
                  Det är en modern typgodkänd bil så det ska inte vara något problem.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Topp!

                    Comment


                    • #11
                      Tänk även på att det behövs en del uppgraderingar av bilen innan du ger dig ut på banan. Nyservad med färsk bromsvätska är en bra start. Sen så har vi bromsar och däck. Allt slits och värms upp på ett helt annat sätt på banan. Jag rekommenderar att uppgradera bromsbelägg fram och montera semi r-däck typ Federal 595 RS-R eller något liknande. Du kommer ha så mycket roligare om du har vettiga bromsar och däck på bilen. Kör du med standarddelar så är risken stor att du mestadels halkar runt och bromsarna tar dåligt efter några varv. Inget kul

                      Sen efter några banträffar så kanske du får blodad tand . Då blir det r-däck, coilovers och ännu bättre belägg runt om (fram & bak). Efter detta så brukar det gå utför. Man börjar lätta bilen, monterar sportstol och tittar på olika uppgraderingar av motor, hjulupphängning m.m.. Man är "hooked for life". Helt underbart om du frågar mig
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Å andra sidan.. har man inte upplevt skillnaden från std-grejer uppskattar man den aldrig.
                        Det är inget av std komponenterna som exploderar av lite bana så kör på du, men ha som Freddan säger gärna koll på att bromsvätskan är max ett år gammal.

                        Själv siktar jag på Kullen m Alfaklubben i augusti.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment

                        Working...
                        X