Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verktyg för kammrems byte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verktyg för kammrems byte.

    Tjena jag undrar om det finns någon i omnejd till göteborg halland som har de special verktygen för kammremsbyte på en Fiat coupe 2.0 20V turbo som skulle kunna tänka sig att låna eller hyra ut dessa så jag kan få ihop min Fiat.

    M.V.H Karlivar Petersson

  • #2
    Jag kan hjälpa dig men efter 17. juli därför jag är på semester nu.

    Comment


    • #3
      Hej Bojke
      Nu är jag också hemma och tänkte börja att ta tag i min Fiat.

      Jag köpte bilen för ett år sedan och allt fungerade by the book. Men sen la den ut ordentliga rökridåer när man startade pärlan, inga problem för dig sa försäljaren
      Självklart inte, tänkte jag! Det är bara att byta ventilstyrningspackningarna ( ok tänkte jag)
      Duktig som man är så tog jag tag i detta och skruvade ner sak för sak de vil säga hela bilen i småbitar

      Jag var noga med att ställa alla kamaxelöverfall i rätt ordning på en bräda. Är det någon som kan gissa att brädhelvetet välte?

      Rätt men inga problem eftersom det står ju nr på alla men lite av varje nr? 2, 16, 3, 12 osv.. Satan
      Alla var likadana utom en ( Nr 3) Så när jag fick bytt dessa här så är det bara att sätta ihop detta tänkte jag?

      Då upptäckte jag att det fanns ingen märkning på kamhjulen så till de behöver man en kamremsspärr (kamaxelspärr?) eller vad det nu heter?

      Jag skulle behöva hjälp med att få låna/hyra en sådana verktyg.

      Bästa är väl att vi får mail kontakt med mobil nr så kan jag ringa dig eller tvättom.
      maila mig gärna på karlivarpetersson@gmail.com

      Vad kul om jag kan få ordning på min bil

      MVH Kalle

      Comment


      • #4
        Det är med största sannolikhet ingenting fel med dina ventilstyrningar/packningar.
        Det som brukar gå är turbons glidlager, därmed rök.
        Börja med att demontera turbon, ser du oljekladd där är du hemma.
        GIK Turboteknik i Bäckebol hjälper dig därefter.
        (Du kan fixa din gamla turbo eller uppgradera till modernare saker men då blir det såklart en procedur med mappning osv.)

        "Don't fix what ain't broken ... "
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X