Announcement

Collapse
No announcement yet.

spridarlampan fortsättning följer.. Fiat coupe 16v turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spridarlampan fortsättning följer.. Fiat coupe 16v turbo

    Jag hade problem med spridar lampan som dök upp stup i kvarten men efter byte av tändspole så funkar det mycket bättre! Kan köra 30 minuter eller mer utan problem så jag är ju på spåret till lösningen av problemet men så fort man står stilla på tomgången för länge när den är varm så hoppar den upp och vägrar försvinna oavsett om du startar om den. Enda sättet är att vänta tills bilen är helt kall. Har även bytt tändstift då det verkar vara något med tändningen. Någon som har en idé eller expertråd vad det kan vara för fel?
    Attached Files

  • #2
    Har du råkat ut för en ordentlig baktändning och smäll vid något starttillfälle?
    Vad är det för mysko patchning på lambdasladdarna? Har någon eftermonterat en lambdamätare i kupen?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Ha! Där kan vi ha iaf en orsak till fel mätvärde från lambdan..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Hade på känn att den bilden kunde vara till användning! Kan det vara så? Sladdarna var skavda överallt så tog bort den gula kopplingen och ersatte den med en liten finare haha ja ibland så blir det en pytte pytte liten smäll men trodde det hade att göra med att det är 3 tums hela vägen? borde inte lampan lysa några minuter efter start om det är lamdan? Click image for larger version

Name:	19720084_1285544384907876_2146855802_o.jpg
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	253185
        Last edited by fiatcoupe; 3 July 2017, 08:53.

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	20170627_154755.jpg
Views:	1
Size:	119.5 KB
ID:	253186

          Comment


          • #6
            Kanske ska byta hela sladden men vad är det för sladd och hur ska man byta den? :/

            Comment


            • #7
              Om du klippt bort det dåliga och klämt skarvhylsan ordentligt så är det nog OK. De två vita sladdarna som går till den fyrkantiga kontakten är förvärmningen så det är en 3-tråds lambda.

              Om jag förstår dig rätt så går bilen bra nu och hackar/misständer inte vid belastning?
              Men motorlampan tänds när motorn varit varm eller igång en lite längre stund. Men bilen går fortfarande bra?

              Kan den vara chippad? Vissa chip kan orsaka att lampan tänds då och då.
              Jag misstänker ändå kamlägesgivaren (hallgivaren) börjar ge upp och ge för dålig signal. Det finns en tråd från i våras där någon hittat en billigt sätt att reparera den.
              Undrar om det var signaturen Barchetta som skrev om fixen.
              Last edited by TurboB; 4 July 2017, 00:21.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Bilen går bra vid belastning och han lampan tänds efter ca 30-40min samt specielt om man hänger kvar på tomgången för länge. Mja skulle kunna mistänka chipp men är inte säker. Okej så kamlägesgivaren alltså? Hittar inget kan det vara kamaxelgivare? Ska kika på det! Återkommer

                Comment


                • #9
                  Längst ner i tråden hittar du fixen:
                  http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...eleration-16vt
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Har sökt men hittar ingen kamgivare :/ är det jag som inte sökt tillräckligt? Vart sitter kamgivaren i motorn?

                    Comment


                    • #11
                      Det är den silverfärgade burken som sitter i ena änden av avgaskammen (förarsidan).
                      Du ser den på senaste bilden i hörnet av röda kåpan. Det sitter en kabel med en 3-pol kontakt ansluten.
                      Inuti den så finns den lilla svarta grejen som "Barchetta1" visade på bilden i den andra tråden.
                      Last edited by TurboB; 4 July 2017, 10:22.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	20170627_154755.jpg
Views:	1
Size:	438.1 KB
ID:	253187Click image for larger version

Name:	20170627_154755.jpg
Views:	1
Size:	438.1 KB
ID:	253187

                        Comment


                        • #13
                          And we have a WINNER !
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Yeaj!�� ska skruva isär och kika direkt efter att jag har lämnat dottern �� tack som bara den! Du är ju som fiat forumets bosse bil doktor! Har för mig att du tipsade om tändspolarna med vilket fick bilen att gå mycket bättre��

                            Comment


                            • #15
                              Nu har jag rengjort allt då det var lite metalflisor på magneten och en del skit i själva tunneln så får vi hoppas på det bästa.

                              - - - Updated - - -

                              Någon som vet vad denna kabeln är och gör för nytta? Sitter ihopp med kabel till kamgivaren?Click image for larger version

Name:	20170704_195606.jpg
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	253191
                              Attached Files
                              Last edited by fiatcoupe; 4 July 2017, 22:27.

                              Comment

                              Working...
                              X