Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 126 projekt, SÄLJES.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 126 projekt, SÄLJES.

    Tyvärr är det här ännu ett avstannat projekt. Det är en 126 -75 med plåstercab och registrerad med dragkrok(!) och en reservdelsbil Polski fiat 126 -96. (Ej registrerad) Dessa var två helt kompletta bilar, 96-an har jag provkört och motor och låda är friska. Tidigare ägaren till 75-an garanterade att motor och låda var bra även på den. Den bilen ställdes av -97 på grund av rostlagningsbehov. Min tanke var att sätta i en mc-motor, ingen R1:a utan något som var besiktningsbart som ombyggt fordon, t.ex. en BMW R80 på 60 hästar. Vidare skulle den få kuggstångsstyrning, bättre väghållning och skivbromsar, instrumenteringen från 96-an, två sportstolar och en bagagehylla istället för baksäte. Det som har gjorts är att karossen på 75-an är helt ren, den hänger i en hemgjord kaross-snurra, har nya tröskellådor, framskärmar och fronten från 96:an. Det finns ingen rost nu på denna kaross. Bladfjäderpaketet är isärtaget, huvudbladet är omsmitt (vänt) så framänden sänks ca 4-5 cm. Teflonblad ligger mellan fjäderbladen. Hjulspindlarna är renoverade med nya inbrotschade bussningar. Det finns nya bromsskivor och ok från en Uno att renovera. Vill man ha skivbromsar även bak finns fästen och ok från Uno Turbo. Nya röda Konidämpare finns för både fram och bak. En styrväxel från Opel Kadett har fått styrleder till Fiat och fästen har byggts. Fyra Momo alufälgar 6x13 har blästrats och målats och fått nya Dunlop däck, 175/50 R13. Jag har även två sportstolar från Honda CRX och en liten läderratt som skulle passa bra. Öppningsbara bakre sidorutor har jag tagit hem från Tyskland. Förutom dessa ursprungligen helt kompletta bilar har jag även huvar, dörrar och annat smått från en tredje bil, också det en 75:a.
    Vill man fortsätta med min ursprungsidé är mycket redan klart och anskaffat, vill man göra 75:an helt original så finns allt som behövs för det. Vill man så kan man ju använda 96:ans motor i 75:a karossen så man får nyckelstart och elektronisk tändning och växelströmsgenerator.
    De senaste åren har det inte hänt mycket med projektet och jag tänkte lämna över allt till någon annan. 75:an och båda bilarnas motorer har hela tiden förvarats i varmgarage.
    Jag vill inte sälja delar av det här för sig utan det är allt eller inget som gäller, två bilar, kaross-snurran, hjulen och alla extradelarna.
    Vill någon ha enbart vissa delar kan ni kanske köpa allt tillsammans med någon och dela upp det efter behov.
    För alltihopa vill jag ha 20.000 eller bättre bud. Inga byten och inga "sista pris". Maskin finns för lastning på kärra eller lastbil. Intresserade kan kontakta mig på jorsotorpet@gmail.com eller ringa på 070-3357293 mellan 07-22. Foton kan mailas. Grejorna finns i Söderfors mellan Uppsala och Gävle.
    Bertil Carlsson.Click image for larger version

Name:	20170802_144156[1].jpg
Views:	1
Size:	186.7 KB
ID:	259432Click image for larger version

Name:	20170802_145256[1].jpg
Views:	1
Size:	106.6 KB
ID:	259433
    Last edited by beca; 4 August 2017, 17:39.
Working...
X