Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ta ur innertak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta ur innertak

    Hej!
    Jag ska till och rostlaga taket på min Argenta, rostig som få runt takluckan. Nån som har nå tips på hur man får ut taskivan hel då den är limmad runt takluckan? Har lusläst Klassikers reportage för tips, men annars novis på det jobbet. Har rådfrågat en biltapetserare, som inte vill göra jobbet (varningsklockor?) men gärna bistår men råd vid återmonteringen. Tänkte även fixa "hänget" över baksätet. So hit me, Please!
    Fiat Argenta 120 ie 1985
    Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

  • #2
    Som jag skrivit till dig ett par ggr behövs inte innertaket nödvändigtvis demonteras för rostlagningen då det är dubbla plåtar i taket. Takluckan ligger i en sorts plåtkassett.
    Underlättar om du tar loss själva luckan först, som jag beskrev.
    Gjorde jobbet för ett antal år sen.

    För rep av innertaket lär det underlätta att ta ur innertaket, men som sagt har jag oxå gått bet på limmet hittills.
    Man blir nog tvungen att skära loss tyget runt luckan, sen återmontera på ngt sätt. kanske lim, skruvat och med en lite bredare list runtom för att täcka skarven.
    Ev. kan limmet lösas upp av ngn kemikalie som inte skadar tyget... Men tveksamt.
    Last edited by per; 22 August 2017, 13:17.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, jag vet Per. Och jag önskar att plåtverkstan som ska göra jobbet vore av samma åsikt, men de vägrar (hittills) svetsa & slipa med innertaket kvar :-(
      Det stora problemet är ju att få ur innertaket intakt, det är det jag eftersöker tips om. Jag jobbar vidare med/mot både firma och innertak :-) Vill ha det helt och fint ju :-)
      Fiat Argenta 120 ie 1985
      Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

      Comment


      • #4
        Minsann, det svaret hade jag inte.
        Ännu ett alternativ kan vara att byta plåtgubbe förstås, men vi vill som sagt båda fixa våra innertak. Har även använt tunnflytande kontaktlim i sprutor med tunn nål - inget jag rekommenderar
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X