Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken SOHC kamaxel är detta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken SOHC kamaxel är detta?

    Igår när jag gick igenom kammar till SOHC motorerna hittade jag en som jag inte har en aning om var den kommer ifrån.
    Jag känner igen handduken som den varit insvept i de senaste 10 åren och trodde det var min första gamla Uno Turbo kam.
    Fel!
    Mycket smalare lober och märkbart högre lyft och mycket bredare topp. Det står: S A S 11,4 102 i gjutningen mellan första och andra loben.
    Visst finns det kammar med högre lyft än 11,4 men med en lobseparation på bara 102 grader tillsammans med det lyftet snackar vi Maximum Race.

    Vad är detta och känner någon igen tillverkaren SAS?

    Det närmaste jag hittat efter lite googling var en amerikansk maskindelstillverkare som visserligen bland mycket annat gjorde olika sorters kammar men då til CAT bulldozer och liknande.
    Kan dom sysslat med trimdelar till italienska bilar på 60-70 talet?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  • #2
    Har du någon bild på märkningen?

    Comment

    Working...
    X