Results 1 to 5 of 5

Thread: Slitage på servopumpsrem

Power Junkie Freddan72's Avatar

Slitage på servopumpsrem

Jag kollade oljan i helgen och när man ändå har huven uppe så kan man ju lika gärna kolla allt annat. Så jag lyste med en lampa på remmarna för servopump och ac-kompressor och fick se följande

Name:  IMG_3759.jpg
Views: 38
Size:  60.5 KB

En uppmaning till alla! Kolla era remmar!!

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Det är väl std att man gör!
    Men visst de slits rätt fort.

Jag installerade nya remmar 2015-10-16 vid 15400 mil. Bilden togs igår och mätaren stod på 15712 mil -> 312 mil

Fattar inte att den kan ha slitits så fort. Ser ut som att något har skavt mot remmen.

Servopumpsremmen heter 6PK1138.

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    dvs 6 ribbor, enkelsidig, 1138 mm lång. Den driver bara servopumpen med vevaxeln. (generator och AC-pumpen drivs från servopumpen med en dubbelsidig rem).

Nånting är helknasigt. Så där ska den inte se ut ens efter 20 000 mil. Den kan ha spårat över och skurit av delar av en ribba.
    Är kullagren i stödhjulet och spännrullen OK?

Troligen har det kommit in nåt grus eller skräp mellan motorfästet och remmen då frigången under plasthjulet bara är någon millimeter.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Coupe 20VT -97 räserbil, Uno Turbo -89 blivande rejsbil, Uno Turbo -88 restomod, Ritmo 105TC, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63, Marea 20v bruksbil.

Quote Originally Posted by TurboB View Post
    dvs 6 ribbor, enkelsidig, 1138 mm lång. Den driver bara servopumpen med vevaxeln. (generator och AC-pumpen drivs från servopumpen med en dubbelsidig rem).

Nånting är helknasigt. Så där ska den inte se ut ens efter 20 000 mil. Den kan ha spårat över och skurit av delar av en ribba.
    Är kullagren i stödhjulet och spännrullen OK?

Troligen har det kommit in nåt grus eller skräp mellan motorfästet och remmen då frigången under plasthjulet bara är någon millimeter.
    Japp som du säger, det lutar åt att det kommit in skit och skadat remmen. Jag kommer kolla stödhjul och spännrulle innan jag monterar ny rem.