Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltips - kul och lastvänlig familjebil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Riktigt snygg alfa, hoppas du får många glada och felfria mil i den.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #32
      Tjusigt! Blir kul att se IRL. Grattis!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Man ska ha VW Golf om man vill bli av en bil. Min gamla bruksbil, en 2001 i fint skick med 15kmil på mätaren sålda jag för 22500. Blev helt nedringd!

        Det trevliga blev därmed att jag kunde hämta Alfan på lördagen - säljaren hade låtit tvätta bilen före hämtning. Fin service!

        Click image for larger version

Name:	1E8EE7A8-240C-4C05-A922-62AF2221027E.jpg
Views:	1
Size:	103.4 KB
ID:	253615

        Det positiva intrycket består än så länge men längtar till jag får gå hårt åt interiören och få bort hunddoften. För den sticker i näsan. Min gravida fru beordrade mig till och med att stoppa undan intruktionsboken för den luktade hund...

        Lätt förtvivlad över hur låg den är bara - den har sportpaketet TI (sänkt 25mm) och en tidigare ägare har monterat vinterdäck i dimensionen 205/50-R17. Jämfört med sommardäcken, 245-40R19 så blir bilen ytterligare ca 15mm lägre med vinterdäcken...

        Förhoppningsvis har min totalt bilointresserade fru dock räddat dagen. För när hon tittade på bilen igår tyckte hon att det såg ut som däcken var paffa. Då vinterdäcken precis hade monterats av en rekondfirma precis innan jag körde den till Autoalfa i början av förra veckan tog jag det för givet att de naturligtvis hade fyllt däcken till rätt lufttryck. Men min frus kommentar, tillsammans med det faktum att de monterat däcken med bra mönster på ena sidan bilen och de dåliga på andra sidan gjorde att jag bestämde mig för att kolla trycket.

        Däcken hade mellan 1,6 - 1,7 bar, och då hade jag ändå kört ca 2 mil innan jag kollade och och måste tro att däcken var lite varma i alla fall.

        Fyllde till 2,7 bar runt om och slapp släpa underedet i backen på vägen hem i allafall. Hoppas det fortsätter så framöver och att luften ger tillräckligt för att jag ska klara de flesta vägbulor...

        När det är dags att börja byta ut däcken så kommer jag att gå upp en storlek i profil. Antingen 205/55 R17 eller 225/55R17 - så bilen får samma höjd som när sommardäcken. Läst mig till att det går att köra olika profil så länge skillnaden inte är mer än 5, för jag tänker inte slänga 4 däck för att två är slut...
        Last edited by rask; 15 January 2018, 23:21.
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #34
          Hade det inte varit för att man precis hade köpt bil hade denna varit ett bra alternativ. Någon som är sugen?

          https://www.blocket.se/alvsborg/Suba...6495.htm?ca=11
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #35
            Jämför dimensioner här:

            http://www.rullomkrets.se/#rullomkrets
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #36
              Den är way-off mot sommardäcken - närmare 20mm skillnad till och med:

              Click image for larger version

Name:	däcksjämförelse.jpg
Views:	1
Size:	43.2 KB
ID:	253616

              Dock är det 5% off mot speca:en - egentligen ska det vara 235 40/R19 på bilen. Så antar att det i alla fall är lagligt (precis). Men 6% mot sommardäcken. Inte konstigt jag tycker den känns låg (även med rätt lufttryck).

              Blir till att byta ut mot större däck nästa vinter...
              Last edited by rask; 17 January 2018, 10:56.
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #37
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #38
                  Liten uppdatering här:

                  Rostskydd och dragkroksmontering på Frihamnens rostskydd och Dragcenter (far respektive son). Den avtagbara dragkroken monterades snyggt - tack vare lite input från Alfaowner-forumet slapp jag det övre skäret i bumpern som fanns med i instruktionerna. Kontakten blir lite väl synlig för min smak, men hade krävt omsvetsning för att vinkla om den

                  Click image for larger version

Name:	IMG_4834.jpg
Views:	1
Size:	55.7 KB
ID:	254215

                  Click image for larger version

Name:	2A490A91-6C5E-494E-8603-EEF99F3A48AB.jpg
Views:	1
Size:	87.6 KB
ID:	254223

                  Känns som de även gjort ett rediget rostskyddsjobb - sipprar fortfarande ut lite rostskydd i skarvar här och var. Blev extra bra rostskydd bak i och med att kofångaren bak ändå var avmonterad.

                  Click image for larger version

Name:	IMG-4715.jpg
Views:	1
Size:	144.5 KB
ID:	254216

                  Click image for larger version

Name:	IMG-4718.jpg
Views:	1
Size:	130.3 KB
ID:	254217

                  Lagt ca 10h på en grundlig rengöring, inkl ångtvätt av hela inredningen, AC-rengöring och några vändor med ozonmaskin. Använde mig även av Gliptones läderrengöring och conditioner, stor skillnad på tex dekor sömmar på ratt gick från vinröda till klarrött - man såg hur skitig bilen var invändigt.

                  Nära doftfri även om man kan känna en antydan till doft ibland. Ev blir det lite mer ångtvätt och samt en rengöring med en fin häxblandning som jag fick av en Smartab/Autosmartsäljare i veckan. Nytt kupéfilter, byttes i 5 minus och kalla Göteborgsblåst, det gamla var väldigt smutsigt för att vara bytt för 5 månader sedan tyckte jag allt - antingen inte bytt eller så har hund och häst ställt till det.

                  Click image for larger version

Name:	1134C736-0661-4511-A2D2-31A22FC0DB73.jpg
Views:	1
Size:	126.3 KB
ID:	254222

                  Rostborttagning och lackering av skärmkanter med 2K lack på burk. Nästa steg blir att lägga på lite helikoptertejp på kanterna. Före/under/efter bilder:

                  Click image for larger version

Name:	5F7D1A60-3279-4FE1-81F1-E34F65518345.jpg
Views:	1
Size:	76.9 KB
ID:	254219

                  Click image for larger version

Name:	9E433234-431B-4390-9FDF-4BDDB3E27D2C.jpg
Views:	1
Size:	66.7 KB
ID:	254220

                  Click image for larger version

Name:	A0F82722-408D-444A-B44E-910CB1C24EAB.jpg
Views:	1
Size:	43.8 KB
ID:	254218

                  Förhoppningsvis en helkväll med rekond och lackkonservering i nästa vecka... Lackskydd köpt av ovan Smartab säljare.

                  Har också kostat på mig nya emblem från Aliexpress, under 20kr inkl frakt. Blev att lägga lite klarlack på dessa också. Får monteras när det blir varmare ute.

                  Click image for larger version

Name:	AD670BBA-C583-49AF-A4EA-82CAC2281EA0.jpg
Views:	1
Size:	77.9 KB
ID:	254221

                  Blir även en vända till Autoalfa för lite planerat småfix framöver. Men på det stora hela, väldigt nöjd med bilen så här långt. Dock släpar jag underredet i backen om jag inte kryper över fartguppen så får nog byta ut vinterdäcken runt om för att få till en vettig markfrigång (fel profil just nu).

                  Enda strulet jag haft är att bakdörrarna inte går att öppna utifrån i minusgrader - har sprejat låsen fulla med smöjmedel men inte lyckats bli av med problemet ännu. Några tips?
                  Last edited by rask; 22 February 2018, 22:52.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #39
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4895.jpg
Views:	1
Size:	123.6 KB
ID:	254242

                    Sådär - polerat och lackskyddat bilen!

                    Monterat nya emblem och satt 3M helikoptertejp på hjulhuskanterna. Smartab häxblandning gjorde sitt för interiören så nu är den doftfri också..

                    (ursäkta bilden, iFåne tyvärr)

                    - - - Updated - - -

                    Före polering:

                    Click image for larger version

Name:	IMG_4885.jpg
Views:	1
Size:	24.6 KB
ID:	254243

                    Efter polering:

                    Click image for larger version

Name:	IMG_4886.jpg
Views:	1
Size:	21.5 KB
ID:	254244
                    Last edited by rask; 8 March 2018, 17:14.
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #40
                      Diverse småfix gjort - lyckades hitta en reservdelsbil så lite diverse klips och ett insynsskydd införskaffades.

                      Dessutom har hon besökt Autoalfa. På 2,5h bytes växellådsolja, motorolja, plastlagades ett strålkastarljus, bytes bakre torkarmotor, monterades ett justerstag till xenonljusen, höger framdörr justerades och så smörjde de låsen runt om. Sjukt effektiva och duktiga.

                      Som referens, min kollega med en BMW vill att han skulle betala 5000kr för ett batteribyte...

                      Hittade helt nya vinterdäck på blocket till nästan halva priset - 225/50-r17 så ca 10-15mm högre är de som sitter på bilen nu. Hade jag fått önskar hade jag kört ytterligare lite högre profil men dess var allt för billiga för att jag skulle kunna släppa dem... Åtgärdar förhoppningsvis det värsta magskrapet över vägbulorna.

                      Lagom till 1maj så fick 159:an rulla in i garaget - plockade ut min Fiat Coupé 20V Limited Edition, blir 1 månads åkande tills bebis nr. 2 kommer. Till och med jag får ge mig att Coupén inte är rätt bil när man har en 2åring och en nyfödd. Som det ser ut nu så blir det garage för Coupén i två år därefter då jag inte har möjlighet att rulla två bilar... Men när ungarna är fyra och en två så blir det en framåtvänd och bakåtvänd stol och då funkar det nog trots allt ändå.

                      Intressant upplevelse var det att köra Coupen igen i alla fall, är verkligen lätt och alert i jämförelse med tunga, tunga 159...!
                      Last edited by rask; 1 May 2018, 01:51.
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #41
                        Släpp aldrig taget om Coupén
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #42
                          Så - nu var vårens säsong med Coupeén över, kommer att saknade den grymt mycket de kommande två åren men får bli en paus tills det går att börja vända barnen... Avslutade med ett ge coupen en polering samt lite silver one lackskydd.

                          Nu får det bli familjeräser istället!

                          Click image for larger version

Name:	IMG_5362.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	254401
                          Last edited by rask; 6 June 2018, 01:09. Reason: Kan någon vända på bilder istället för barn...?
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #43
                            Härligt, ja det finns ju gott om tid att låta den andas fram till höstrusket!
                            Hittat instr boken till Alfan än? (lyftpunkterna)
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Fixade till en jackpad (gummimellanlägg) från biltema så den passade orginal lyftpunkt perfekt. Tyvärr så satt bultarna för bra för att lossas med pappas eldrivna muttermaskin (320Nm/900w). Så fick bli en däckfirma som skiftade däcken... lite antiklimax...

                              Provat lackskyddat än..?
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment

                              Working...
                              X