Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblem Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblem Tipo

    Skulle starta upp gamle Tipo"n 2,0 inför vintern.
    Men den vill absolut inte starta. Startmotorn går runt - bra batteri.

    Har nu kollat bak vid tankarmaruren - den får ingen ström.

    Önskar att jag hade en instruktionsbok - den jag har har - behandlar bara de mindre motorerna + diesel.

    Så nu frågar jag- är det någon som har en bok - så jag kan se vilken säkring det är - sitter ju även en del säkringar i motorrummet.
    Vart relät sitter - och finns det sådan säkerhetsutrustning på den sån gammal bil (-92) som bryter bränslet vid ev. krock?

    Tacksam för alla svar Modellen är en Tipo 2,0 ie 8 V
    //R//

  • #2
    Originally posted by Rolando View Post
    Skulle starta upp gamle Tipo"n 2,0 inför vintern.
    Men den vill absolut inte starta. Startmotorn går runt - bra batteri.

    Har nu kollat bak vid tankarmaruren - den får ingen ström.

    Önskar att jag hade en instruktionsbok - den jag har har - behandlar bara de mindre motorerna + diesel.

    Så nu frågar jag- är det någon som har en bok - så jag kan se vilken säkring det är - sitter ju även en del säkringar i motorrummet.
    Vart relät sitter - och finns det sådan säkerhetsutrustning på den sån gammal bil (-92) som bryter bränslet vid ev. krock?

    Tacksam för alla svar Modellen är en Tipo 2,0 ie 8 V
    Hej! På min Marea var det en "fuel cutoff switch" under vänster framsäte, men jag har sett bilder på en sådan vid vänster a-stolpe på Bravo/Brava. På Cinquecento är den tydligen i center under instrumentbrädan. Jag hittade ett inlägg i Fiatforum.com där någon sa att den sitter under höger framskärm på Tipo 1,4. Hoppas nåt av detta hjälper... Gör ett sök på Fiat Tipo fuel cut off switch och kolla träffen.

    Comment


    • #3
      På Coupen sitter den rätt nära spaken till huven vill jag minnas..
      Ska du köra 16V-klenoden på vintern..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Nej - "klenoden" skall inte köras på vintern - den går som sommarbil (än så länge)
        Som jag skrev, så är det 2,0 8V som skall tjänstgöra som vanligt, som vinterbil - om den nu startar. Den har aldrig svikigt mig förut, inte heller dessförut, när min far hade den. Och nu har den ju bara stått still i nån månad. Innan stod den ju avställd i 2 år p.ga. av sjukdom.
        Men det är ju klart, det finns ju bara EN Top Classic, så den är ju lika ovanlig med sin rikliga extrautrustning

        Men jag har lust på en nyare Fiat, men hittar inget lämpligt varken som dragbil ( kör pelletslass 1.300 kg ) eller komfortmässigt. Framstolarna är ju otroligt bekväma - tjocka skinnfåtöljer - som den värsta Winchester.
        Last edited by Rolando; 6 November 2017, 17:23.
        //R//

        Comment


        • #5
          Ville bara berätta att jag fått tag på kopplings-schema till min gamla Tipo.
          Tack Landvetter Bil och Folke som hade Biltjänst i Torsby

          Så nu till helgen får jag kanske hjälp (om jag kan ta mig ut med hjälp av rullator, utan rullstol) att byta/låna relä från Tempran. Det är ju samma bil.
          Men att få en bild på vart alla säkringar hör till, verkar vara omöjligt. Har ju ingen bok till Tempran - servicebok och instruktionsbok brann ju inne på verkstan. Ägaren hade ju dessa liggande kvar där när det brann ner.

          Men det verkar inte finnas någon säkerhetsbrytare på den.
          //R//

          Comment


          • #6
            Fanns inga säkerhetsbrytare på dessa. Men kolla kablarna till tankarmaturen där de passerar "hålet" in i karossen. Du hittar stället om du fäller höger baksäte och lyfter mattan. Där, precis där, skaver kablarna mot plåten och säkringen går.

            Comment


            • #7
              Tack för tipset.
              Just nu fungerar bilen efter att jag bytt bägge reläna.
              Men ingen säkring hade gått. Och fast jag bara tog reläna från Tempran, så startade inte bien, utan jag fick köpa nya, och då gick den. Men jag litar inte på den.
              Men nu är det inte fällbart/delbart baksäte på denna modellen, utan man måste krångla ur halva inredet på den. Men det är givet att jag skall kolla detta med kabelgenomförningen.
              Vet inte varför det inte är delbart/fällbart på de
              //R//

              Comment

              Working...
              X