Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto, Twinair eller 4 cyl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto, Twinair eller 4 cyl

    Vilken av motorerna ska man välja?
    Effekt och volym är väl lika på båda? 1,2L och 69hk.
    Mera vrid i 4:an? Tillförlitlighet?

    Börjat kika lite smått på en nyare Fiat än Unon och lite sugen på nån Punto runt 2011 - 13 med låga mil.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Twin har ju turbo..
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Har verkligen twinair på 69hk turbo?
      Ligger inte twinair Turbo på runt 85 - 90hk?
      Last edited by Chramon; 16 January 2018, 18:41.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Ja man kan ju välja den.. utan turbo, den har svår komma ned till 0,5l/mil med turbo.. är säkert totalt orkeslös utan..
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Den motorn är kanske sällsynt i Punton? De som ligger på Blocket nu verkar bara vara 69-hästars... även 4 cylindriga me 69hk.
          Ser att den fanns i nån 1,4 också runt -10, men vill gärna ha nåt lite nyare.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Såg att det landat en twinair turbo på blocket nu. Men knallgröön...

            Inga fler som har synpunkter på motoralternatven. 2 eller 4 är frågan...
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Twinair är väl tyvärr inte känd för att vara speciellt snål?
              69hk 4-cyl är gamla Fire-motorn om jag inte är ute och cyklar, och den har känslig topplockspackning.

              Kolla spritmonitor.de för "riktiga" förbrukningssiffror.

              Det var mina spontana tips
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Blocket-annonsörerna har dålig koll på de olika modellerna och vad de heter. Väldigt många kallar dem för 1,2 Twinair. Bara det att det finns ingen modell som heter så. Antingen är det en 1,2, oftast med tilläggsnamnet Easy, och den har en 4-cylindrig 1,2 l 8V motor på 69 hkr.

                Eller också är det en Twinair, och har då den prisbelönta 2-cylindriga 0,875 liters turbomotorn på 85 hkr och 8V (4 ventiler per cylinder). Denna modell hade speciella fälgar, Twinair-logo på bagageluckan, stolsklädseln och instrumentpanelen. Just Twinair fanns även i specialfärgen Verde Lime. Alla Twinair jag sett i Sverige har också haft svartlackat tak och svarta backspeglar.

                Båda ovanstående kom med senaste face-liften 2012. Även Multijet-dieseln på 1,3l, 1,4 i gasversion och 1,4 med Turbo togs in i Sverige, men dessa är väldigt sällsynta.

                Före 2012 - dvs fram t o m 2011 hette de Punto Evo (Från 2012 bara Punto.) Då var motorerna 1,4 l 8V och 77 hkr, 1,4 l i gasversion och 1,3 l diesel.

                Har själv en 1,2 Easy 2013 års modell. suverän bil med mycket utrustning. Men motorn kräver varv för att det ska hända något. Det funkar, men bilen är tung för den motorn.

                Om jag kunde välja så skulle jag ta en Twinair alla dagar i veckan. Motorn är extremt rolig att köra. Att de är kända för hög bränsleförbrukning är (enligt mig) för att de är så förbaskat roliga att köra. Ljudet gör att man luras att köra med högre varvtal än man behöver. Kör man bara lugnt på låga varv går det att komma ner i förbrukning.

                När det gäller topplockspackning så har jag inte hört talas om någon 1,2:a som haft problem. Det var 1,1-orna, 54-hästarna på Punto 1994-1999 som hade känslig packning.

                Comment


                • #9
                  Okej... så då finns det bara en variant av Twinair-motorn och alla har turbo och 85hk? Låter rätt intressant då.

                  Jag gick efter Blocketannonserna, trodde uppgifterna nere i "rutan" hämtades från bilregistret via regnr och är korrekta...

                  EDIT: Helskumt... Kollat regnr på ett antal på transportstyrelsen och alla, både "twinair" och 4 cyl har 1242cc -motorer??? Förutom den knallgröna som anges som 0,9 och turbo.
                  Och de som "hter Twinair saknar dessa emblem. Synd att inte motorutrymmet visas... ;-)
                  Last edited by Chramon; 21 January 2018, 19:59.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lars View Post
                    Blocket-annonsörerna har dålig koll på de olika modellerna och vad de heter. Väldigt många kallar dem för 1,2 Twinair. Bara det att det finns ingen modell som heter så. Antingen är det en 1,2, oftast med tilläggsnamnet Easy, och den har en 4-cylindrig 1,2 l 8V motor på 69 hkr.

                    Eller också är det en Twinair, och har då den prisbelönta 2-cylindriga 0,875 liters turbomotorn på 85 hkr och 8V (4 ventiler per cylinder). Denna modell hade speciella fälgar, Twinair-logo på bagageluckan, stolsklädseln och instrumentpanelen. Just Twinair fanns även i specialfärgen Verde Lime. Alla Twinair jag sett i Sverige har också haft svartlackat tak och svarta backspeglar.

                    Båda ovanstående kom med senaste face-liften 2012. Även Multijet-dieseln på 1,3l, 1,4 i gasversion och 1,4 med Turbo togs in i Sverige, men dessa är väldigt sällsynta.

                    Före 2012 - dvs fram t o m 2011 hette de Punto Evo (Från 2012 bara Punto.) Då var motorerna 1,4 l 8V och 77 hkr, 1,4 l i gasversion och 1,3 l diesel.

                    Har själv en 1,2 Easy 2013 års modell. suverän bil med mycket utrustning. Men motorn kräver varv för att det ska hända något. Det funkar, men bilen är tung för den motorn.

                    Om jag kunde välja så skulle jag ta en Twinair alla dagar i veckan. Motorn är extremt rolig att köra. Att de är kända för hög bränsleförbrukning är (enligt mig) för att de är så förbaskat roliga att köra. Ljudet gör att man luras att köra med högre varvtal än man behöver. Kör man bara lugnt på låga varv går det att komma ner i förbrukning.

                    När det gäller topplockspackning så har jag inte hört talas om någon 1,2:a som haft problem. Det var 1,1-orna, 54-hästarna på Punto 1994-1999 som hade känslig packning.
                    Nja det gäller även Mk2 99-04 1.2 - 60hk åtminstone. Min har sedemera fått planad topp och säkert uppgraderad ny packning från Fiat (var Autoalfa som bytte) som sen har hållt.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Finns en twinair på 105 hästar men de är en ganska färsk modell..

                      https://www.quattroruote.it/auto/fiat/punto-4-serie/punto-09-tair-t-105-cv-s%26s-5p-lounge-101354201310




                      Originally posted by Chramon View Post
                      Okej... så då finns det bara en variant av Twinair-motorn och alla har turbo och 85hk? Låter rätt intressant då.

                      Jag gick efter Blocketannonserna, trodde uppgifterna nere i "rutan" hämtades från bilregistret via regnr och är korrekta...

                      EDIT: Helskumt... Kollat regnr på ett antal på transportstyrelsen och alla, både "twinair" och 4 cyl har 1242cc -motorer??? Förutom den knallgröna som anges som 0,9 och turbo.
                      Och de som "hter Twinair saknar dessa emblem. Synd att inte motorutrymmet visas... ;-)
                      Last edited by pazzo; 22 January 2018, 09:55.
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #12
                        Tror 105hk är Multiair, 4cyl med variabla ventiltider/öppningar.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Rörigt värre...
                          Enl Wikipedia?? finns den i 2 storlekar. 0.9 med turbo & 1.0 utan turbo...
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #14
                            Nja, de är en 0,9


                            https://www.quattroruote.it/auto/fiat/punto-4-serie/punto-09-tair-t-105-cv-s%26s-5p-lounge-101354201310
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Yepp, du har rätt... läste kanske inte allt på sidan där jag hitta infon. https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_TwinAir_engine

                              Punto Twinair har 0,9:an och 1.0 utan turbo sattes i Panda och 500:an på vissa marknader.
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment

                              Working...
                              X