Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta kamrem pga ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta kamrem pga ålder?

    Är det någon som har koll på vad som begränsar livslängden på kamremmen? På min Coupe är den bytt för mindre än 100 mil sedan, men det var 6 år sedan, så det känns lite tråkigt att byta igen. Värme och uv-ljus brukar vara dåligt för plast och gummi, men det vore kul att höra från någon som är insatt i tekniken.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

  • #2
    Gummi åldras. Gummi torkar, särskilt när det inte får motion. Remmen har varit under belastning under långa perioder i samma position om bilen bara gått 100 mil på 6 år.
    5an är snäll mot remmen och både Lancia Kappan och Marean fick gå över 12-13k mil innan rembyte och remmarna såg fina ut. (Inget som jag rekommenderar andra men båda bilarna köptes med övermil)
    Min uppfattning är att ålder är ett större problem än mil. Bilar mår överhuvudtaget mycket sämre av stå stilla än att köras regelbundet.
    Om jag hade möjlighet skulle jag byta.

    Fick nyligen en snilleblixt och skaffade en MC-lyft att sätta under oljetråg och växellåda så den gränslar plåten under avgasröret.
    Då kan man enkelt lossa alla motorfästen, flytta motorn och kamremsbytet blir busenkelt. Kostade en 1000-lapp på Jula.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tack för bra input. Det blir byte framöver, funderade på att vänta något år till iom att jag knappt kör med bilen, men det är väl lika bra att ta tag i saken. Remmen ser fabriksny ut, men det säger väl inte så mycket. Bra tips med MC-lyften. Är den en sån här? https://www.jula.se/catalog/bil-och-...c-lyft-601036/
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Jepp. Stor bas och gör den stabil med drivpaketet på. Kör in den framifrån med en med på vardera sidan om stålplattan.
        Click image for larger version

Name:	MC-lyft 680 kg.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	253617

        Och sen har jag ett par såna här från Verktygsboden så det lätt går att rucka på hela bilen.
        Click image for larger version

Name:	Pallbock-Verktygsboden.jpg
Views:	1
Size:	38.1 KB
ID:	253618
        Inte absolut nödvändigt för kamremsbytet men underlättar mycket av garagemeckandet då man kan flytta runt hela bilen för att få plats.
        Last edited by TurboB; 21 January 2018, 21:12.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Jag bytte min kamrem 2014. Körde med den gamla i 6 år och 2026 mil. Det blev SKF kamremssats från Mister Auto (inkl vattenpump). Nästa byte 2019
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Rätta mig om jag har fel. Men som jag förstått det så är det intilliggande remmar som är svagheten, om de går av så tenderar de att trassla sig med kamremmen. Dessa byts inkl vattenpump vid kamremsbyte. Därför är rekommendationen 5000mil alt 5år, det som infaller först. Kamremmar brukar hålla väldigt god marginal, därmed är man dessvärre inte "safe".

            Comment


            • #7
              Nja ac remmen håller inte länge enl. mig.. så det har nog inget med intervallet att göra, de ”ska” inte heller kunna trassla in sig i varann (16VT har mkt större såna problem) även om det händer ändå..
              Klart värt att inspektera ac/gen remmarna varje halvår!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jag har läst om några i England som fått problem med servopumpsremmen. Den flyttar sig i sidled och trasslar in sig i kamrem med motorskada som följd.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment

                Working...
                X