Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kam slitage 16V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kam slitage 16V

    Hej
    Råkade ut för kamremshaveri på min 4 hjulsdrivna coupe.
    När jag sedan renoverade toppen så upptäckte jag att en nock på vardera kam hade gått ner sig.
    Är detta vanligt?
    Jag hittade två kammar till en alfa 164 som jag satte i istället och dom såg okey ut. Men nu en vecka efter att motorn blev lagad så skulle jag justera ventilerna och så ser jag att en nock på avgaskammen har gått ner sig igen.
    Kan möjligen ha missat det men tror inte det.

    Är det som sagt vanligt att kammar går ner sig på 16V?

    MVH
    Eric Lycke
    0707562244

  • #2
    Min vän sa fel
    Det var en 155Q4 och inget annat som kammarna kom ifrån.

    Comment


    • #3
      Om oljeförsörjningen brister med med skräp eller igenkoksade oljekanaler eller dåligt oljetryck. Verkar vara 1:a loben närmast kamdrevet som går ner först.
      Rent allmänt så är motorn otroligt skottsäker. (Bortsett från den klena kamremmen)
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Vanligt att kanalerna inte håller trycket hela vägen till alla lobar. Vet att vissa hårdlödde alla skarvar av denna anledning, då det var vanligt att de läcker. Har sett det på två olika av dessa motorer. Detta är vanligast på avgaskammen, då det blir hetast där. Kolla som sagt kanalerna!
        Använde du nya shims? De är notoriskt känsliga för repor i shimsen som sedan, när den lilla härdade ytan är genomträngd på nocken, sliter ner nocken på nolltid.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment

        Working...
        X