Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kammar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kammar

    Hej
    Har någon koll på om det skiljer mellan kammar på en alfa 164 och en fiat coupe?

    Jag har renoverat toppen efter kamremshaveri och var samtidigt tvungen att byta till kammar från en 164. Min var dåliga och dessa låg på hyllan.
    Nu är problemet att motorn misständer på tomgång och lätt last. Den går inte genom bilprovningen. Hög HC och CO.

    Några ideer om vad detta kan bero på? Eller kan det vara kammarna som har fel överlapp.

    MVH
    Eric Lycke
    0707562244

  • #2
    Det skall vara en alfa 155Q4 och inte en 164.
    Fil info från tidigare kamägare.

    Comment


    • #3
      Kolla i eper och se om art.nr. stämmer mellan 155Q4 och Fiat Coupe 16VT.

      http://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE&SBMK=F&MAKE=F#
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Q4 och Coupe 16vt har samma kammar eftersom det är samma motor.
        16 ventils 164 TS är en helt annan motor så det är osäkert om den ens går att få dit dem i Fiat-toppen. 164 2.0 Turbo var en 8-ventilsmaskin.
        Sugkammar från Tipo 2.0 16v i Fiat/Lancia 2 liters turbomotorn är ett klassiskt trim hos Lanciafolket men att hitta delar till Tipo Seidicivalvole är i princip omöjligt numera.

        Jag har också en nersliten kamlob på avgaskammen i min gula Coupe 16vt och har letat efter kam.
        Så alternativen är: 1. eftermarknadskammar på eBay, 2. beställa ett par nya från Cat Cams eller Colombo Birani eller 3. Kolla om t.ex. ENEM i Nacka kan lägga på material och profilera (osäker på om dom kan hantera härdningsprocessen bara).

        Colombo Birani kan profilera om standardkammar till trimkammar om det finns tillräckligt med material kvar på loberna. Kräver dock omshimsning och lite annat.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          COLOMBO & BARIANI host..
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Du kan använda Fiat 16v kammar utan problem.

            Comment

            Working...
            X