Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt liv med en Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Och... nollställa serviceindikatorn?
    Går det att göra via app, typ Torque eller krävs Multiecuscan & specialadapter?

    Hittade en "How to" men måste vara till nån äldre modell. Man skulle använda sig av nollställningsknapp för trippmätaren, men verka inte funka på min då den sitter längst ute på torkarspaken.
    Last edited by Chramon; 6 March 2018, 18:43.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #17
      Så var bilen servad, förutom kamremsbytet. Tid bokad om 2 veckor, delar finns.
      Lyckades inte nolla oljebytet med Torque... Och multiecuscan kräver adapterkablar.
      Beställt en sats med 6 kablar för MES på Ebay ca 280kr, så då kan jag connecta till det mesta. Även min Giulia.

      Passade på att kika undertill när jag ändå hade den på lyften. Såg fint ut men... bakre ljuddämparen ger nog snart upp.
      Originalsystemet verkar inte ha nån skarv. Funkar det att kapa röret och bara köpa dämparen, eller bör man köpa allt?
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #18
        Din bil ska ha ESP. Men tack vare manuell handbroms så är det ändå föraren som har sista ordet!

        Comment


        • #19
          Det stämmer... den är nog lite hastighetsberoende?
          Vid en sväng (handbroms) i lite högre hastighet så började det knorra lite i framhjulen.
          Verkar vara en liten lyxutrustad kärra som jag köpt. ;-)
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #20
            Såja, då var kamremmen bytt. Kostade 2 200kr denna gång och det känns ok.
            Lyckades även ansluta datorn till bilen och fann en felkod för farthållaren som jag raderade.
            Den slutade fungera tillfälligt för någon vecka sedan och det fanns registrerat.
            Men jag kan inte connecta med "gul adapter" ännu. Behövs för många moduler. Utredning pågår...
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #21
              Skit också?
              Köpt 2 adapterset för multiecuscan på Ebay och ingen av dem verkar ok. Ohm-mätt uttagen och ingen är kopplad enligt elscemat på MES hemsida. Får kontakta säljaren och ev beställa av annan.Click image for larger version

Name:	20180404_144007.jpg
Views:	1
Size:	78.2 KB
ID:	254287
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #22
                Hmm... tydligen "ser man kontakten" bakifrån på MES sida, så då var adptern korrekt kopplad.
                Får fortsätta klura varför jag inte kan anslute med gula adaptern. No CAN network.
                Kör jag utan connectar den, har kunnat radera felkod för farthållaren iaf.
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #23
                  Ääääntligen "är jag inne".
                  Mina 2 Bluetooth ELM fungerade inte tillsammans med GUL kabel och efter lite mekk så kunde jag ansluta mitt USB-ELM till datorn. ( MES hitta ingen port där det var nåt anslutet) Då fungerade GUL anslutning också.
                  Jag har nu raderat larmet för oljebytet. Även ändrat serviceintervallen från 3 000 ( Mamma mia) till 1 500mil.
                  Kommer ändå att byta 1 gång/år.

                  Har även ställt bort det enorma "PLINGET" för säkerhetsbältsvarningen. Vi använder alltid bältena, men om nån knäpper loss vid parkering blir man nästan döv.

                  Click image for larger version

Name:	ELM327.jpg
Views:	1
Size:	46.8 KB
ID:	254288
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #24
                    Nån som har tips eller ska det vara så?
                    När man ska iväg och nuddar gasen så rusar den till nån halvsekund... för att sedan öka normalt.
                    Lite svårt att beskriva, men nåt i den stilen.
                    Kan det vara nån justering, brytare vid gasreglaget eler ska det vara så? Känns lite jobbigt när man ska smyga igång
                    Fiat Punto Easy 1.2 -13
                    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                    Comment


                    • #25
                      Vissa bilar ger ”hjälpgas” när kopplingen släpps upp. Det är för att inte få ofrivilliga motorstopp. Det är oftast tyngre bilar med motorer med lite vridmoment på tomgång som har det så. Vet inte hur det är på Punton men det brukar märkas om man provar runt lite och jämför om det är någon skillnad om bilen rullar lite tex, eller om växellådan är i neutral när du gasar eller släpper kopplingen. Med lite testande brukar det gå att hitta sambanden när det inträffar.

                      Gaspedalen på moderna bilar med drive-by-wire är bara en potentiometer (eller två) så inget som går att justera.

                      Hoppas det var till någon hjälp, även om det inte svarade på din fråga.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #26
                        Tackar.... det du säger låter logiskt. Man får kanske lära om sig. ( Svårt att lära gamla hundar sitta )
                        Bilen är ju tung och har liten & svag motor.
                        Dottern körde bilen för första gången igårkväll och "kom på" att den orka igång utan att man möter med gasen...
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #27
                          Joo... det är varmt.
                          Tänkte höra hur ni upplever AC:n i dessa bilar.
                          Jag tycker den känns lite klen. Har den stått i solen eller varmt till (Svart bil) så tar det en
                          evighet innan det börjar blåsa svalt, ej kallt ur utsläppen.
                          Åker man typ över 5 km börjar det så småningom bli svalt i kupen, men blåser inte "kallt".
                          Kan det vara dåligt med kylmedel i den eller räcker effekten helt enkelt inte till vid temp över +25 grader?
                          Min Alfa Giulia blåser kallt typ efter 500meter...
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #28
                            Jag kan hålla med dig, AC-n var klen i min Abarth Punto också sen dag 1. Man får skruva den till 16 grader och då upplever jag den som OK. I andra bilar fryser man arslet av sig på 16 grader, normalt ligger man mellan 21-23.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #29
                              Ok, då verkar den "normal" På min finns inga gradtal, bara rött & blått på vredet.
                              Kan vara att både värme & kylpaketet är klent dimensionerade då det inte finns extremvärme i den hellre...
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment


                              • #30
                                Då har du inte dual zone AC som min hade. Borde vara bra AC i punton med tanke på hur varmt det kan vara i Italien men som vanligt ska det sparas pengar och Punto är ingen premium bil så det kan vara en förklaring.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X