Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om Multiecuscan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips om Multiecuscan

    Har lite problem att connecta till min Punto 2013. (Tänkt nolla oljebytet )
    Köpt 2 st Elm327. En tredje beställd... Ska fungera enl forumet hos MES. Utan modifiering, ta bort resistor...

    Testade gratisprogrammet men började få timeout? Vet inte vad det betyder, gratisprogrammet
    ska "fungera" i 20min, men omstart löste inte timeout. Är kanske anslutningsproblem?
    Har iaf köpt programmet nu. Får testa igen imorrnkväll.

    Har även köpt alla 6 olikfärgade adapters för alla italienska? bilar.

    Någon som har goda råd om liknande problem?
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Hej.

    Har haft samma problem. Kolla USB-port inställningarna och ställ ner hastigheten. Finns även i multiecuscan en knapp om programmet märker att du har "high latency" mode. Signalerar den för detta så klicka i denna ruta.

    Tyvärr för mig så visade sig att ELM327 kabeln var sönder (från kina). Tydligen kan dessa gå sönder i kortet. Kunde inte heller koppla ihop med ELM327 i bluetooth med en annan dongle. Köpte en dyrare kabel som MES sidan rekommenderar via tyskland (electronic fuchs). Tyvärr har denna ej kommit så kan ej utröna om det fungerar bättre. Har du andorid telefon och en ELM327 bluetooth dongle kan du köra ALFAobd appen och nolla felkoder tills du fått rätt på MES. Har du en VAG-com KKL kabel och denna funkar så kanske din ELM327 kabel är defekt.

    Vilka 6 adaptrar har du? Har enbart 3 och trodde att detta var alla (röd, grön, gul) (samt den gamla 3-pin kontakten)
    Fiat X1/9 Dallara
    Fiat 124 Special Moretti
    Fiat Grande punto Sporting
    Lancia Thesis 3,2 V6
    Lancia Delta integrale EVO I
    Alfa GTV 3,0 V6
    Fiat Strada 1,9d

    Comment


    • #3
      https://www.youtube.com/watch?v=jeSWXBxMHs8
      Nolla serviceindikator utan MES.

      Comment


      • #4
        Jo jag har läst om att nolla service via knapptryckningar, men verkar inte fungera på min modell/instrumentering. Såg på videon du hittat att man ska använda nån telefon-knapp. Nåt min saknar. Tidigare var det nollställning av trippmätaren.

        Tror jag hittat "felet". Kabelsatsen med adapters verkar felaktigt kopplade..
        Alla adapters, oavsett färg ska enl MES kopplingsschema ha pin 4&5 ihopkopplade på hon & hankontakterna. Ingen av mina verkar vara så!!!
        Sedan stämmer inte övriga pins för GUL adapter
        Kan inte reklamera då Ebay av NÅGON anledning tog bort mitt köp.
        Mailat en annan säljare med goda betyg om hans kablar har 4&5 ihopkopplade. Övriga pins ser OK ut.

        Har iaf kunnat ansluta till Engine utan adapter. Tog bort en felkod för Cruise controllen. Den försvann ett tag för nån vecka sedan.

        Jag har köpt Röd, Gul, Blå, Grå, Lila och Grön. Då har jag för de flesta uppkopplingar. De senaste "färgerna" behövs om jag ska ansluta till min nya Giulia.
        Last edited by Chramon; 20 March 2018, 16:18.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment

        Working...
        X