Announcement

Collapse
No announcement yet.

K: Topplock, 2.0 TC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • K: Topplock, 2.0 TC

    Topplock är inköpt. Annonsen är avslutad
    Bakgrund: Planerar att bygga en tävlingsbil för klassen RC 2150. Utgångs bilen är en Peugeot 206 RC, vilket har en 4-ventilstopp. Reglementet säger 2-ventilstopp. Har tittat på några alternativa topplock för en transplantion till RC blocket och tittar man effektmässigt så tycker jag att en Fiat TC topp ser intressant ut. Tittar man rent praktiskt så blir det en hel del jobb, inte mycket som kommer gratis. Avgas & insugs portarna hamnar på rätt sida och kamdrivningen är tandrem, resten blir timmar i verkstan Då detta köp gäller en förstudie för detta projekt så är även en ej komplett eller inte allt för trasig/skadad topp av intresse.

    Mvh,
    Loola
    070-202 90 10
    Last edited by Loola; 20 May 2018, 18:24.
    Bilkörning är okej så länge det sitter ett startnummer på.

  • #2
    Har en TC topp som är delad med fina kammar, behöver nya ventilstyrningar men nya bronsstyrningar följer med, tror jag har diverse packningar liggande oxå.

    hör av dig på: johnny.t@comhem.se så kan jag skicka foton.

    Comment


    • #3
      Har även en Argenta (2.0) topp över dock med ett par brända ventiler.
      Hör av dig vid behov, 0765 416262
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Kan inte tänka mig att ett enda vatten-, oljehål eller ens cylindrarna är placerade så att det passar mellan Peggbotten och Fiattoppen.

        Borde inte 205 GTI topp vara bättre utgångsmaterial? Eller vilken annan Pegeout/Citroen 8 ventilers 1,9 eller 2 liters topp som helst. Måste finnas ett dussin donatorobjekt på Blocket.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          TurboB:
          Visst är det så, detta är ingen lätt transplantation och jag är fortfarande bara i förstudie-fasen, så det kan mycket väl bli en annan topp i slutändan. 205 Gti & 2.0 8V passar på bultarna, men de har enligt mig en sämre potential än en TC topp. Just nu tittar jag endast på slutresultatet och inte på bekvämlighets-faktorn.
          Det som stämmer med en TC topp är cylinder-indelningen och avgasportarna på höger sida. Det som gör detta svårt är att blocket (EW10 J4S) är av aluminium med siamesfoder. Det försvårar en flytt av topplocksbultarna. Med ett gjutjärnsblock hade en flytt av bultarna varit enklare. Alfas Nord eller TS toppar är väl också intressanta vid sådana här projekt, cylinder-indelningen är bra, bultarna är inte mycket fel men avgasportarna hamnar på fel sida och kamdrivningen är kedja. Jag har en sådan topp hemma för utvärdering. / Loola
          Bilkörning är okej så länge det sitter ett startnummer på.

          Comment


          • #6
            Måtten lär ju vara helt olika.. En 2.0 Fiat topp är t.ex mkt kortare än en Alfa Nord 2.0.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X