Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Twin Cam - nördfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Twin Cam - nördfrågor

    Jag har äntligen fått ändan ur och fixar toppen på gula Coupen som fick kamremsras efter en avåkning på Anderstorp för 10 år sen.
    Tänkte göra en jigg att lägga toppen i när jag pressar och sätter i nya ventiler och fjädrar, styrningar m.m..

    Fråga 1: I vilken vinkel sitter resp avgas- och insugsventil i 16v? Har letat i böcker, manualer, internet men kan inte finna uppgifter på detta.
    Fråga 2: samma för gamla 8v-toppen?
    Jag har försökt mäta men det är knepigt att komma åt och det blir för inexakt.

    Motorfärg: Alla Fiat/Lancia SOHC och DOHC under 70- 80- och 90-tal är grålackackerade.
    Fråga 3: Vilken är färgkoden? Kan inte hitta uppgifter om detta heller.

    Problemet är att Integralens motor är rödmålad i efterhand och det kommer under inga omständigheter ner en rödmålad motor i min stolthet.
    I min race/leksaks-Uno får den gärna vara röd men inte i en riktig bil.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  • #2
    Här finns lite info om färgkoden i alla fall. http://www.delta-team.de/phpbb/viewtopic.php?t=7799
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Tyskt forum. Alright! Det har jag missat, kanske för att det är på tyska.
      Kollade IntegraleFinlands bilder och tycker det blev för mörk kulör. Jag har 5-cylindrigt block som jag skulle kunna åka iväg med till färghandlarn med så får dom mäta fram färgblandningen.
      Tyvärr väger det 50 kg renplockat, bara gjutgodset... tyngsta motorn nånsin? oräknat amerikanska bojstenar!!
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment

      Working...
      X