Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bänkning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by *DIMMAN* View Post
    Denna har jag: https://www.ebay.com/itm/HDi-TURBO-E...9ZuMna&vxp=mtr
    Malpassin är justerbar ja.
    Har gtec 1 chip men tänker inte testa det och ge pengar för bänkning med det när det ska vara sämre än gtec 2.
    Gtec1 och Gtec2 är två mappar till motorn. För Gtec2 har Graham modifierat tändningen så den är lite aggressivare. Men bränslemappen är orörd. Ditt Gtec1 kan ha en bränslemapp som är bättre för din motor och dina modifieringar. Bara för att det står en tvåa efter betyder inte det per automatik att mappen är bättre.

    Man åker och bänkar för att kontrollera bränsleförhållandet (lambdavärdet). Det är detta som är det viktiga! Får man inte till bränslet så spelar det ingen roll hur mycket man fixar med tändningen. Motorn kommer ändå gå sönder om den inte får rätt mängd sås.

    Så när du var och bänkade så skulle du efter första repan ha satt i Gtec1 och kört en gång till. Sen skulle ni jämfört körning 1 och 2 och tagit den mappen som ser bäst ut och fortsatt med den.

    Det jag har fått veta är att man skall ligga runt 0.8-0.82 i lambda vid WOT. 0.8-0.82 motsvarar 11.76-12.05 i AFR (Air Fuel Ratio). 0.85 funkar men det är på gränsen för vad som är bra.

    Här är din körning. Jag har lagt in gränsen för lambda 1 (=100) och 0.9 (=90). Lambda 0.8 (=80) finns redan på y-axeln.

    Click image for larger version

Name:	lambda Dimman 3200 4000.jpg
Views:	1
Size:	41.4 KB
ID:	254656

    Titta på 3200 och 4000 varv/min (dem rosa linjerna).

    Nu vet inte vi hur det är med laddtrycket, utan vi får kolla på vridmomentet, för att få en uppfattning om hur laddtrycket ökar. Vid 3200 rpm så räknar jag med att du har ett laddtryck som är strax under 1 bar. Vid 4000 rpm så borde du ligga över 1 bar. Maxladd brukar ligga när vridmomentstoppen, så 1.3 bar vid 4800 rpm. Som du ser så får inte motorn tillräckligt med soppa i intervallet 3200-4000. Du bör ligga vid 0.8. Det är först vid 5600 rpm som lambda värdet hamnar nära 0.8. Vid maxvarv så ligger du strax under 0.8.

    Så vad gör man nu då? Jo det fina är att du har en justerbar bränsletrycksregulator (BTR). Det man gör är att man skruvar på den så att motorn får med soppa. Sen kör man en repa och kollar värdena. När jag ställde in min BTR så körde vi tre repor. Först på den tredje repan var vi nöjda. Jag jämförde resultatet från körning 1 och 3 och blev mäkta förvånad. Vi hade lyckats öka antalet hk bara genom att få till ett hyffsat bra lambdavärde. Du kan läsa om detta i min projekttråd.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #17
      Tack för det utförliga svaret. Men när han säger att han är nöjd med lamdan vad kan jag säga som inte kan nåt sånt det är ju han som ska veta sånt inte jag. Jag sa att jag inte var nöjd och borde ha fått iallafall runt 280hk. Men han sa att thats it. Nu vet jag inte vad 0.2 bar mer hade gett mig för 1.5bar ska väl motorn klara utan problem eller att den tar nån skada. Men fortfarande 1.3 bar borde ha gett mer.

      Comment


      • #18
        Jag tycker du skall skicka ditt resultat till Maxx Tuning i Vrigstad och fråga dem. http://www.maxxtuning.se/kontakt/

        Får en känsla av att han som har Strömmared tuning inte vet vad han pratar om.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Var hos min bilmek idag.
          Vi testade avgasvärdena på bilen och alla var helt åt helvetes fel.
          Bilen kommer absolut inte att gå igenom bilbesiktningen nästa vår.
          HC värdet pendlade mellan 0.9-0.93 och allt annat var fel.
          Kan det ha med gtec 2 chippet att göra?
          Vi ska sätta dit gtec 1 chippet och testa värdena igen nu i veckan för att se om de återgår till det normala.
          Bilen gick igenom felfritt i våras.

          Comment


          • #20
            Kolla efter läckor på avgassidan. Grenrör/turbo, turbo/downpipe
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #21
              Nu har nog skrivit fel här. HC värde på 0.9 är extremt lågt. Gränsen ligger på 100, om jag minns rätt. Du menar väl lambdavärdet?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                Ja lambda var det nog stämmer bra det.

                Comment


                • #23
                  Du skriver att den gick bra våras men nu går motorn som en påse nötter.

                  Vad har du bytt ut mellan våren och fram till nu?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #24
                    Allt ovannämnda turbo ic ebc malpassi chip koppling typ allt. Ska börja kolla efter läckor men vi röktestade när allt var färdigt och det var inga läckor. Får göra det igen och kolla.
                    Last edited by *DIMMAN*; 25 September 2018, 12:15.

                    Comment


                    • #25
                      Om lambda är 0,9 på tomgång och förhöjd tomgång så badar den i så mycket bensin att det ligger utanför ECUns reglerområde. Någon komponent passar dåligt i din setup.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #26
                        En till grej som jag kom på. Har du en bränsletrycksmätare på BTR?

                        Typ en sån här https://shop.klracing.se/sv/artiklar...ks-klocka.html
                        Last edited by Freddan72; 26 September 2018, 19:35.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #27
                          Jag tror det. Det är väl den som sitter på malpassin. Som man kan reglera.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by *DIMMAN* View Post
                            Jag tror det. Det är väl den som sitter på malpassin. Som man kan reglera.
                            Ja!

                            Jag funderar på om ni ställt in den rätt. Var den ställd på 3 bars grundtryck?
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Var hos min bilmek idag. Röktestade inga läckor. Ställde grundtryck på 3 bar.
                              CO 4.5 - 5.5 hc runt 260 lambda runt 0,88
                              Han tror att lambdagivaren kanske är paj. eller katalysatorn. Vi vet inte vad det kan vara.
                              Vi bytte tillbaka till gtec1 chippet också men inget förändrades.
                              'Några tips?
                              Last edited by *DIMMAN*; 3 October 2018, 21:27.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by *DIMMAN* View Post
                                Var hos min bilmek idag. Röktestade inga läckor. Ställde grundtryck på 3 bar.
                                CO 4.5 - 5.5 hc runt 260 lambda runt 0,88
                                Han tror att lambdagivaren kanske är paj. eller katalysatorn. Vi vet inte vad det kan vara.
                                Vi bytte tillbaka till gtec1 chippet också men inget förändrades.
                                'Några tips?
                                Du skrev tidigare att du har monterat ett Blueflame avgassystem. Vilken katalysator har du monterat och hur gammal är den?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X