Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bänkning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bänkning.

    Idag så har jag varit och bänkat bilen.
    Tyvärr så blev jag besviken.
    Min 20vt gav bara 255hk.

    Min setup är följnde:

    Blueflame avgassystem
    Forge DV006
    Walbro GSS340
    Scara 73 koppling
    Ngk kallare stift
    Bränsleregulator
    EBC
    GTEC 2 chip
    https://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-COUP...gAAMXQkl9RbWTn
    https://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Coup...oAAOSwiCRUfIQG
    Kabel dragen direkt från batteriet till pumpen.

    Nu blev det helt fel för att jag glömde sätta Boosten på 1.5 bar så den kördes i 1.3 bar märkte det på vägen hem, men jag tycker att det borde ha gett mer än 255hk på 1.3 bar, Har jag fel? gtec1 utan mods hade gett mig det eller?
    Märkte på vägen hem att när boosten var på 1.5 att efter att den gick upp i 5000varv så tappar den och går ner till 1.3 bar på trea och fyran medans femman hölls sig vid 1.5 för den närmade sig 5000varv men var uppe i 200 och var tvungen att sakta ner.
    Vad hade dessa 0.2 bar extra gett mig i hk?
    Lamdavärdena ändrade han inget på för att han tyckte att det såg bra ut utan när det var riktigt höga varvtal så gick den lite magert.
    Inväntar svar och åsikter för att se vad som kan vara fel för jag tror att något inte lirar som det ska.
    MVH DIMMAN

  • #2
    Har du en graf på resultatet?
    Vart var du och bänkade?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Högre växel = högre motorbelastning = högre laddtryck. Att man inte når samma maxladd på 2an som på 5an är helt naturligt.

      255 på hjulen är väl ändå rätt bra. Runt 35 hk försvinner i transmissionen vilket indikerar 290 på vevaxeln. Det är nog så mycket man kan förvänta sig av Gtec 2-chippet.
      Är det dessutom originalturbo ? så finns inga förutsättningar att komma högre.
      Insugningstemperaturen skenar och effekten sjunker när man hamnar allt för långt utanför kompressorns arbetsområde.

      Jag skulle vara ganska nöjd.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Originally posted by *DIMMAN* View Post
        Idag så har jag varit och bänkat bilen.
        Tyvärr så blev jag besviken.
        Min 20vt gav bara 255hk.
        Är det hjuleffekt eller vevaxeleffekt?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Hjulen 234hk så 255hk på veven då. Var hos strömmared tuning. Laddar 1.3. Tycker att det är superdåligt. Vad hade 0.2bar mer gett mig för effekt. Tycker att jag borde ha legat runt 300 på veven med 1.5bar. Känns som att något inte stämmer.

          - - - Updated - - -

          Turbon har jag länkat. Ebay...

          - - - Updated - - -

          Originally posted by TurboB View Post
          Högre växel = högre motorbelastning = högre laddtryck. Att man inte når samma maxladd på 2an som på 5an är helt naturligt.

          255 på hjulen är väl ändå rätt bra. Runt 35 hk försvinner i transmissionen vilket indikerar 290 på vevaxeln. Det är nog så mycket man kan förvänta sig av Gtec 2-chippet.
          Är det dessutom originalturbo ? så finns inga förutsättningar att komma högre.
          Insugningstemperaturen skenar och effekten sjunker när man hamnar allt för långt utanför kompressorns arbetsområde.

          Jag skulle vara ganska nöjd.
          Turbon har jag länkat. Ebay.

          Comment


          • #6
            Med originalsize på turbon verkar det rätt skapligt ja.
            Vet absolut noll om just din hybridvariant men är den bättre än original borde det gå att putsa på tändkurvor och soppamängd i en mappning och kanske nå 20hk till.
            Jag skulle skippa Gtec2 chippet och köra en ”remote mapping” med FC Performance, om du har en bra ”bänk” som ger all input som lambda, temp o ladd. Behöver inte bli så dyrt, jag vetalade inte många tusen för 3 versioner av hans chip. 3e var riktigt bra.
            Last edited by per; 19 September 2018, 14:15.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per View Post
              Med originalsize på turbon verkar det rätt skapligt ja.
              Vet absolut noll om just din hybridvariant men är den bättre än original borde det gå att putsa på tändkurvor och soppamängd i en mappning och kanske nå 20hk till.
              Jag skulle skippa Gtec2 chippet och köra en ”remote mapping” med FC Performance, om du har en bra ”bänk” som ger all input som lambda, temp o ladd. Behöver inte bli så dyrt, jag vetalade inte många tusen för 3 versioner av hans chip. 3e var riktigt bra.
              Fc Performance visst men ett gtec chip1 ger 25-30 hästar på 1.2bar. Jag hade 1.3 bar plus allt annat ovan och det gav samma resultat som ett gtec1 chip. Tror fortfarande att det är något som inte stämmer riktigt.

              Comment


              • #8
                Fick du inte med en graf från bänkningen?

                Jag känner han som har Strömmared tuning. Man brukar få med en graf som visar hk, Nm, laddtryck och lambda. Sen kan han mäta temperaturer om man bara säger till i förväg, så han hinner fixa med givare m.m..
                Last edited by Freddan72; 19 September 2018, 16:52.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Originally posted by *DIMMAN* View Post
                  Fc Performance visst men ett gtec chip1 ger 25-30 hästar på 1.2bar. Jag hade 1.3 bar plus allt annat ovan och det gav samma resultat som ett gtec1 chip. Tror fortfarande att det är något som inte stämmer riktigt.
                  Lugna dig med FC Performance chip. Du behöver kolla vad som är fel med denna setup.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Vad jag menade är att man svårligen får en bra setup utan att kunna justera ladd, tändkurva och lambda i chippet. Det går säkert att få allt BÄTTRE med grejerna du har nu. Framförallt undrar jag över soppamängden och temp efter IC?

                    Originally posted by *DIMMAN* View Post
                    Fc Performance visst men ett gtec chip1 ger 25-30 hästar på 1.2bar. Jag hade 1.3 bar plus allt annat ovan och det gav samma resultat som ett gtec1 chip. Tror fortfarande att det är något som inte stämmer riktigt.
                    Jo fast kopplingen, stiften, pumpen eller nåt annat på din lista ger dig ju inte mer effekt i sig. Det är bara bättre turbo och IC som hjälper där. Snarare är risken större att du får lägre effekt av att ha bytt pump o regulator om de inte ger exakt rätt blandning utan antingen för lite eller mycket soppa.
                    Last edited by per; 20 September 2018, 13:30.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Click image for larger version

Name:	fiat.jpg
Views:	1
Size:	247.3 KB
ID:	254649

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by *DIMMAN* View Post
                        [ATTACH=CONFIG]20609[/ATTACH]
                        Köpte du en komplett turbo eller bara mittendelen? Om du bara köpte mittendelen, vem satte ihop turbon åt dig?
                        Fick du någon uppgift på vad turbon skulle klara (max effekt) med den nya mittendelen?

                        Med Gtec1 bör man hamna på 250-260 hk utan några ändringar på motorn eller insug/avgassidan.

                        Gtec2 ska ge några fler hästar än Gtec1, då Graham L, justerade tändkurvan. Det är dock några som fått dåliga resultat av Gtec2. Ofta är det lambdavärdet som blivit knassigt och motorn går på tok för fett/snålt. Vad gäller din lambdakurva, så tycker jag att motorn går aningens snålt på låg- och mellanregistret. Har du ett Gtec1 chip att testa?

                        Vilken bränsleregulator har du monterat?

                        Jag har lyckats få 277 hk med Gtec2, originalturbo och diverse modifieringar.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          https://www.hybridturbos.com/md370-s...upe-20v-turbo/
                          454154-0001 heter snurran. Min bilmekaniker bytte den.utan hus som bilden från ebay.
                          Malpassi progresiv 1.1.2 med klocka på.

                          Comment


                          • #14
                            Här finns det hopp om ett bra resultat

                            Estimated Power Output: 275-300 bhp*

                            *Please Note: Our hybrid turbochargers require exact engine management settings and/or supporting modifications to achieve these horsepower figures. If you wish to discuss this with a member of our technical team before purchasing, please feel free to call us.

                            Har du kollat så att det inte är läckage på trycksidan (mellan turbo utgång på kompressor till cylinderhuvudet på motorn)?

                            Vilken EBC har du?

                            Är Malpassin justerbar?

                            Har du ett Gtec1 chip att testa?
                            Last edited by Freddan72; 21 September 2018, 09:21.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Denna har jag: https://www.ebay.com/itm/HDi-TURBO-E...9ZuMna&vxp=mtr
                              Malpassin är justerbar ja.
                              Har gtec 1 chip men tänker inte testa det och ge pengar för bänkning med det när det ska vara sämre än gtec 2.

                              Comment

                              Working...
                              X