Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att stor serva en coupe'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Kanske OT, men de olika packningstjocklekarna då? Om/när tiondelarna spelar så liten roll, handlar det då om att tunn packning löper mindre risk att "blåsas" vid högre kompression eller överladdning e:d?

    Jag minns inte om det tex var olika tjocklek till 20VT vs 20V.

    Nyfiken G.
    Last edited by greger; 10 March 2019, 15:55.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #32
      Det jag funderar mest på i detta fall är hur stort spel som finns i squish bandet. Om man planar toppen så förändras inte detta men om man istället planar blocket som jag vill göra så kommer kolven i tdc att sticka längre över planytan vilket kommer att förändra spelet i "squish området" och då nojar jag mig för knackningar, därför känns det som om man ändå borde kompensera med tjockare packning.Click image for larger version

Name:	IMG_0097.jpg
Views:	1
Size:	105.0 KB
ID:	254845
      Andra förbränningsrummet på bilden ser man ju de två ytorna i överkant/ underkant som kommer nämast kolven i tdc, vändläget för kolven ligger ju redan från början över blockets planyta.
      någon som vet vad spelet i denna punkt är med original kolv o packning.

      Wössner kolvarna har ju lägre komp men jag vet ju inte om det är så att hela kolven är något lägre från kolvbulten räknat eller helt enkelt djupare försänkning bara i mitten.

      Comment


      • #33
        Heja!
        Vad var prio egentligen här? Om det är mer volym är det mest populära att ta vev o stakar från Stilo Abarth, ger 2.4l.
        Har dock läst att det är mer jobb än man först tror.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Hej Per
          Nej volymökning är inte målet , jag ska sätta i smidda kolvar och vevstakar och för att få bra förutsättningar så borrar jag blocket till 82,5 . När jag tog isär motorn så tyckte jag att ytan på blocket inte såg riktigt 100 ut så jag har därför för avsikt att slipa det för att få en bra tätnings yta och då dök en massa frågetecken upp.
          Naturligtvis så började jag läsa en massa om kompressioner och squishar mm.
          Det är ungefär som att börja läsa på ”1177” om man råkar ha ont någonstans, plötsligt har man alla sjukdomar som finns

          Comment


          • #35
            Det där med 1177 låter väldigt bekant, å alla nojjor som dyker upp...
            För att inte prata om allt man plötsigt måste fixa till/byta ut "när man ändå har grejerna isär".
            Spännande tråd att följa, lycka till!

            Comment


            • #36
              Jo fy tusan vad mycke grejer man känner att man ”måste byta”, det blir dyrt det här med hobby mekande.
              å sen ska man hitta grejer också ” allt finns på ebay” men då får man kopie nojja också och tror att allt man hittar är producerat på en grusig bakgård i Kina.

              jag har sneglat lite på din tråd.
              Jäklar vilken finnish du har på grejerna hur har du fått dem så fina?
              Har du fuskat och beställt nya???

              Comment


              • #37
                Man ska nog passa sig för kinesdynga. (Det finns ett turbopaket med Garret kopia för typ 3000 på eBay)
                Jag har märkesgrunkor på alla vitala delar. Det är bättre att det får lite längre tid så att plånboken hänger med.
                Jo jag vill gärna göra det lite fint när man ändå gör.
                Det är en salig blandning av putsat, målat och nytt.
                Ska bli roligt att följa din utveckling.

                Comment


                • #38
                  Idag har jag fått tillbaka mitt ny borrade och planade block
                  Click image for larger version

Name:	3ED7E99F-98C9-4D20-8FF7-7ABD6553F855.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	254873
                  Nu behöver jag en 1,9mm topplockspackning
                  vet att jag sett det nånstans men hittar ej hemsidan jag såg den.
                  förslag någon
                  Last edited by Glon; 28 March 2019, 20:34.

                  Comment


                  • #39
                    jaha här händer inte så mycket, har monterat in lite nya mätare samt en boostcontroller å tvättat lite motordelar samt gjort rent i motorrummet, i övrigt väntar jag på delar från Fcperformance åsså har jag fått mina kolvar o vevstakar. ska beställa packningssats " Helmotor " tänkte jag. Är det någon större skillnad på Elring och Ajusa mer än priset? kommer att bli en topplockspackning över efter som jag behöver 1,9mm pga. slipning av blocket. enda som jag hittat är hos nyssaracing, dyrare än mormors bröllopsjuveler
                    men finns det ingen annanstans så får det bli den. Någon som har bättre förslag??
                    Det var förresten inte lätt att hitta en bra väg för kablage från mätare ut i motorrummet, men tillslut lyckades jag hitta ett hål precis över bromsservot med en gummiplupp i som var oanvänt trångt å jävligt men användbart ( tänkte om någon annan letar att det kan va bra å veta, kanske alla redan visste Men ändå).
                    Click image for larger version

Name:	59a1441b-7073-4441-99f3-ffeafb159e87.jpg
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	254908

                    Har bytt ut de mätare som satt ( voltmeter, Laddtryck, "smalbandslambda" ) mot Elektronisk bränsletrycksmätare, Elektronisk boostcontroller med 6 boostlägen gaincontroll, sensitivity , lean-cutout samt en aem bredbandslambda.

                    Gamla inkopplingen av instrumenten bestod av kablar in knökade under flatstiftssäkringarna samt ihoptvinnade kablar med tape mycket professionellt utfört arbete larmet i samma anda
                    Last edited by Glon; 10 April 2019, 14:53.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by per View Post
                      Heja!
                      Vad var prio egentligen här? Om det är mer volym är det mest populära att ta vev o stakar från Stilo Abarth, ger 2.4l.
                      Har dock läst att det är mer jobb än man först tror.
                      Jo "bara vev o stakar" lär bli en överraskning, då blocket är högre på 2.4;an.
                      Jag köpte en kamkåpa i hopp om att det skulle vara samma men den var dryga centimetern längre och resten går nog att räkna ut...(Squish!?)

                      G.
                      Last edited by greger; 11 April 2019, 21:04.
                      Car portfolio;

                      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                      Chrysler: New Yorker salon -63
                      RollsRoyce: Shadow -68

                      Comment


                      • #41
                        Sant! Blocket är högre med.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Meeen med en jäääävligt tjock tôppackning typ 2cm kanske

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Glon View Post
                            Meeen med en jäääävligt tjock tôppackning typ 2cm kanske
                            Aah... å så jacka kolvarna a' la tvåtaktare och sedan upptäcka att topplocksbultarna inte tar gäng... men det löser väl sej, dom sträcks ju
                            Car portfolio;

                            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                            Chrysler: New Yorker salon -63
                            RollsRoyce: Shadow -68

                            Comment


                            • #44
                              Packningslim är det inte det som man använder om inte bultarna tar gängor
                              å så ett bra spännband runt hela skiten över natt. Klartt

                              Comment


                              • #45
                                Ser för mej hur du står och demonterar topp med huggmejsel och bandsåg efter den lösningen

                                Fast du skulle väl inte ÖKA cylindervolymen i alla fall...

                                G.
                                Car portfolio;

                                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                                Chrysler: New Yorker salon -63
                                RollsRoyce: Shadow -68

                                Comment

                                Working...
                                X