Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att stor serva en coupe'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by per View Post
    Haha nej en Fiat TC klarar mkt mer än 18k....
    Nu börjar det låta lite som "Steve med Lloyden".
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #62
      Haha
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #63
        Så där ja äntligen fått delar både från FC samt auto doc + diverse annat

        Smidda stakar

        smidda kolvar

        Gt2871R

        Keramisk 6paddel koppling

        big maf conversion, 630cc spridare och FC stage5 map

        lager rullar å brôte
        enda smolket i bägaren nu är att payen topplocksbult visade sig vara coated [QUOTE]Viktigt dock att använda skruvar av rätt hållfasthet och inte ytbehandlade./QUOTE] som Per sa, hm

        Vad är det som inte är bra med ytbehandlade? Har de sämre hållfasthet. Ska jag skippa dem och köpa nya

        Och ja jag vet att GT2871R är en gammal modell men tanken med det valet var att jag kopierat en set up som FC gjort ihop med en kille på fccuk som levererar 450 isch hp. Så jag räknar med att leighton kan pricka mappen ganska skapligt och därmed spara mig en heldel huvudbry.

        Nu återstår att mäta upp volymer i förbrännings utrymme mm för att kunna räkna ut vilken toppackning som krävs efter deckningen av blocket,har kontrollmätt förbränningsutrymmet i topplocket, detta har gett att NGK BKURT 7ET minskar volymen med 0,6 cc mot original stift och ger komp 8,6:1 istället för 8,5:1 med original stift samt att 39 cc som står i manualen egentligen är 38,8 cc(original stift) ska mäta upp volymen på blocket vid tdc för att räkna vidare på mitt kompvärde med ny borrning samt nya kolvarna härnäst.
        Click image for larger version

Name:	59CE351E-5580-431B-A17E-FF28FA348300.jpg
Views:	1
Size:	125.7 KB
ID:	254986

        Mätning pågår!
        Last edited by Glon; 10 May 2019, 22:11.

        Comment


        • #64
          Jaha bilderna blev attatchments . Vad beror det på??

          Comment


          • #65
            Vad Per nog avsåg med ytbehandling gäller vanliga skruv(bult) där en vanlig förzinkning eller kromatering ändrar seghet/hållfasthet/brottgräns m.m. vilket gör att det inte fungerar som ersättning för rätt sorts skurv.

            Du ska använda Payens topplocksskruvar. De är s.k. sträckbult dvs avsedda att vinkeldra med följden att det är en engångsartikel. Det svarta kallas för svartoxidering eller fosfatering och påverkar inte hållfastheten. Bilindustrin utvecklade denna typ av skruvar just för att bilarna skulle vara körklara från fabrik och användaren inte skulle behöva komma in efter 10, 100 och 1000 mil för att efterdra toppen.

            På race-motorer byter man gärna ut sträckskruvarna mot pinnbultar med hög hållfasthet, ofta benämnda som ARP. Orsaken är man ska kunna riva av toppen upprepade gånger utan att behöva kasta skruvarna varje gång. Då spelar det ingen roll om man behöver efterdra toppen.

            PS! Imponerande jobb du gör.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #66
              Dagen har ägnats åt att mäta lagerspel på ramlager och jag blir inte klok på lager dimensionerna angivna i Eper eller rättare sagt inte klok på de ställen man kan köpa lager på.
              I manulen finns angivet tre olika toleranser för standard Dimension på vevaxeln " A B C" dessa har olika artikenr i Eper och är även märkta i en egen kolumn med en färgkod men på diverse bildelssidor ( autodoc ,Mister auto, Ebay) så finns endast STD mått eller Överdimension och inga toleranssteg på STD.
              Jag köpte ju STD mått eftersom de lager som satt i var just STD men hur vet man i vilket tolerans område de ligger i? Har sökt med hjälp av det nr som var stämplat på de gamla lagerhalvorna.

              Enda färgmärkningen jag hittat på min motor är en stor gul fläck på toppen vilket skulle motsvara kategori C när man kollar i Eper är då alla lager i motorn kategori c(vev vevstakar ) ?


              Vidare står det i Eper att överdimension på vev lager är - 0,127 , tittar man på sidor som säljer lager finns 0,25 som överdimension. WTF är det som gäller här. Någon som kan förklara för en med klent förstånd


              Naturligtvis skulle jag ha mätt exakt innan beställning, spelet ä för stort ska ju vara mellan 0,031-0,062 men jag ligger över detta cirka 0,071 shit shit shit och shit igen

              Comment


              • #67
                Originally posted by TurboB View Post
                Vad Per nog avsåg med ytbehandling gäller vanliga skruv(bult) där en vanlig förzinkning eller kromatering ändrar seghet/hållfasthet/brottgräns m.m. vilket gör att det inte fungerar som ersättning för rätt sorts skurv.

                Du ska använda Payens topplocksskruvar. De är s.k. sträckbult dvs avsedda att vinkeldra med följden att det är en engångsartikel. Det svarta kallas för svartoxidering eller fosfatering och påverkar inte hållfastheten. Bilindustrin utvecklade denna typ av skruvar just för att bilarna skulle vara körklara från fabrik och användaren inte skulle behöva komma in efter 10, 100 och 1000 mil för att efterdra toppen.

                På race-motorer byter man gärna ut sträckskruvarna mot pinnbultar med hög hållfasthet, ofta benämnda som ARP. Orsaken är man ska kunna riva av toppen upprepade gånger utan att behöva kasta skruvarna varje gång. Då spelar det ingen roll om man behöver efterdra toppen.

                PS! Imponerande jobb du gör.
                Tack det var ju skönt att höra då har iallafal något blivit rätt så långt

                Glenn

                Comment


                • #68
                  Har jag kommenterat ytbehandlingar eller har vi fler Per?

                  Imponerande hög med grejer, grattis!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #69
                    Ha ha nej det har du inte ser jag nu ,det är jag som inte kan läsa det var ju TurboB som hade skrivit när jag frågade om sträckbultar

                    Ber om ursäkt för det"påhoppet"

                    Och nu har han ju förklarat det för mig också tackar tackar

                    Ingen som har input om ramlager toleranser ?

                    jag får väl be min maskiningenjör mäta upp vevaxeln och slipa till närmsta överdimension som går att köpa. Pengar pengar pengar

                    Comment


                    • #70
                      Så ja nu har jag äntligen kommit igång med mekandet igen, efter sju sorger och åtta besvär med att hitta passande ramlager och vevstakslager. Det visade sig att alla lager var ”kategori C” alltså gul markering på lagerhalvornas ”sida” och de markeringarna syntes inte på mina gamla lagerhalvor. Dock finns ju en stor gul fläck målad på topplocket. Men jag blev tvungen att ta hjälp av en god vän i motorbranchen för att mäta upp allt så jag var säker på måtten.
                      enda stället jag hittade vevstakslager på var hos Fiatdalys.lt en fiat original handlare i litauen dyra rackare var det också typ 1100 för fem par
                      Click image for larger version

Name:	D6FF3570-E56C-472E-B253-AFDF42E31133.jpg
Views:	1
Size:	100.5 KB
ID:	255128
                      , ramlager i Polen typ 700. Men nu är lagerspelen iallafall inom toleranserna .
                      Har satt i vev och stakar+kolvar.
                      Click image for larger version

Name:	50399F93-B872-4D6E-836E-F94AB6259EBD.jpg
Views:	1
Size:	116.0 KB
ID:	255127o
                      Så nu har jag en massa nya glyco lager till övers ”STD” vilket alltså är kategori A.
                      Sedan blev det till att köpa en spessoracing topplockspackning, ytterligare 2300kr för att kompensera för avverkningen av blocket.
                      Så nu har jag en ajusa topplockspackning till övers.

                      Topplocket monterade jag ihop i sommras men jag är lite fundersam på passformen på remskivan till avgaskammen den har ju en fast kil som ska i spåret i kammen men det är glappt tycker jag, går att vrida remskivan så att den i ytterkant rör sig så mycket som 4mm kan det vara riktigt? Det ser inte slitet ut men glappt som sagt var.

                      Comment


                      • #71
                        Den ska vara så glapp. Det behövs vid montering kamremmen. Skruven ska dras åt utan skapa egen spänning på remmen (tvinga gummit att sträcka sig).

                        Det är bara anvisningen som följer med SKFs kamremssats som korrekt och fullständigt beskriver rembytet på 5an inkl åtdragningsmoment på alla skruvar.
                        Även Fiats egen verkstadsmanual hoppar över flera viktiga moment.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #72
                          Tack för info om detta. Har nu skrivit ut SKF.s installation anvisning och ser att den skiljer sig från Fiats egen.
                          Jag har ju bytt kamremmen en gång innan och följde Fiats anvisning och hade då inte loss remskivorna på kamaxlarna. Men nu har jag ju haft loss båda så får väl gå på SKF,s denna gång.
                          Ett annat problem som jag upptäckt är att indikeringen på oljepumpen som märkningen på vevaxelskivan ska stämma överens med i TDC inte finns på min motor, spelar iofs inte så stor roll bara man håller koll på indikatorklockan. men lite irriterande är det.

                          Comment


                          • #73
                            Har äntligen fått tid att pilla lite med min motor igen. Har monterat topp kamrem avgasgrenrör.
                            Click image for larger version

Name:	A1C5269E-2F50-4185-B087-56912D3A9F9C.jpg
Views:	1
Size:	104.9 KB
ID:	255326
                            Grenröret hade några sprickor vid turboflänsen som jag fått hjälp att svetsa enligt konstens alla regler får se om det håller
                            Click image for larger version

Name:	40AFF3BD-ABCA-4C96-8C13-1F97D50F51B5.jpg
Views:	1
Size:	142.1 KB
ID:	255321
                            Click image for larger version

Name:	72F46A60-EA3C-4172-8022-B03DFEC28266.jpg
Views:	1
Size:	118.4 KB
ID:	255322

                            Har också hittat den skyldige till skadorna på snigelnshjärta och den ser ni här:
                            Click image for larger version

Name:	C51D46F2-8A64-4D8A-BE2F-FD0ECCF9D958.jpg
Views:	1
Size:	118.4 KB
ID:	255323Click image for larger version

Name:	B6E82758-AFD5-4690-BB6E-DF6A303A72EF.jpg
Views:	1
Size:	115.9 KB
ID:	255325
                            Jag knackade lite på oljeseparatorn vände sedan på den och det rasade ut rostflagor och annat skit och det slutade aldrig. Har försökt hitta en ny men det verkar hopplöst så nu blir det renovering samt en catchtank på slangen mellan separator och röret före turbon.

                            Har nu lite mer återmontering av diverse mojänger och manicker på motorn att göra och lite mer målning mm.
                            Återstår gör också ordentlig rengöring av växellåda samt montering av den och nya kopplingen, rengöring samt målning av framvagnsbalk åsså lite till
                            Så det finns hopp om att fräsa runt i kuppen framåt sommaren
                            Attached Files

                            Comment


                            • #74
                              Bra jobbat! Mkt kondens alltså som fastnat där o rostat...
                              Mitt grenrör blev oxå väl svetsat och höll faktiskt i ett antal tusen mil så det går!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                När man ser din oljeseparator så börjar man fundera på hur ens egna ser ut. Får sätta upp den på "att göra" listan.
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X