Page 4 of 4 FirstFirst ... 234
Results 61 to 69 of 69

Thread: Att stor serva en coupe'

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Quote Originally Posted by per View Post
    Haha nej en Fiat TC klarar mkt mer än 18k....
    Nu börjar det låta lite som "Steve med Lloyden".
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 blå säljobjekt, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Haha

Registered User Glon's Avatar
    Så där ja äntligen fått delar både från FC samt auto doc + diverse annat
    Attachment 21117
    Smidda stakar
    Attachment 21118
    smidda kolvar
    Attachment 21119
    Gt2871R
    Attachment 21120
    Keramisk 6paddel koppling
    Attachment 21121
    big maf conversion, 630cc spridare och FC stage5 map
    Attachment 21122
    lager rullar å brôte
    enda smolket i bägaren nu är att payen topplocksbult visade sig vara coated [QUOTE]Viktigt dock att använda skruvar av rätt hållfasthet och inte ytbehandlade./QUOTE] som Per sa, hm

Vad är det som inte är bra med ytbehandlade? Har de sämre hållfasthet. Ska jag skippa dem och köpa nya

Och ja jag vet att GT2871R är en gammal modell men tanken med det valet var att jag kopierat en set up som FC gjort ihop med en kille på fccuk som levererar 450 isch hp. Så jag räknar med att leighton kan pricka mappen ganska skapligt och därmed spara mig en heldel huvudbry.

Nu återstår att mäta upp volymer i förbrännings utrymme mm för att kunna räkna ut vilken toppackning som krävs efter deckningen av blocket,har kontrollmätt förbränningsutrymmet i topplocket, detta har gett att NGK BKURT 7ET minskar volymen med 0,6 cc mot original stift och ger komp 8,6:1 istället för 8,5:1 med original stift samt att 39 cc som står i manualen egentligen är 38,8 cc(original stift) ska mäta upp volymen på blocket vid tdc för att räkna vidare på mitt kompvärde med ny borrning samt nya kolvarna härnäst.
    Name:  59CE351E-5580-431B-A17E-FF28FA348300.jpg
Views: 71
Size:  125.7 KB

Mätning pågår!
    Last edited by Glon; 10th May 2019 at 21:11.

Jaha bilderna blev attatchments . Vad beror det på??

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Vad Per nog avsåg med ytbehandling gäller vanliga skruv(bult) där en vanlig förzinkning eller kromatering ändrar seghet/hållfasthet/brottgräns m.m. vilket gör att det inte fungerar som ersättning för rätt sorts skurv.

Du ska använda Payens topplocksskruvar. De är s.k. sträckbult dvs avsedda att vinkeldra med följden att det är en engångsartikel. Det svarta kallas för svartoxidering eller fosfatering och påverkar inte hållfastheten. Bilindustrin utvecklade denna typ av skruvar just för att bilarna skulle vara körklara från fabrik och användaren inte skulle behöva komma in efter 10, 100 och 1000 mil för att efterdra toppen.

På race-motorer byter man gärna ut sträckskruvarna mot pinnbultar med hög hållfasthet, ofta benämnda som ARP. Orsaken är man ska kunna riva av toppen upprepade gånger utan att behöva kasta skruvarna varje gång. Då spelar det ingen roll om man behöver efterdra toppen.

PS! Imponerande jobb du gör.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 blå säljobjekt, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Dagen har ägnats åt att mäta lagerspel på ramlager och jag blir inte klok på lager dimensionerna angivna i Eper eller rättare sagt inte klok på de ställen man kan köpa lager på.
    I manulen finns angivet tre olika toleranser för standard Dimension på vevaxeln " A B C" dessa har olika artikenr i Eper och är även märkta i en egen kolumn med en färgkod men på diverse bildelssidor ( autodoc ,Mister auto, Ebay) så finns endast STD mått eller Överdimension och inga toleranssteg på STD.
    Jag köpte ju STD mått eftersom de lager som satt i var just STD men hur vet man i vilket tolerans område de ligger i? Har sökt med hjälp av det nr som var stämplat på de gamla lagerhalvorna.

Enda färgmärkningen jag hittat på min motor är en stor gul fläck på toppen vilket skulle motsvara kategori C när man kollar i Eper är då alla lager i motorn kategori c(vev vevstakar ) ?

Vidare står det i Eper att överdimension på vev lager är - 0,127 , tittar man på sidor som säljer lager finns 0,25 som överdimension. WTF är det som gäller här. Någon som kan förklara för en med klent förstånd

Naturligtvis skulle jag ha mätt exakt innan beställning, spelet ä för stort ska ju vara mellan 0,031-0,062 men jag ligger över detta cirka 0,071 shit shit shit och shit igen

Quote Originally Posted by TurboB View Post
    Vad Per nog avsåg med ytbehandling gäller vanliga skruv(bult) där en vanlig förzinkning eller kromatering ändrar seghet/hållfasthet/brottgräns m.m. vilket gör att det inte fungerar som ersättning för rätt sorts skurv.

Du ska använda Payens topplocksskruvar. De är s.k. sträckbult dvs avsedda att vinkeldra med följden att det är en engångsartikel. Det svarta kallas för svartoxidering eller fosfatering och påverkar inte hållfastheten. Bilindustrin utvecklade denna typ av skruvar just för att bilarna skulle vara körklara från fabrik och användaren inte skulle behöva komma in efter 10, 100 och 1000 mil för att efterdra toppen.

På race-motorer byter man gärna ut sträckskruvarna mot pinnbultar med hög hållfasthet, ofta benämnda som ARP. Orsaken är man ska kunna riva av toppen upprepade gånger utan att behöva kasta skruvarna varje gång. Då spelar det ingen roll om man behöver efterdra toppen.

PS! Imponerande jobb du gör.
    Tack det var ju skönt att höra då har iallafal något blivit rätt så långt

Glenn

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Har jag kommenterat ytbehandlingar eller har vi fler Per?

Imponerande hög med grejer, grattis!

Ha ha nej det har du inte ser jag nu ,det är jag som inte kan läsa det var ju TurboB som hade skrivit när jag frågade om sträckbultar

Ber om ursäkt för det"påhoppet"

Och nu har han ju förklarat det för mig också tackar tackar

Ingen som har input om ramlager toleranser ?

jag får väl be min maskiningenjör mäta upp vevaxeln och slipa till närmsta överdimension som går att köpa. Pengar pengar pengar