Results 1 to 7 of 7

Thread: Ventilspel 131a

Registered User

Ventilspel 131a

Jag letar febrilt efter vilket ventilspel det ska vara i en 131a med en 2L motor.
    Den är turbokonverterad och ska in på mappning snart, jag vill ha den i så bra skick som möjligt då.
    Snääälla hjälp

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Det är samma som på de flesta TC motorerna, 0.40-45 kall på insug och 0.35 på avgas om jag minns rätt..
    Eller om det var tvärtom.
    Men menar du alltså att du inte har någon handbok/info om motorn OCH har turbokonverterat?

Registered User
    Det är inte jag som har gjort konverteringen.
    Det ska nog vara tvärtom avg 40 insug 30. Men hittar olika uppgifter överallt, högsta jag sett är 0.60 på avg och 40 på insug.

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Verkstadsmanualen till Lancia säger 0,40 +-0,04 på insug, 0,48 +- 0,03 på avgas.
    Verkstadsmanualen till Ritmo TC säger 0,40 på insug och 0,50 på avgas.

Lancia anger något mindre spel för turboversionen (0,35/0,40) och detta hänger samman med kammen på turboversionen som har något lägre lyft.
    Om det är en hemkonvertering skulle jag utgå från att det sitter sugkammar i och man bör gå på det högre spelet.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 blå säljobjekt, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    "Like a boss!"

Registered User
    Quote Originally Posted by TurboB View Post
    Verkstadsmanualen till Lancia säger 0,40 +-0,04 på insug, 0,48 +- 0,03 på avgas.
    Verkstadsmanualen till Ritmo TC säger 0,40 på insug och 0,50 på avgas.

Lancia anger något mindre spel för turboversionen (0,35/0,40) och detta hänger samman med kammen på turboversionen som har något lägre lyft.
    Om det är en hemkonvertering skulle jag utgå från att det sitter sugkammar i och man bör gå på det högre spelet.
    Stort tack!

Registered User
    Å då kom nästa problem, fick hjälp att städa garaget och hade lagt bultarna/muttrarna som håller fast kamhuset på något dumt ställe så dom har försvunnit Någon som har fyra sådana som vill sälja eller vet vart man kan hitta?