Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seb´s jolle - En Barchettas återfödelse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nu byte av sufftett

    Har då till sist kommit igång med bytet av den gamla slitna tygtoppen. Det var med lite skräckblandad nyfikenhet jag tog mig an det, jag mekar mest med plåt och det mekaniska i vanliga fall. "Men hur svårt kan det vara?", tänkte jag
    Rätt klurigt, visar det sig, när man inte har gjort det innan.
    Började med att bara demontera och dokumentara allt jag gjorde med mobilen, så jag skulle kunna göra bakvänt vid montering av nya. Låter väl enkelt nog?

    Några förebilder först då. Sliten,grå och trasig...
    Attached Files

    Comment


    • #17
      Började skala av den gamla framifrån. Många små skruvar och mycket lim var det. Ganska enkelt att ta loss ändå, var rädd att limmet skulle sitta värre.
      Det värra var dock det som inte var limmat, men inklämt och popnitat Svårt att komma åt och pilligt.

      Men till sist var den av
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Så var det då dags för monteringa av den nya toppen. Gjorde precis som jag hade planerat, omvänd demontering helt enkelt. Först såklart provmontering för att måtta och passa in allt, innan jag plockade fram limmet

        Precis som vid demontering var de inklämda bitarna värst. Tom ännu färre nu när man dessutom behövde vara försiktigt med materialet. Utan extrahänder får man improvisera egna


        Det allra svåraste var att få hörnet bakom dorren runt stålramen den sitter på. Mycket drag och tänj och svordomar, innan det gick vägen.

        - - - Updated - - -

        Så var det då dags för monteringa av den nya toppen. Gjorde precis som jag hade planerat, omvänd demontering helt enkelt. Först såklart provmontering för att måtta och passa in allt, innan jag plockade fram limmet

        Precis som vid demontering var de inklämda bitarna värst. Tom ännu färre nu när man dessutom behövde vara försiktigt med materialet. Utan extrahänder får man improvisera egna


        Det allra svåraste var att få hörnet bakom dorren runt stålramen den sitter på. Mycket drag och tänj och svordomar, innan det gick vägen.
        Attached Files

        Comment


        • #19
          Till slut så var jag iaf NÄSTAN klar. Saknade ett par popnitar för att kunna slutföra. Det och att ungarna skulle i säng, gjorde att jag fick pausa strax före mållinjen.

          Bara målgång kvar nu. Fortsättning följer...
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Så, äntligen klar.
            Med nitar inköpta så fick jag till det sista rätt bra. En jäkla skillnad, eller vad säger ni?
            Attached Files

            Comment


            • #21
              Snyggt!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                En liten fundering... är den här lite lägre än standard? Alla bilder jag ser på Barchettor, känns som att de är högre och har mer plats i i hjulhusen.

                Eller är den bara gammal och fjädrarna har satt sig?
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Har faktiskt aldrig varit med om att fjädrar ”satt sig”, gått av däremot.
                  Men iom att din båt förefaller jämnlåg runtom är den nog redan sänkt ja!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Precis...

                    Jämför med den här som du lad ut i min andra trår, så är skillnaden säkert 30-40mm.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Japp. Grattis!
                      Står säkert Eibach el likn tryckt på fjädrarna
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Inte fått nån respons i Barchettaforumet, så försöker här istället. Nån som har nåt på nån av frågorna nedan?

                        Jag är ju ny på Barchetta, men van att meka italienskt. Har några frågor som kanske ni rutinerade kan hjälpa mig med. Nu har min 22.000+ mil på mätaren, så många av era kanske inte har kommit dit ännu.

                        1. Finns det nåt känt ställe där Barchettan brukar springa läck på servovätska?
                        Jag har inte kunnat kika under för att kolla efter, då mekplatsen är upptagen av Alfettan på pallbockar. Jag tycker konstigt nog att det känns som att det försvinner mer vätska än vad pölen unde bilen tyder på

                        2. Jag har en glappig växerspak. Kan man justera det uppifrån under damasken, eller måste man under och trixa med länkaget?

                        3. Jag tycker det känns/låter som att ett motor eller växellädsfäste är trasigt. Är det nåt vanligt förekommande, nåt speciellt fäste brukar ge sig?

                        /Seb

                        Comment


                        • #27
                          Min barchetta jag hade innan hade 21500 ish mil på mätaren så det finns några långrullare
                          Det vanligaste stället där brukar läcka är väl styrväxeln, packningarna som ger sig. Kan ju vara ett första ställe att undersöka
                          Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
                          Alfa romeo 146Ti -96
                          Alfa romeo 147GTA -04
                          Peugeot 206Gti -02
                          Volvo V90 D3 -17

                          Comment


                          • #28
                            Tack för det Bonna,

                            Är det renoveringsbart eller måste man köpa ny växel?

                            Comment


                            • #29
                              Ska gå att byta packningar, men efter lite letande så lyckas inte jag hitta nya. Finns en del på skrotar runt om i Sverige för inte jättemycket pengar.
                              Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
                              Alfa romeo 146Ti -96
                              Alfa romeo 147GTA -04
                              Peugeot 206Gti -02
                              Volvo V90 D3 -17

                              Comment


                              • #30
                                Köpte en från bildelsbasen, 1250:-
                                Skall bli skönt att få det fixat.

                                Comment

                                Working...
                                X