Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventil knack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ventil knack

    Förra sommaren började min 20VT -98 att klicka som om en lyftare inte hängde med.
    Ställde undan kärran för att fixa detta i vintern som var. Pga av andra projekt blev det ett vårjobb istället.
    Pillade ur alla lyftarna och gjorde rent dem (ett handledsmördande jobb då man måste slå isär dem) ,hittade faktisk två st. som hade kärvat ihop.
    Då jag skulle sätta ihop allt igen såg jag att en kamnock på avgaskammen var nedsliten 1,5 mm! Där har vi knackkällan trodde jag!
    I med ny kam och ny lyftare och ihop med allt.
    Startade med lite kul körning i sikte idag men precis samma knackande igen...
    Har hört att den klassiska sprickan i grenröret yttrar sig som ett ventilsknacksliknande ljud.Kan det verkligen gå att lura sig på det?
    Några ideer?

  • #2
    Knackar eller tickar? Lyftarna tickar precis när man kallstartar men ska tystna efter en liten stund. Både på Fiat-femman och Alfa-fyrorna brukar kamvariatorn vara orsaken till tickandet. Lyftarna trycksätts via kamvariatorn och när den blir sliten tilltar tickandet för att till slut övergå i rena dieselknackandet, särskilt på Alforna och lösningen brukar vara att byta variatorn.

    Om det däremot är någon av lyftarna som kärvar och kanske orsakat din nedslitna kam är det ett större problem. På ett par toppar har jag funnit en eller två lyftare som inte löpt eller roterat fritt därför bytt ut och det verkar du också ha gjort.

    Sprickan i grenröret brukar ge ett mer högfrekvent tickande. Är sprickan liten kan den tystna när grenröret blivit varmt. Annars bör man kunna känna/se pulserna om man håller ner en pappersbit eller snörstump runt kollektorn. Runt -99 så fick grenrören en bättre utformning som skulle motverka sprickbildningen.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Varmkörde och rev av kåpan och kände på lyftarna som nu borde vara välfyllda och inte ha något spel alls.
      Märkte att att de flesta insugslyftarna hade ett ganska rejält spel medan avgasdito var så gott som utan spel.
      Kan det bero på variatorn som du påpekat eller får även avgaslyftarna sin olja därifrån?

      Comment


      • #4
        När motorn står still finns inget oljetryck.
        Tick brukar ge sig efter några mil med ny olja/filter?
        Last edited by per; 19 June 2019, 16:08.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Nä men efter att ha varmkört i 10 min bör alla lyftare vara fyllda med olja och de ska hålla kvar olja en bra stund efter stopp.
          Här glappade de flest insugslyftarna 1-2 mm 3-4 min. efter stopp.
          Går oljan till att trycksätta lyftarna via variatorn och den läcker kanske de aldrig blir uppfyllda?
          På vilket vis blir variatorn kass?

          Comment


          • #6
            Kanske solenoiden som är trasig. Den trycksätter både variator och lyftare och sitter lätt åtkomlig ungefär vid 1a cylindern mellan plenum och kamkåpa.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Efter mycket om o men rev jag av sumpen(snabbt gjort trodde jag.Men inte då.) för att kolla vevlagren, bara för säkerhets skull och det visade sig att tvåans lager var slut.
              Som tur var hade vevtappen klarat sig.
              Det visade sig att vevtapparna är slipade 0,50, helt runda och inte koniska,så jag skaffar nya lagerskålar (svårt att få tag på den överdm.en dock) och hoppas att allt blir tyst o fint...
              Spelet med plastigage ligger på 0,035-0,040. Verkar väl ok
              Behöver jag byta bultarna? och är momentet 25Nm + 60 grader som jag läst nånstans

              Comment


              • #8
                Mystiskt! Har den gått väldigt många mil?
                (min gick 28k utan problem, men välservad)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Helt klart lite märkligt.
                  Mätarn står på 14000 mil men jag har ingen historia på den.
                  Det allmänna skicket talar dock inte emot det. Verkar hyfsat oskruvad.
                  Hoppas få ihop eländet i helgen om lagren kommer i morron. Får se hur det går....

                  Comment


                  • #10
                    Det blev inte till helgen men nu är den provkörd och går som den ska utan oljud.

                    Comment


                    • #11
                      Gött!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X