Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljeläcka 20 VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljeläcka 20 VT

    När bilen stått över natten ser man alltid ett par små oljedroppar på golvet på höger sida om mitten av motorn. Det verkar komma inifrån kamremskåpan. Kamrem och ventilkåpspackning är nyligen bytt av Auto Alfa. Kan det vara kamaxeltätning eller vevaxeltätning som behöver bytas? Det finns lite olja runt ett par tändstift också. Vad annat kan läcka på den 5 cylindriga motorn?
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

  • #2
    Man spiller lätt när man fyller på och då rinner det ned där. Ofta stift 1-2 förstås. Annars läcker det lätt vid oljefiltret eller om ledningarna till oljekylaren (hö sida) läcker/rostat.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag sätter halva kungariket på att det är kamkåpspackningen. Särskilt om nån varit där och skruvat nyligen. Det förklarar också oljan i tändstiftshålen.
      Stor varning för att bara dra åt skruvarna hårdare. Kåpan spricker väldigt lätt. Den måste dras med momentnyckel och exakt angivet moment, 8 Nm har jag för mig.
      Det är precis på håret så mycket att första skruven inte har lossnat när man gått varvet runt och dragit sista skruven.
      Jag kan sätta den andra halvan av kungariket på att verkstaden inte dragit med momentnyckel.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Håller helt med, och den behöver ofta efterdras med samma moment efter några hundra mil. Så var det på min iaf.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tack för svar, jag börjar med att byta packningen inkl de 5 "ringarna" runt stiften så får vi se!
          Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
          Lancia Thema Executive 3.0 CRD
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
          Ducati Multistrada 1000 DS

          Comment


          • #6
            På min var det en åldrad, hård och tillplattad o-ring till oljefilterhållaren mot blocket. Blev torr som snus efter bytet.
            Kan vara steg 2 att undersöka, men kräver lite avmontering för en del som kostar några tior.
            Kolla i min tråd, där finns en film om hur det kan se ut.

            Lycka till
            Goran
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment

            Working...
            X