Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetryck in i turbo - Uno & X1/9 turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetryck in i turbo - Uno & X1/9 turbo

    Kort fråga,
    vet ngn vad det ska vara för oljetryck in i turbon på Uno & X1/9 Turbo?
    Kopplat in ny turbo och är rädd att trycket inte är tillräckligt starkt 樂
    Ska ju också tillägga att turbo aggregatet är från en Coupe 16v,
    Om det gör någon skillnad?

    Med vänlig hälsning,

    Uffe
    Last edited by Fiat Abarth; 3 July 2019, 18:20.
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

  • #2
    Hmm. Tryck och flöde har ett inbördes förhållande.
    Om röret är dubbelt så tjockt vad händer då med trycket? Eller mängden olja som pumpas fram per tidsenhet?
    Som du kan se på bilden så skiljer det mycket mellan rören som ska förse respektive turbo med olja. Säkert dubbelt så stort.
    Pumpen har tillräcklig kapacitet men du måste se till att hålet i blocket är tillräckligt stort så du kan använda rätt dimension på banjobult/koppling till den ledningen som är aktuell.

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0311.jpg
Views:	1
Size:	155.8 KB
ID:	255048

    PS! Med en dåres envishet upprepar jag att 16vt-turbon är illa lämpad på den lilla Uno-motorn. Skicka den gamla originalturbon för renovering och uppgradering till GIK.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Originally posted by TurboB View Post
      PS! Med en dåres envishet upprepar jag att 16vt-turbon är illa lämpad på den lilla Uno-motorn. Skicka den gamla originalturbon för renovering och uppgradering till GIK.
      TurboB, Jag uppskattar verkligen dina tankar och funderingar.. men jag har 2 st MKT professionella mekaniker med mkt bred och lång erfarenhet av speciellt italienska bilar så tror jag nog säkert att jag är i säkra händer
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment

      Working...
      X