Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur vet jag ifall växellådan kommer passa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur vet jag ifall växellådan kommer passa?

    Mitt första inlägg är en fråga som hittills har varit svår att få svar på. Kortfattat lyder den: räcker det med att det stansade numret på två växellådor är identiskt för att de ska kunna byta plats med varandra?

    Min pappas Punto Evo från 2010 (ovanlig tyvärr, alla verkar ha 1,2-litersmotorn, men inte han) fungerar mycket illa. Efter en stroke har han inte använt vänsterbenet och koppligen ordentligt och nu går varken tvåan eller trean i. Har antagit att det är växellådan som har pajat, inte kopplingen. Och till slut har jag hittat en låda med samma instansade nummer som på hans Punto Evo: 551963361. Men den har suttit i en Panda med 1,2-litersmotor, skriver den italienska bildemonteringen. Bilden visar pappas växellåda till vänster och den i Italien till höger.

    Så jag undrar: ska jag köpa och skicka efter den här lådan? Kommer den att passa?
    Attached Files

  • #2
    Visst jobbar väl Fiat fortfarande med Ricambinummer (cambio code) och då ska den passa.
    Kan nån verifiera?
    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

    Min X1/9-sida


    Skaffa Firefox nu!

    Comment


    • #3
      Lurig fråga kanske..
      Kan ju vara så att det är själva casingen till växellådan som är stämplad med det numret. Sen att det kan vara annat i den med annan utväxling? Man kan ju chansa och köpa och hoppas att det är samma. Hade jag letat runt i Europa hade jag nog skaffat en som jag vet har suttit på en bil med samma motor för att minska risken att få hem fel.
      Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
      Alfa romeo 146Ti -96
      Alfa romeo 147GTA -04
      Peugeot 206Gti -02
      Volvo V90 D3 -17

      Comment


      • #4
        Originally posted by Bonna View Post
        Hade jag letat runt i Europa hade jag nog skaffat en som jag vet har suttit på en bil med samma motor för att minska risken att få hem fel.
        Har försökt! Obegripligt svårt. Inte hittat en enda Punto Evo-låda.

        Comment


        • #5
          Samma nr ska det vara lugnt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by Bonna View Post
            Lurig fråga kanske..
            Kan ju vara så att det är själva casingen till växellådan som är stämplad med det numret. Sen att det kan vara annat i den med annan utväxling? Man kan ju chansa och köpa och hoppas att det är samma. Hade jag letat runt i Europa hade jag nog skaffat en som jag vet har suttit på en bil med samma motor för att minska risken att få hem fel.
            Jag håller med dig. Det kan vara så att det är numret för huset. Det bästa är att få tag i komplett nr för växellådan. Har du kollat i ePER?

            EDIT: När man söker på 551963361 så kommer det upp en massa växellådor. Så det verkar som att numret är för komplett växellåda.
            Last edited by Freddan72; 13 September 2019, 13:30.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment

            Working...
            X