Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lökssons Garage - Fiat Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Har inte kollat djupare på det men lutar mot hjullager! Ska byta dammasker på Kakan så får se vad jag hittar då!

    Var lite ovanlig syn idag när jag behövde ha ut turbon för att vända på den för att få upp den på lyften
    Click image for larger version

Name:	20201011_122313.jpg
Views:	1
Size:	234.2 KB
ID:	255560
    Kakan fick ta över när jag inte orkade putta och dra lite

    Anledningen till att turbon inte startas och ska upp på lyften är för att det bara började läcka ut olja över hela golvet för någon månad sedan när jag skulle varmköra den. Blev att ta av med hasplåten och såg att allt där under var sönderrostat. Visste att den inte var i bästa skicket när jag köpte den men att det var så illa trodde jag inte. Så den har stått i väntan på lyften och nu är det dags. Misstänker att det är rören till oljekylaren som gett sig då de såg ut typ såhär
    Click image for larger version

Name:	20201011_181803_001.jpg
Views:	1
Size:	131.1 KB
ID:	255561
    Och var rätt blöta av olja.

    Ännu ett tecken på att bilen är i sådär skick är att varannan mutter inte skruvade av utan snarare gick av med bulten/gängan kvar i.... Fick dock tillslut ut dem
    Click image for larger version

Name:	20201011_232119.jpg
Views:	1
Size:	171.1 KB
ID:	255562

    Då oljekylen skulle behöva bytas också undrar jag om någon har uppgraderings tips? Funderar även på att modifiera om till an-koppling eller något liknande en bit ner på oljerören för att kunna komma åt enklare.

    - - - Updated - - -

    Har inte kollat djupare på det men lutar mot hjullager! Ska byta dammasker på Kakan så får se vad jag hittar då!

    Var lite ovanlig syn idag när jag behövde ha ut turbon för att vända på den för att få upp den på lyften
    Click image for larger version

Name:	20201011_122313.jpg
Views:	1
Size:	234.2 KB
ID:	255560
    Kakan fick ta över när jag inte orkade putta och dra lite

    Anledningen till att turbon inte startas och ska upp på lyftenär för att det bara började läcka ut olja över hela golvet för någon månad sedan när jag skulle varmköra den. Blev av med hasplåten då och såg att allt där under var sönderrostat. Visste att den inte var i bästa skicket när jag köpte den men att det var så illa trodde jag inte. Så den har stått i väntan på lyften och nu är det dags. Misstänker att det är rören till oljekylaren som gett sig då de såg ut typ såhär
    Click image for larger version

Name:	20201011_181803_001.jpg
Views:	1
Size:	131.1 KB
ID:	255561
    Och var rätt blöta av olja.

    Ännu ett täcken på att bilen är i sådär skick är att varannan mutter inte skruvade av utan snarare gick av med bulten/gängan kvar i.... Fick dock tillslut ut dem
    Click image for larger version

Name:	20201011_232119.jpg
Views:	1
Size:	171.1 KB
ID:	255562

    Då oljekylen skulle behöva bytas också undrar jag om någon har uppgraderings tips? Funderar även på att modifiera om till an-koppling eller något liknande en bit ner på oljerören för att kunna komma åt enklare.
    20V Coupe-96
    20VT Coupe-98
    16VT Coupe-95
    16VT Coupe-95
    (Saab 93-02)

    Comment


    • #62
      Ett tips när du ändå har oljekylet av: ta av "sandwichen" som oljefiltret sitter på. Mellan den och blocket sitter en o-ring som blir platt med tiden och läcker olja. O-ringen kostar nästan inget, men skönt att ta bort en felkälla. Tror du behöver en hylsa 27mm för att få av sandwichen.
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #63
        Min kylare pajjade för några år sen. Fick hjälp med att löda på kopplingar på originalrören och sen därefter ny stålomspunnen slang från Tools. Originalrören (de som går till motorn) snyggades till och målades med hammarlack.
        Finns en bild i min projekttråd: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...l=1#post153538
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #64
          Med ledning av bilderna skulle jag säga att kladdet kommer någon annanstans ifrån.
          Trasig damask, packboxar på motorn eller som Goran påpekar anslutningar runt aluminiumblocket som utgör oljearmatur/motorfäste.
          Det är mycket att byta när man börjar riva en gammal oälskad Coupe men det mesta är servicegrejor och inte särskilt dyrt.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #65
            Ska ta o göra det Goc!

            Blir nog något liknande för mig Freddan! Kör du med OEM-kyl? Någon idé att leta något som är lite större?

            Tycker också att det ser ut att komma från någonstans mer, men var nere i garaget idag igen och det låg en liten pöl vid en av böjarna. Så hål vart det allt, hoppas bara att det var den stora läckan isåfall.
            20V Coupe-96
            20VT Coupe-98
            16VT Coupe-95
            16VT Coupe-95
            (Saab 93-02)

            Comment


            • #66
              Originally posted by Löksson View Post
              Ska ta o göra det Goc!

              Blir nog något liknande för mig Freddan! Kör du med OEM-kyl? Någon idé att leta något som är lite större?

              Tycker också att det ser ut att komma från någonstans mer, men var nere i garaget idag igen och det låg en liten pöl vid en av böjarna. Så hål vart det allt, hoppas bara att det var den stora läckan isåfall.
              Jag köpte en Valeo 816666. Väldigt lik original i storlek, vet ej om Valeo är originalkyl till Coupén. Ser ingen anledning att välja något större för vardagsbruk eller bankörning. Min originalkylare fungerade bra och jag hade aldrig problem med oljetemperatur under alla de år jag körde på bana med Coupén.

              Är du sugen på något annat än Valeo så kolla in Trendab. Dem har Setrab oljekylare, som jag har läst gott om. Finns mängder med storlekar och tillbehör till kylet. Kolla in: https://webshop.trendab.com/setrab-o...setrab-oljekyl
              Last edited by Freddan72; 12 October 2020, 15:50.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #67
                Sjysst! Ska ta mig en titt!
                20V Coupe-96
                20VT Coupe-98
                16VT Coupe-95
                16VT Coupe-95
                (Saab 93-02)

                Comment


                • #68
                  Long time, inget inlägg!

                  Har dock inte legat på latsidan...Det är jobbigare än man tror att föra över bilder från mobilen till hårdisken.

                  Började vinter med ett sidospår från fiat genom att få tillbaka saaben av pappa. Hann köra den till Göteborg tills den stannade 2-3 dagar senare för mig efter en träning...Nytt batteri tog mig hem till Halmstad med sparsamt användande av strålkastare och blinkers. Bytt generator löste problemet.

                  Efter fadäsen med saaben var det dags att meka italienskt igen. Kakan skulle besiktigas mot slutet av året men ville fixa klonkandet innan. Har sedan tidigare bytt alla motorfästen. Nu byttes länkarmar och fjäderbenslager. Klonkar fortfarande så beställde det sista som är bussningarna till krängningshämmaren. Dock fick jag bara 1 av 2 och har inte beställt en till ännu... Sen så är det den där j'''la airbaglampan. Från att kunna släcka den i alla bilarna så får jag inte släckt den i Kakan...Vilket måste göras innan besiktning När detta är löst ska ljudet färdigställas(är klart...ska bara snyggas till) och lösa fläktarn. Troligtvis resistorn som brukar gå bakom panelen. När det är gjort ska väl den få en liten service och börja på uppfräschningen av karossen.
                  Click image for larger version

Name:	Huvbyte.jpg
Views:	2
Size:	70.4 KB
ID:	255684


                  Den fyrcylindriga turbon blev överhettad när fläktarna slutade gå när jag körde hem från Göteborg. Har nu bytt packboxen mellan vevaxeln och svänghjulet och satt tillbaka kopplingen. Nu ska växellådan på och byta oljesensor och förhoppningsvis är den på vägen igen.
                  Click image for larger version

Name:	20210113_123154.jpg
Views:	1
Size:	178.7 KB
ID:	255686
                  Click image for larger version

Name:	20210225_180324.jpg
Views:	1
Size:	132.9 KB
ID:	255687
                  Click image for larger version

Name:	20210319_192223.jpg
Views:	1
Size:	118.6 KB
ID:	255685

                  Femcylindriga turbon började ju läcka olja och det var ett hål i rören till oljekylen. Om det bara är det har inte tagits reda på. Har även en ny fräsch turbo till den så ska byta den och renovera den andra. Ska bestämma mig för en oljekyl och sen ska allt på. När det är gjort ska den även besiktigas.

                  Barchettan ska få sig en service och ny sufflett inför vårsäsongen. Kanske en sänkningssats då jag tycker den sitter lite högt.

                  Sedan har vi köpt en Saab 9-3 TTiD från 08. Dieselmotorn i den saaben är från Fiat så ville bara nämna det då jag kommer köra den som bruksbil tills årsskiftet.
                  20V Coupe-96
                  20VT Coupe-98
                  16VT Coupe-95
                  16VT Coupe-95
                  (Saab 93-02)

                  Comment


                  • #69
                    Fundering... Eftersom oljekylen monteras upp och ner i Coupe...Hur löser man luftningen så det inte bildas luftfickor i den?
                    20V Coupe-96
                    20VT Coupe-98
                    16VT Coupe-95
                    16VT Coupe-95
                    (Saab 93-02)

                    Comment


                    • #70
                      Hehe löses på samma sätt som att oljefiltret inte heller alltid är helt fullt när man monterar. Ev luft passerar ned t tråget/vevhuset
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #71
                        Okej gött! Googlade "montera oljekyl upp och ner" och varenda svar på ett forumsinlägg var ett dumförklarande till att man gjorde det och att luft blir kvar så att oljekylen inte blir så effektiv som den ska vara Men då behöver jag inte fundera mer på det.
                        20V Coupe-96
                        20VT Coupe-98
                        16VT Coupe-95
                        16VT Coupe-95
                        (Saab 93-02)

                        Comment


                        • #72
                          Nu börjar bilarna komma ihop. Kakan är i princip klar förutom bussningarna som inte bytts ännu. Förhoppningsvis är den besiktigade innan juni börjar.

                          Click image for larger version

Name:	20210516_201019.jpg
Views:	1
Size:	121.5 KB
ID:	255745
                          Fick även tag på en billig och knappt använd DD-baslåda. Perferkt storlek med sina 8" i coupen.

                          Växellådan på den fyrcylindriga turbon är på och den startar och går. Då min teori är att den blev lite varm är att fläktarna slutade gå. Någon som vet hur kylfläktsystemet är uppbyggt? Annars verkade den gå helt okej de gånger jag hade igång den, vågade inte köra någon längre runda men de läcker ingen olja längre vilket är skönt....skulle inte vilja ha ner växellådan igen. Var dock inte så illa som jag trott. Jag och pappa hade av den en gång till efter vi satt ihop den. Vi fick av och på den med ca 9 mantimmar vilket jag ser som en klar success.



                          Femcylindriga turbon har en ny och fin oljekyl som väntar på nya slangar som borde vara på ingång. Har jag sagt att jag även har införskaffat en turbo till den som jag tänkt byta och renovera den andra? Om inte så har jag det

                          Barchettan ska ut ur sin dvala nu till juni. Ny sufflett har införskaffats och kom över en hardtop billigt för två veckor sedan. Det har kommit lite mögel här och där i den så ska ställa in OzoneAiren i den och sedan torka av och tvätta allt.

                          Sedan har jag en liten surprise inkommande som jag är väldigt förväntansfull över och även lite nervös...Men tar nog x antal veckor innan den trillar in.


                          Click image for larger version

Name:	20210502_124029_LI.jpg
Views:	1
Size:	133.6 KB
ID:	255746
                          Lagom fullt nu...
                          Last edited by Löksson; 19 July 2021, 16:10.
                          20V Coupe-96
                          20VT Coupe-98
                          16VT Coupe-95
                          16VT Coupe-95
                          (Saab 93-02)

                          Comment


                          • #73
                            Härligt med framgång. Det gäller bara att göra lite i taget så man inte går in i väggen.

                            Psst, dina bilder funkar inte. Kan du åtgärda dem?
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • #74
                              Kakan har varit på besiktning. Blev att införskaffa nya stötdämpare, inte konstigt att jag fick nerslag för när jag tog ut dem så räckte det i princip att man blåste på de så komprimerade dem. Blev ett par "standard" från trw och de verkar göra sitt jobb än så länge. Sedan så var ljus inställningen för hög på båda lyktorna... Lite segt för båda är inställda på det lägsta. Beror nog på att huven är från den lila. Ska trolla ihop något för att få det löst.

                              Barchettan fick ny sufflett på sig för några veckor sedan. Blev riktigt bra om jag får säga det själv. Jag och pappa löste bytet på ca 4 timmar allt som allt.


                              Har även haft ur sätena och kört av de med våtdammsugare. Fyfan vad äckligt vattnet blir som man suger ur...I princip kolsvart de 2-3 första litrarna.
                              20V Coupe-96
                              20VT Coupe-98
                              16VT Coupe-95
                              16VT Coupe-95
                              (Saab 93-02)

                              Comment


                              • #75
                                Kakan klar för 14 månader framåt. Dags för den första tvätten på han detta året

                                Click image for larger version

Name:	20210725_200701.jpg
Views:	1
Size:	208.2 KB
ID:	255748
                                20V Coupe-96
                                20VT Coupe-98
                                16VT Coupe-95
                                16VT Coupe-95
                                (Saab 93-02)

                                Comment

                                Working...
                                X