Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Punto 1.2L -01 tjyver sig när den är kall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Punto 1.2L -01 tjyver sig när den är kall

    när jag startar bilen när den är kall, så tjyver den sig när jag ska åka iväg(gaspådrag).. den startar lätt men blir orkeslös när jag kör iväg.. jag kan undgå problemet om jag låter den stå på tomgång ca 1 min innan jag kör iväg..
    Nägon som vet vad detta kan vara..

    Jga är inte nöjd med bränsleförbrukningen som jag tycker är på tok för hög.. blandad körning 0.75l/m, och då är det rätt mycket landsvägskörning.. om jag tex kommer 55 mil på 1 tank(41l) så är 36 mil utav de 55milen landsvägskörning.. rest. blandad körning..
    Om jag har fått rätt uppgifter så ska den dra följande 0.48, 0.57, 0.73.
    Att den drar 0.75l/m verkar inte vara normalt..
    Tycker också den är rätt orkeslös, speciellt vid landsvägskörning med längre backar.. inget vrid alls..
    jag har bytt kablar o tändstift..
    Någon som vet va detta kan vara

    /Robban

  • #2
    Har du mätt kompressionen?
    Topppackningen är rätt klen på dessa.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      hej Per, jag tog och gjorde ett test idag med en felkodsläsare.. den är avsedd för vw, audi, men har även stöd för andra bilar.. fick 3st följande felkoder: P0300 Random multiple cylinder misfire detected, P0130 O2 sensor circuit malfunktion (bank 1 sensor 1), U1601 DTC definitions not found ! Please refer to vehicle service manual !
      jag bytte tändstift i somras.. kablarna är även bytta..
      den har varit slö i många år, och jag vet när min far köpte bilen för ca 7 år sedan, redan efter 1 v så stannade bilen och vi bogserade bort den till en bilverkstad.. då var det bägge tändspolarna som hade lagt av, då hade den bara gått ca 5900mil.. jag gjorde ett kompressionstest någon gång under året då bilen köptes, med ett instrument som jag köpte på biltema.. vad jag minns var värdena rätt lika.. ingen cylinder som direkt avvek..
      kanske man ska lämna in den för felsökning.. men jag drar mig för att göra det, vill gärna komma på felet själv, utan att behöva lämna in..

      Comment


      • #4
        hej, Per, gjorde kompressionstest idag.. från vänster till höger hade jag..

        Cyl 1 = 10.7bar/155.19psi
        Cyl 2 = 10.7bar/155.19psi
        Cyl 3 = 11.7bar/169.69psi
        Cyl 4 = 10.7bar/155.19psi

        Cyl 1
        IMG_0154 by Roberth Tillroberth, on Flickr
        Cyl 2
        IMG_0155 by Roberth Tillroberth, on Flickr
        Cyl 3
        IMG_0156 by Roberth Tillroberth, on Flickr
        Cyl 4
        IMG_0157 by Roberth Tillroberth, on Flickr
        Motor
        IMG_0159 by Roberth Tillroberth, on Flickr
        Det verkar inte skilja så mycket.. hittade en tråd på nätet som sa att över 150psi är okey, och det klarar den, och helst inte mer än 20% diff mellan topp och botten..
        Last edited by robline; 28 January 2020, 13:07.

        Comment


        • #5
          Så båda spolarna är bra nu?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hej, är inne på samma spår som Per. Kolla spolarna för säkerhets skull.
            Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
            Alfa Romeo 147 2,0 TS

            Comment


            • #7
              Hej,

              Har exakt samma problem som robline! Man gasar men den är helt orkeslös o dör. Endast vid kallstart. Dessutom lyser insprutningslampan till o från vid start o tills bilen blivit varm.

              Sen läcker kylaren o ser inte vart någonstans det läcker. Har provat med en flaska kylarcement men ingen skillnad.
              Har en Fiat Punto -00.

              Vart sitter spolarna?

              Tacksam för svar!
              Köpte bilen i aug. -19 så har inte haft den så länge :S

              Comment


              • #8
                jag var ute på youtube och såg en italienare som kopplade in nya tändkablar.. jag konstaterade att mina kablar inte satt på samma sätt, så jag satte dom enligt videoklippet.. gjorde en bild på hur jag kopplat..
                tycker den går jämnare nu, behöver inte gasa lika mycket.. får se om några veckor när jag vet bränsleförbrukningen.. körde igår lite landsvägskörning (20 mil).. vid ett tillfälle blinkade den gula lampan till under ca 2 sek.. ska se idag om felkodsläsaren fångade upp, vad det kan ha varit.. förutsätter att kablarna är rätt kopplade nu från tändspolarna till tändstiften..
                Fiat Punto 1.2L 8V - 01 Taumlndfoumlljd by Roberth Tillroberth, on Flickr
                Last edited by robline; 25 January 2020, 15:03.

                Comment


                • #9
                  FiatP: rekommenderar dig att köpa en felkodsläsare till bilen.. sånt som är svårt att hitta och som tar tid, kan felkodsläsaren hitta på ett knapptryck, nu och för framtida reparationer..
                  en kompressionsmätare som du ser på bilderna ovan kostar 199kr på biltema, bra att ha för dig nu och i framtiden.. om du har ett avvikande värde i en cylinder så är det ett tecken på en trasig topplockspackning.. då kan man bla få det problem du har.. kan bero på mycket.. man får helt enkelt felsöka..

                  jag hade mellan 10.7-11.6 bar i cylindrarna.. vet jag bytte topplockspackning på en gammal punto (-98), och då hade en cylinder 6 bar.. det är tok för lite, och då bytte jag topplockspackningen..

                  var tändspolarna sitter ser du på bilden ovan..

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by FiatP View Post
                    Hej,

                    Sen läcker kylaren o ser inte vart någonstans det läcker. Har provat med en flaska kylarcement men ingen skillnad.
                    Hej, om vätska försvinner och du inte ser ngt läckage har du troligen Puntons stora typiska fel - trasig topplockspackning.
                    Oftast går den lite sämre då med.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      skulle plocka ner kåpan som täcker säkringarna/diagnosuttaget.. irriterar mig på att den ena bajonettskruven bara går runt.. kollade clips:et som håller fast bajonettskruven och den hade spruckit.. kollade upp vad fiat skulle ha för ett nytt clips.. då hade tydligen bajonettskruven upphört, och ersatts av en skruv, och för att få lika på båda sidor så åker man på bägge clipsen med 2 skruvar.. kostnad 180kr..

                      jag beslutade mig för att laga clipset.. lödde en förstärkning med hjälp av ett buntband.. Är troligtvis starkare nu än innan..

                      Sen kollade jag med felkodsläsaren, och jag fick felkod P0302, cylinder 2 misständer..
                      ska mäta upp kabeln till cyl 2, mäta upp tändspolarna, mäta kam/vevaxel sensorna.

                      887BDC3A-0DC9-497F-BB74-059DF3020708 by Roberth Tillroberth, on Flickr
                      ADD559BD-9F7B-472C-A501-0F0911283443 by Roberth Tillroberth, on Flickr
                      7D08C666-A7E6-4C30-837C-0F35FDBDB093 by Roberth Tillroberth, on Flickr
                      Last edited by robline; 25 January 2020, 15:06.

                      Comment


                      • #12
                        FiatP:
                        du frågar vad tändspolarna sitter : )
                        jag vet inte vad du har för vana att meka med bilar, men är det topploppspackningen som gått, brukar en del bara köpa en ny topplockspackning med nya bultar och bara byta rätt av.. tex på bildelaronline24.se, hittar du en topplockspackning/nya bultar för runt 200spänn(exkl frakt).. (1.2L 8V).. det kostar inte så mycket om man gör det själv.. då kan man även passa på att byta kamremmen med ny spännrulle, som inte heller kostar så mycket om man gör det själv(200spänn exkl frakt)..
                        men de motorkunniga säger att man alltid i samband med ett packnings-byte, ska lämna in topplocket för slipning, då det finns risk för att ytan är ojämn.. då blir det mer pengar..
                        när jag bytte på min gamla punto så bytte jag rätt av, bara packningsbyte, ingen slipning.. det kan gå hur bra som helst.. men ibland kan det vara som så att ventilerna behöver justeras och det är sånt som kollas, när man lämnar in topplocket för slipning..

                        Det tragiska tyvärr, är att många som får en trasig topplockspackning skrotar sin bil.. när man kommer till bilreparatören som räknar på jobbet, så kan det landa på vad jag har hört, allt ifrån 8000kr upp till 30000kr beroende på vad du har för bil..
                        jag bytte för många år sedan på min gamla Audi A6:a, en V6-motor med dubbla topplock.. jag tror om jag inte minns fel att Audi då tog ca 25000kr för att fixa det.. jag tror jag hamnade på runda slängar med allt runt 5000kr, inkl. byte av packningen/bultar, kamrem/spännrulle,vattenpump, inlämning för slipning där de även bytte ventiltätningarna på SM-motor i GBG...
                        något som är rätt vanligt när man lossar grenröret är att pinnbulten går av i toppen.. det gjorde det för mig på min A6a, men det fixade SM-motor.. dom borrade ut och gängade nytt..

                        Comment


                        • #13
                          Man slipar alltid topplocket vid packningsbyte.
                          Autoalfa i Göteborg gör jobbet billigt o snabbt.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Jag har noll vana, har en vän som brukar hjälpa så man slipper lämna in på verkstad.

                            Ska kolla efter en sån felkodsläsare plus kolla hur tändkablarna sitter på min bil.

                            Har samma problem med kåpan där säkringarna sitter, ramlar alltid ned, ska kolla om jag kan göra nå liknande du gjorde.

                            Det va inte kylaren som läckte såg vi idag, utan den pumpar inte ut vattnet i systemet. Har beställt en ny termostat o se om det e felet.
                            Kall luft inne i bilen plus fläkten går igång alltid vid motorn.

                            Vajern som man öppnar motorhuven med har gått sönder på min. Vet nån vart det finns billiga såna vajrar att köpa eller hur man kan göra nå tillfällig lösning så att man kan öppna huven?

                            Och en till fråga, hittar ingen ny vindrutetorkare till bakrutan. Vart finns såna att få tag på billiga? Min är helt utsliten o har inte hittat nå ny :S Om man måste vända sig till Fiat direkt både gällande vajern o vindrutetorkaren?
                            Har haft svårt att hitta delar o däck till denna Punto, konstiga bultmått som inte va så vanliga, men hittat däck på fälg nu äntligen!

                            Men bra att läsa alla förslag så kan vi kolla, tack!




                            Originally posted by robline View Post
                            FiatP:
                            du frågar vad tändspolarna sitter : )
                            jag vet inte vad du har för vana att meka med bilar, men är det topploppspackningen som gått, brukar en del bara köpa en ny topplockspackning med nya bultar och bara byta rätt av.. tex på bildelaronline24.se, hittar du en topplockspackning/nya bultar för runt 200spänn(exkl frakt).. (1.2L 8V).. det kostar inte så mycket om man gör det själv.. då kan man även passa på att byta kamremmen med ny spännrulle, som inte heller kostar så mycket om man gör det själv(200spänn exkl frakt)..
                            men de motorkunniga säger att man alltid i samband med ett packnings-byte, ska lämna in topplocket för slipning, då det finns risk för att ytan är ojämn.. då blir det mer pengar..
                            när jag bytte på min gamla punto så bytte jag rätt av, bara packningsbyte, ingen slipning.. det kan gå hur bra som helst.. men ibland kan det vara som så att ventilerna behöver justeras och det är sånt som kollas, när man lämnar in topplocket för slipning..

                            Det tragiska tyvärr, är att många som får en trasig topplockspackning skrotar sin bil.. när man kommer till bilreparatören som räknar på jobbet, så kan det landa på vad jag har hört, allt ifrån 8000kr upp till 30000kr beroende på vad du har för bil..
                            jag bytte för många år sedan på min gamla Audi A6:a, en V6-motor med dubbla topplock.. jag tror om jag inte minns fel att Audi då tog ca 25000kr för att fixa det.. jag tror jag hamnade på runda slängar med allt runt 5000kr, inkl. byte av packningen/bultar, kamrem/spännrulle,vattenpump, inlämning för slipning där de även bytte ventiltätningarna på SM-motor i GBG...
                            något som är rätt vanligt när man lossar grenröret är att pinnbulten går av i toppen.. det gjorde det för mig på min A6a, men det fixade SM-motor.. dom borrade ut och gängade nytt..
                            Last edited by FiatP; 10 January 2020, 17:17.

                            Comment


                            • #15
                              beg. delar
                              https://www.bildelsbasen.se
                              ofta har dom de man söker men inte alltid.

                              motorhuvsvajern finns ny för 144kr på bildelaronline24.se exkl frakt (till min punto)
                              dom har även motorn/bakluckan.. lite dyr.. runt 1100kr exkl frakt

                              viktigt att du skriver in ditt reg.nr så du får rätt del..

                              Comment

                              Working...
                              X