Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiorino 1.3 Multijet startproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiorino 1.3 Multijet startproblem

    Hej
    Min Fiorino 1.3 multijet 2009 har startproblem.
    En morgon när jag skulle åka så vägrade den starta.
    Den gick bra dagen innan men när jag nästa dag ville åka så blev det inget med det.
    Den gick igång i ca 5-10 sekunder sen dog den.
    Kan inte lista ut vad det beror på.
    Symbolen för startspärren lyser inte och det är samma resultat med båda nycklarna.
    Bränslefiltret är bytt och i samband med det så provade jag att bränslepumpen pumpade fram diesel i allafall.
    Någon som har något bra förslag?

  • #2
    hej keesen.. om du vill meka med din bil, så är det väl investerade pengar att köpa en felkodsläsare.. det felet du beskriver, kommer du med stor sannolikhet att kunna hitta, genom att med ett enkelt knapptryck/sökning, få upp på skärmen, vad det är som orsakar att din bil inte startar..
    på biltema (Art. 15-1300), har dom en som kostar 299kr, en felkodsläsare som har stöd för att läsa av din bil..

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    *Fungerar bland annat på: Acura, Bentley, Buick, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chevy, Chrysler, Citroen, Daewoo, Dodge, Fiat, Ford, GM, GMC, Honda, Hummer, Hyundai, Infinity, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Land Rover, Lexus, Lincoln, Mazda, Mercury, Mercedes Benz, Mini, Nissan, Oldsmobile, Opel, Peugeot, Plymouth, Pontiac, Porsche, Renault, Rover, Saab, Saturn, Subaru, Volvo, VW, Audi, Skoda, Seat m.fl.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det blir en engångskostnad, sen kommer du att ha glädje av den, till reparationer/felsökning framöver..

    Comment


    • #3
      Dessvärre verkar inte min felkodsläsare hitta något.
      Den säger att det är tomt på filer

      Comment


      • #4
        okey, dom felkodsläsare jag kommit i kontakt med säger nåt i stil med.. "no fault code".. men det kanske är på det sätt som din felkodsläsare fungerar.. googla på ditt modellnummer/felkodsläsare, om du inte har någon manual på den..

        Comment


        • #5
          Den svarar just det. No DTC

          Comment


          • #6
            det finns säkert duktiga här på forumet som kan diesel, har aldrig haft en diesel.. men lycka till..

            Comment


            • #7
              Kör på https://www.multiecuscan.net/ med tillhörande adapter, finns inget som slår den när det kommer till Fiat.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Så synd att den inte finns till normala mobiltelefoner då.

                Comment


                • #9
                  Skippa mobilappen, kör datorn istället men då måste du köra Windows.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Nu har bileländet vart hos en som kan det mesta om motorstyrning och han har letat fel i bilens system.
                    Tråkigt nog stod där inget om några allvarliga fel som skulle göra att bilen inte startar.
                    Kan säga att man tröttnar en smula på den lilla blå...

                    Comment


                    • #11
                      Har du sökt i andra forum?
                      Kollade runt lite och fann en lång tråd i ämnet.
                      Det som nämndes var dåligt batteri, igensatt egr ventil, luftmassemätare, ärgad jordkabel bakom motorstyrn...
                      Som vanligt i forum får man mängder med tips, gäller att försöka läsa sig till vilka som verkar vettiga.

                      Jag hittade en scematisk bild på ditt system. Såg rätt simpelt ut. Sitter en givare för railtryck, hur högt hade du?
                      Jag tänker om du har nåt problem på pump/bränsle-delarna. (Men borde sätta felkod vid för lågt tryck)
                      Eller så "öppnar" inte spridarna av någon anledning? Lmm som nämndes i tråden gav ingen felkod. Testa
                      rycka kabeln & kör "limp-home-mode? Nån tdc som lagt av? Iom att den först krånglade & sedan la av helt?
                      När ni kopplade upp bilen, var programmet 100% kompatibelt till bilen? Kan ju annars vara att man inte ser alla värden och om de är normala.
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #12
                        hur går det keesen, har du spanat nåt i helgen..

                        Comment

                        Working...
                        X