Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ska det vara så svårt att byta insug och grönrörs packning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ska det vara så svårt att byta insug och grönrörs packning?

    Jag tror att jag gett mig in i en omöjlig uppgift,bytta grenrörspackning,efter ungefär 6 timmar har nästan lyckas men det var mycket skruvade,sista pinnbulten som sitter i mitten gick av och jag får inte ut det,det sticker ut från toppen en stor bit men det sitter hård,har nån tips hur man kan få ut det utan att behöva plocka bort toppen?

  • #2
    Sticker det ut såpass att du kan få grepp med tång?
    Då kan man knacka med dorn i bultens längdriktning. Det kan ruska om i gängorna så den släpper.
    Eller svetsa en mutter på stumpen, om man kommer åt. Värmespridningen kan få skruven att släppa.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Jag har knackat och använd en typ rörtång men det hjälpte inte, vill inte värma där för att det ran ut bensin när jag kopplade ut stridare,annars har jag tillgång till svets och gassvets

      Comment


      • #4
        Bulten gick av helt nu och toppen är av,tur att jag jobbar på en topprenovering firma så kan man fixa det,men jag undrar om toppen är helt,det ser bra i ventiler och förbränning rum, som att det är renoverat inte för så länge sen men när jag tag komprition prov så var en cylinder som var lite sämre än andra,är det nån annan topp som passar från en annan motor som man kan använda då?

        Comment


        • #5
          Är du 100 på att felet sitter i toppen? ��
          Tar man kompprov och får lågt värde på en cyl brukar man dutta i olja i cylinden och ta nytt prov.
          Ökar värdet då = kolvringar. Ingen större förändring = otäta ventiler.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Nej 100% är jag inte,men det tar inte olja och ingen komp i vevhusventilation, jag trodde ventiler för att motor har kokat för mig en gång och då ventilsätte kan bli ovala eller så,vi har en bakom test vi ska kolla täthet sen får jag ta vidare från det
            Last edited by greektheo; 14 April 2020, 17:15.

            Comment


            • #7
              Vad är det för motor?
              Bytte även jag grenrörspackning på min Coupe (5 cyl) för runt 15år sen och bulten längst till hö gick av.
              Autoalfa fick borra ur resten och gängade i en storlek större pinnbult med motorn i bilen och toppen på plats, gick rätt fort.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                En 4cyl turbo punto gt från 96,toppen är avplockat,så det gör livet enklare,bulten som är precis i mitten lät jag sist och det gick av,själv jobbar jag på broms & toppservice i segeltorp

                Comment

                Working...
                X