Announcement

Collapse
No announcement yet.

A112 drivaxel, bälg, växellåda läckage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A112 drivaxel, bälg, växellåda läckage

    Hej, hej.
    Har sökt lite i forumet men inte hittat något konkret bra svar.
    Så tjatar vidare i en ny tråd.

    Har en gammal LadyCup bil "Autobianchi A112" som har lite hopplock. Har gjort iordning det mesta fram. Inkuderat byte av yttre damask, och inre bälg mot lådan.

    Som brukligt och tydligen vanligt att det läcker..... så gör det såklart det?? Är väl samma konstruktion på Fiat 127/128 iaf om jag förstått rätt.
    Bälgen sitter fast mot lådan och axeln roterar i den. Med någon slags bussning/tätning som är fast i bälgen.

    Läcker ganska rikligt. Ca 1dl per dygn. "totalt från båda" vilket tömmer lådan fort. Med ögat sett ser axeln fin och inte speciellt sliten ut. Det är 23mm axeln. "finns olika"

    Hur sjutton får folk tätt på denna dumma konstruktion ? Tips tas gladeligen emot. För jag har snart gett upp. Inte så kul att plocka isär gång efter gång.

    Har lite funderingar, men inte kommit till skott än.

    Någon som löst detta ?

    Tack.

  • #2
    Aldrig haft ngn 127, men det sitter alltså ingen packbox innanför?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      Aldrig haft ngn 127, men det sitter alltså ingen packbox innanför?
      Halloj.

      Ingen packbox vid lådan. Sitter en typ bussning/tätning i bälgen.

      Click image for larger version

Name:	unnamed (1).jpg
Views:	1
Size:	15.4 KB
ID:	255378

      Comment


      • #4
        Och den går inte köpa ny?
        Fiat Uno har en liknande konstruktion. Den var också svår att få tag på.
        Men jag knallade in till närmsta Fiatverkstad och han lyckades ordna fram en.
        Du kan inte jaga rätt på ett reservdesnummer? Då går det söka på nätet, även Ebay.
        Är din axel slät och fin ska det inte vara nåt problem att få tätt.
        Min första Uno hade ett litet spår där tätningen legat. Chansade & bytte tätningen ändå. Blev tätt...
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Kan denna passa?

          https://www.ebay.com/itm/AUTOBIANCHI....c100008.m2219
          Eller denna?

          https://www.ebay.com/itm/AUTOBIANCHI....c100008.m2219
          Last edited by Chramon; 7 May 2020, 07:10.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Läste att du nog bytt men inte får tätt. Man bör nog smörja tätningen med fett vid monteringen så det inte går torrt.
            Men de har du kanske testat?
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Tack för svar. Jo, dom är bytta till nya. Modell 2 som du skickade länk på. Lika modell som satt monterade innan. Men såg senare att den skalla vara från 82 och fram.
              Men eftersom den är ombyggd är det mycket möjligt nyare axlar på. Vet inte vad skillnaden skall vara på dom. Borde ju bli en bättre modell med en nyare utgåva.

              Jag fettade inte in den innan. Men den har ju inte snurrat något. Så får ta bort och prova. Fick ett tips om att köra med Rubber grease.
              Men känns ändå lite sådär. Hur länge sitter kletet kvar.
              Blev ju inte så kul när man monterar nytt, och det läcker såpass mycket. Borde ju bli kanon.
              Bar plocka isär och prova med att smörja in. Eventuellt beställa den andra modellen på bälgarna.Click image for larger version

Name:	20200417_144938.jpg
Views:	1
Size:	80.8 KB
ID:	255381

              Comment


              • #8
                Ingen som stött på problemet? Bytt bälgar igen. Kladdat på Castrol Red Rubber Grease. Var tätt i 3 dagar, sen pissar det olja igen. Blir väl till att leta nya axlar ��

                Comment


                • #9
                  Jag hade en tanke om "fix" om jag inte
                  skulle få mina täta, men vet inte om det skulle ha fungerat.
                  Nämlingen limma ihop nåt veck något på bälgen och därigenom flytta tätningsytan på axeln. Jag tror inte det rör på sig så mycket vid inre knuten.
                  Men... din ser inte ut att vara veckad, så det går nog inte.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment

                  Working...
                  X