Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt Återuppliva Sönderkörd Coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja, det kan ju vara så... vet ju inte vad det är för chip som sitter i och bilen gick ju väldigt bra när jag köpte den.
    Men jag undrar var man kan få tag i ett bra chip nuförtiden...

    //Daniel

    Comment


    • Originally posted by Goc924 View Post
      Tror inte det är ett originalchip om den laddar 1.1, utan snarare ett bra trimchip som ger ca 40hk (enl. snittregel 10hk/0,1bar). Originalchip brukar ladda ca 0,7bar på original turbobilar, som på min fd 20VT. Kan ju vara annorlunda med 16VT.
      0,7 bar??? Måste varit något galet med den.

      Original 20vt laddar 1.2 bar som mest.

      Original 16vt laddar 1.05 bar som mest.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • ECUn styr EBV så att laddtrycket peakar på runt 1,1 bar i original, för att sen falla tillbaks till cirka 0,9 bar vid konstant last.
        Det skiljer lite i värdena mellan 16vt och 20vt men principen är densamma.

        Om laddtrycket stannar på 0,6-0,7 bar, som är grundtrycket på wastegaten, så är EBVn urkopplad.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Originally posted by TurboB View Post
          ECUn styr EBV så att laddtrycket peakar på runt 1,1 bar i original, för att sen falla tillbaks till cirka 0,9 bar vid konstant last.
          Det skiljer lite i värdena mellan 16vt och 20vt men principen är densamma.

          Om laddtrycket stannar på 0,6-0,7 bar, som är grundtrycket på wastegaten, så är EBVn urkopplad.
          Bra Magnus och Fredrik. Ledsen Daniel, jag massuppfff..., missuppfattade och blandade ihop med min wastegate (0,6-0,7) och andra turbobilar jag haft som legat på 0,7bar.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • Hur som så går bilen bra nu och laddar ca 1,1 bar.
            Med ”trimchippet” blev det bra mkt bättre drag i bilen, men som sagt med peakar på laddet upp mot 2 bar och då dumpa bilen laddet direkt, och det kändes som man slog av tändningen en kort stund.

            P.s är det någon som har ett stabilt chip till 16vt liggandes så är jag spekulant....

            //Danne

            Comment


            • Originally posted by Dannes7705 View Post
              Hur som så går bilen bra nu och laddar ca 1,1 bar.
              Med ”trimchippet” blev det bra mkt bättre drag i bilen, men som sagt med peakar på laddet upp mot 2 bar och då dumpa bilen laddet direkt, och det kändes som man slog av tändningen en kort stund.

              P.s är det någon som har ett stabilt chip till 16vt liggandes så är jag spekulant....

              //Danne
              Grejen är den att har du ingen data att titta på så vet du inte vad som händer. Du behöver veta lambdavärde så du kan se bränslemängd. Även laddtryck är bra att se ihop med lambda.

              Åk och bänka bilen med både original- och trimchip. Byter gör du på mindre än 5 minuter (glöm inte att bryta strömmen när du kopplar loss ECU). Med grafer i handen så kan man rätt snabbt se vad som är fel

              Vill du inte bänka så skaffa en bredbandslambda och kör några repor på gatan. Spela in varvtal och lambda och så kan vi analysera videon tillsammans.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Tja!

                Ja, man kanske skulle skaffa sig en bredbandslambda, nått tips på vilken? Jag har provtryck allt nu och det läcker inte någonstans iaf, Jag trycksatte hela laddluftsystemet med 2 bar.

                //Danne

                Comment


                • Originally posted by Dannes7705 View Post
                  Tja!

                  Ja, man kanske skulle skaffa sig en bredbandslambda, nått tips på vilken? Jag har provtryck allt nu och det läcker inte någonstans iaf, Jag trycksatte hela laddluftsystemet med 2 bar.

                  //Danne
                  Jag använder en AEM Uego 30-4100. Har haft den sen 2012 och den funkar kalas.



                  EDIT: Såg att det finns en ny från AEM.
                  AEM Uego X-series 30-0300
                  Last edited by Freddan72; 8 December 2020, 15:33.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • 8 o 11.5 är rätt stor skillnad så packningen kanske är på g, eller otäta ventiler. Men det förklarar nog inte problemet m trimchipet!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Nä jag tror inte heller det, dessutom ska man egentligen komptesta varm motor.
                      Jag chansar lite nu bara för att få lite feedback, men kan dåliga tändspolar bete sig så här?
                      Det är typ det enda jag inte kollat, eller dålig map-sensor.
                      Turbon glappar ytters lite radiellt och inget axiellt.

                      //Danne

                      Comment


                      • Originally posted by Dannes7705
                        Jorå...

                        Tänkte att nu har jag nog tittat över det mesta... Så va jag bara tvungen att ta ett kompprov..

                        1: 11,5 Bar
                        2: 9 bar
                        3: 8 bar
                        4: 11,5 bar

                        Inga förändringar när jag skvätte i olja...
                        Bör jag vara orolig?'

                        //Danne
                        Gör test på varm motor innan du drar några slutsatser.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • Originally posted by Freddan72 View Post
                          Gör test på varm motor innan du drar några slutsatser.
                          Ska göra det så fort jag kan, kanskilja rätt mkt har jag hört...

                          Comment


                          • Originally posted by Dannes7705 View Post
                            Ska göra det så fort jag kan, kanskilja rätt mkt har jag hört...

                            11,10.5,10.5,11 känns ok med varm motor

                            Comment


                            • Originally posted by Dannes7705 View Post
                              11,10.5,10.5,11 känns ok med varm motor
                              Vackert!

                              Nu inväntar vi, tålmodigt, på dina lambdavärden med original och trimchip
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Originally posted by Freddan72 View Post
                                Vackert!

                                Nu inväntar vi, tålmodigt, på dina lambdavärden med original och trimchip
                                Kanske kommer att dröja.. då julkassan börjar sina. Va ganska dyrt med mätare? Vi får väl se vad tomten kommer med

                                Comment

                                Working...
                                X