Announcement

Collapse
No announcement yet.

Megaproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Megaproblem

    har en Fiat coupe 16 2.0 -95 a som efter vinterförvaring började att bete sig illa på tomgången. sagt å gjort skruvade av tomgångsmotorn å insåg snabbt att den var helt slut i kolven samt att solenoiden orkade röra kolven knappt 0.5 mm ,har installerat en ny med nära på samma insällning enligt digitalt skjutmått. motorn pendlar mellar 2000-700 varv även när den är helt varm.har även bytat spjällägesgivaren ,ställt in den på 0.4 grader enligt iaw scan 2 ,gasar jag till så hänger gasen sig på 4-5000 varv tills dess att jag vrider av nyckeln å sätter på igen så lugnar den sig på stabila 850-880 varv på tomgång , kopplar jag sen av iaw scan 2 å försöker start bilen efter att jag ställt ner idle skruven när bilen är varm på rätt rpm så vägrar bilhelvetet att starta igen,kopplar upp datorn å inser att jag helt plötsligt har fell en felkod... short to vcc + ? å va e de då om någon vet ? har provat med originalchipp å med trimchippet ifrån fc performance ... hjääälp innan jag blir ännu gråare i håret å styckar upp bilen som för övrigt är i toppenskick

  • #2
    "Intressant fel" men helt klart är att det går åt mycket luft för att motorn ska gå på 4000 varv så antingen kärvar spjället eller så kommer det luft in i plenum en annan väg.
    Det enda som händer om man kopplar ur sladden till tomgångsventilen är att tomgången blir lite orolig tills motorn är helt varm. Reglerområdet är ganska litet.
    Det finns massa slangar anslutet till plenum och spjällhus som går till diverse backventiler och annat - bromsservo, kolkanister, vevhusventilation, läckande slang, grenrörspackning.
    Vad som orsakar felkoden är omöjligt att svara på. Långsökt, men det skulle kunna vara en kortslutning som gör att tomgångsventilen står öppen. Därför skulle jag koppla ur den under felsökning.

    Jag skulle
    1) förvissa mig om att spjället inte kärvar och att det verkligen stänger stumt. 2000 varv får man lätt med en så liten springa att det inte syns.
    2) provtrycka systemet om du har möjlighet, då hör man var det läcker.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Originally posted by TurboB View Post
      "Intressant fel" men helt klart är att det går åt mycket luft för att motorn ska gå på 4000 varv så antingen kärvar spjället eller så kommer det luft in i plenum en annan väg.
      Det enda som händer om man kopplar ur sladden till tomgångsventilen är att tomgången blir lite orolig tills motorn är helt varm. Reglerområdet är ganska litet.
      Det finns massa slangar anslutet till plenum och spjällhus som går till diverse backventiler och annat - bromsservo, kolkanister, vevhusventilation, läckande slang, grenrörspackning.
      Vad som orsakar felkoden är omöjligt att svara på. Långsökt, men det skulle kunna vara en kortslutning som gör att tomgångsventilen står öppen. Därför skulle jag koppla ur den under felsökning.

      Jag skulle
      1) förvissa mig om att spjället inte kärvar och att det verkligen stänger stumt. 2000 varv får man lätt med en så liten springa att det inte syns.
      2) provtrycka systemet om du har möjlighet, då hör man var det läcker.


      Spjällhuset är kliniskt rent å kärvar inte , slangarna som skulle kunna påverka är oxå sprillans nya , tändstift , nya.. det kan inte vara något i styrboxen som fått sig en känga ? Ska man lära om boxen på något sätt när man bytat spjällsensor samt tomgångsmotor ?

      Comment


      • #4
        Knappast tomgångsmotorn. Däremot kan man tänka sig att kalibrera spjällsensorn, om du kan att komma åt den funktionen i Marelliboxen.
        - Är du säker på att återfjärdingen är tillräcklig och att plattan verkligen stänger stumt. Insugsvakuum är tillräckligt för att övervinna en viss fjäderkraft.
        - Kan det vara så att gasvajern kärvar?
        Jag tror inte på ECU-spåret. 4000 rpm är bortåt 30 grader öppet spjäll. Så mycket luft kommer in i plenum och finns inget sätt som ECUn kan åstadkomma det.
        Reglerområdet för hjälpsystem är max +-10%.
        1) kolla fjäderspänningen. Behöver den spännas ett varv till?
        2) trycksätt insugssystemet och lyssna efter pys. Med spjället stängt kan du försiktigt puffa in lite tryckluft via någon av de små slangarna till plenum.
        3) Koppla ur kontakten till tomgångsventilen.
        Vad gäller slangar tilll plenum är det mycket som kan läcka. Slang till bromsservo, återvinningssystem för bensinångor, slang till MAP-sensor, slang till bränsletrycksregulator
        och säkert något mer samt backventiler i flera av dessa. Det är här poängen med att lyssna efter läckor kommer in och det går bara med motorn avstängd.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Spjällsensorn har jag kalibrerat enligt den infon jag har fått berättat för mig å enligt den personen skulle den vara på 0,4 grader, gasvajern kärvar inte , har provat utan att ha den inkopplad på huset , fjädern till spjällhuset är extremt hård så den tror jag inte på heller tyvärr , jag får fortsätta spruta startgas på alla slangar å se om det händer något vilket jag betvivlar .... övergår mitt förstånd detta

          Comment


          • #6
            - När du kopplar ur elkontakten till tomgångsventilen, hörs det någon skillnad? Ändras varvtalet markant?
            - Sen kan du ju lossa insugslangen till spjällhuset och titta vad som händer med gasspjället när motorn är igång.
            - Vad händer om du håller handen för och täpper igen spjällöppningen? Dör motorn eller går det fortfarande glatt?
            - Om du låter tomgångsventilen ta in luft utifrån och sen testar att hålla för slangen så ventilen inte får luft, händer det nåt?

            När det är så mysko fel får man försöka utelsluta allt för att isolera felet.
            Jag hade ett liknade problem för en massa år sen på min MI16 som tokrusade på tomgång. Jag testade och bytte allt, mycket frustrerande.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              när jag rycker ur tomgångsmotorkabeln så dör bilen ,sätter man snabbt tillbaka den så hämtar den sig å man riktigt hör hur den suger i sig luft ifrån luftfiltret ,gaspjället rör sig inte något synligt på tomgång utan det känns som att korrigeras via tomgångsmotorn... just nu startar den inte igen å får felmed trottle posistion sensor short to vcc +....sska försöka leta upp en ny kontakt att pressa på en ny kabel till både tomångsmotor samt spjällsensorn

              Comment


              • #8
                Då har du nog isolerat felet till spjällhuset/spjällgivaren. Motorn ska gå problemfritt med tomgångsventilen urkopplad (möjligen att tomgången är låg och vandrar lite).
                Som du beskriver det får motorn INGEN luft vilket innebär att antingen är by-passkanlen i spjällhuset helt igenskruvad eller så lurar spjällgivaren ECUn med tokig signal.
                Felkoden säger att det är det sistnämnda. Hoppas det löser sig nu.

                PS! Tomgångsventil med kontakt fungerar ju uppenbarligen så byt inte den kontakten - If it aint broken, don't fix it !
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Irq
                  Click image for larger version

Name:	Throttle Case.jpg
Views:	1
Size:	136.9 KB
ID:	255518
                  Click image for larger version

Name:	Throttle Position Sensor.jpg
Views:	1
Size:	146.7 KB
ID:	255519
                  Click image for larger version

Name:	Adjusting.png
Views:	1
Size:	100.6 KB
ID:	255517
                  Last edited by TurboB; 13 September 2020, 14:58.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Tack ,ja dom bilderna hade jag sedan tidigare men det säger mig ingenting mer än att använda en fiat lancia tester för att säkerställa exakt position på (butterfly valve) inte vad värdet skall vara vad jag kan se på bilderna , det jag kan se i iaw scan 2 hur många grader jag ställer den på,som det är nu så står den på 0,4 grader men om det är korrekt har jag ingen aning om å jag hittar ingen info om det heller någonstans tyvärr,det märkliga är att när jag mäter spänningen på a,b,c på spjällägesgivaren så har jag 5 volt på alla stiften,enligt bilden när bilen bara har tändningen på så borde det var 0,5 volt om jag läser det hela rätt.
                    Last edited by Theswede71; 13 September 2020, 15:17.

                    Comment

                    Working...
                    X