Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termokontakt Kylfläkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Termokontakt Kylfläkt

    Var sitter termokontakten som styr kylfläkten på en Argentamotor? Fläkten startar inte längre - vilket man märker först när men sitter på tomgång i en kö av veteranbilar på cruising ("Gammlia 2.0" i Umeå, mycket välbesökt!) Har en kontakt i nedre delan av själva kylaren och en i övre delen vid en kylarslang. Är det någon av dom?

  • #2
    Jag har aldrig haft problemet men tror det är den nedre på kylaren.
    Testat så det inte är själva fläktmotorn?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, det är kanske första sak att göra, prova koppla ström till den. Att jag misstänker kontakten beror på att jag fick besked från en verkstad för många år sen att det var dålig kontakt vid givaren (hade då liknande temp-problem som dom fixade). Jag tänkte prova koppla ihop kontakterna vid givaren för att se om fläkten gick men när jag inte vet vad som är givaren så går det ju inte. Kanske lika bra att prova själva fläkten först.

      - - - Updated - -

      Comment


      • #4
        Den övre är inte givare för kylvätskenivå?
        Om den har den lyxutrustningen...
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Nej, det har den inte. Den är ganska "basic".

          Comment


          • #6
            Om verkstan redan sett ärgad kontakt kan det kanske vara ide att kapa den o sätta dit nya, med lite rostvax.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Har du kollat säkringen och relät?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Ingen säkring är trasig - vet inte ens vilken det är för jag har inget schema. Det första jag gjorde var att rengöra kontakterna på det jag trodde var givaren eftersom det ju var en trolig felkälla men inget hände. Ska pröva själva fläkten som nästa steg men kommer åt det först nästa vecka. Tack för tips. Skickar inlägg när problemet är löst..

                Comment


                • #9
                  Gissar att stora delar av både kylsystem och framförallt elsystem är Morgan och inte Fiat..?
                  Allt utom tändning & insprut i princip.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Jo, så är det säkert. Speciellt elsystemet.....jag säger bara "Lucas"...så förstår alla . Fläkten sitter på en slags tvärgående stag bakom kylaren och den kan vara från vilken tillverkare som helst. Om den är trasig får jag leta efter en som ryms. Insprutning Bosch och tändning Magneti Marelli hör väl till Argentamotorn.

                    Comment


                    • #11
                      Har nu kunnat lösa sladdarna vid fläkten och dels konstaterat att själva fläktmotorn är trasig - den går inte när jag kopplar ström till den - och dels att det måste vara termokontakten i nedre delen av kylaren som styr fläkten. Så nu är det bara att skruva loss och försöka hitta en som inte är för svår att passa in.

                      Comment


                      • #12
                        Grattis! Det lätta kvar nu då. Universalfläkt a la Biltema kanske?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Hur kunde du ana det ? Billig och lätt att fästa även om plastfästena är oerhört skrotiga. Nu är den på plats och termostatkontakten fungerar som den ska - även om det var svårt att få motorn varm i det väder vi har här i Umeå nu... Men jag var tvungen att skruva isär fläkten, krångla in delarna, och sedan skruva ihop den igen bakom kylaren. Hellre det än att skruva isär bilen!
                          Per: Jag hittar inte om jag frågat dig hur ofta du byter kamrem på Argentan. Jag har bytt vart 6:e år och nu dags igen i så fall. Kör 500 mil/år.

                          Comment


                          • #14
                            Grymt jobbat!
                            Ja enl instr boken är det väl 10000mil tror jag, och jag vet att jag nån gång kört 13000mil och 12år med samma. Med lite säkerhetsmarginal kanske du kan sikta på 8år..?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              I bilens instruktionsbok står 30 000 miles men ingen ålder för byte. En mek som jobbat med Fiat och Alfa hela livet var den som gett mig råd, han sa eg 5 år/8 000 mil. Men den sitter ju väldigt skyddad och jag kör ju sällan i äckligt väder eller salt. Jag väntar 2 år till den här gången. Tack!

                              Comment

                              Working...
                              X