Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe 20v Turbo som inte startar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe 20v Turbo som inte startar

    Hej! Ny medlem med ny bil.
    Köpte härom dagen en blå 20vt som varit avställd i tolv år, förra ägaren ställde av bilen för ett kamrems byte och så blev den stående med motor ur.
    För tre år sedan så bytte han kamrem, vatten pump, spännare, renoverade turbon, generatorn, startmotorn, nya bromsskivor och däck.
    Efter det så har bilen rullat fem mil.
    Problemet är att han inte fick bilen att starta på nyckel utan bara på nödstarten, han är själv övertygad om att det är startspärren som spökar men jag är inte lika övertygad eftersom key lampan inte lyser vid startförsök (den blinkar inte ens till när man slår på tändningen så jag var tvungen att kolla lampan, men den funkar). Motorlampan (spridaren) lyser konstant och inga felkoder ligger loggade, står bara att motorstart inte är tillåtet.
    Motorn går kanon fint utan minsta vibrationer eller ojämn gång.
    Någon som har några bra tips innan jag skickar iväg ecun på tvätt?

    Jake

  • #2
    Det är tändningen då o inte soppan (pumpen/krocksäkringen nollad?) alltså, hur gjordes "nödstarten"?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej! Nödstarten gjordes med nyckel koden, trampa gas och räkna blinkningar. Nyckel lampan ska väll tända till när tändningen slås på? Vart sitter krocksäkringen? Jake

      Comment


      • #4
        Högt upp på A-stolpen, förarsida om jag minns rätt, men den dödar bara matningen till pumpen och pratar inte med ECUn, så det tror jag inte på.
        Låter som den inte känner av en väsentlig givare, mest troligt vev- eller kamaxelgivare.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Tack! Börjar luta åt det med, får se om jag kan felsöka dessa i kväll eller under morgondagen. Jake

          Comment


          • #6
            Håller med Magnus
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Hej och tack för alla förslag! Efter en del felsök, uppmätningar samt säkringsbyten så hittade jag en kille på ebay (Graham Lang i Skottland sinister@ntlworld.com) som kunde återställa ecun. men efter lite mail fram och tillbaka så slutade det med att jag köpte ett Gtech1 cip samt ett standard chip båda med startspärren bortkopplad för 544kr inklusive frakt (tog 10 dagar). Kan varmt rekommendera Graham som var otroligt kunnig gällande ecu samt startspärrar.
              Det visade sig att min lilla gula box dvs startspärren dött.
              Efter att jag bytt chip så startar bilen direkt utan några felkoder eller motorlampor som lyser.
              Så i morgon ska bilen besiktigas för första gången på 11 år sen ska det gasas lite. Jake

              Comment


              • #8
                Originally posted by jake View Post
                Hej och tack för alla förslag! Efter en del felsök, uppmätningar samt säkringsbyten så hittade jag en kille på ebay (Graham Lang i Skottland sinister@ntlworld.com) som kunde återställa ecun. men efter lite mail fram och tillbaka så slutade det med att jag köpte ett Gtech1 cip samt ett standard chip båda med startspärren bortkopplad för 544kr inklusive frakt (tog 10 dagar). Kan varmt rekommendera Graham som var otroligt kunnig gällande ecu samt startspärrar.
                Det visade sig att min lilla gula box dvs startspärren dött.
                Efter att jag bytt chip så startar bilen direkt utan några felkoder eller motorlampor som lyser.
                Så i morgon ska bilen besiktigas för första gången på 11 år sen ska det gasas lite. Jake
                Ja GrahamL är välkänd i UK och Sverige. Det var han som tog fram Gtec1 och Gtec2 chippet. Har kört med det chippet i flera år utan problem. En grej som är bra att göra är att kolla upp lambdavärdet efter byte till Gtec1 chip. Detta för att se att motorn får rätt bränsle/luft blandning vid full gas. Speciellt på höga varv är det viktigt att motorn får en bra blandning. Ett lambda på 0.85 är helt okej.

                Hoppas allt går bra på besiktningen. Glöm inte att att kolla lampor, torkare, spolarvätska, varningstriangel m.m.. Ja du vet säkert hela listan
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Härligt att det löste sig!
                  I alla år har jag fruktat den dag immon skulle lägga av på någon av Couperna som man oftast bara har en nyckel till.
                  Det fanns en kille på Alfaklubben (CAR) som hjälpte några att editera bort startspärren på Alfor med samma generation Bosch ECUer.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Hade problem med min men det löste sig superenkelt, lite 5-56 på lilla kontaktstycket som går in i gula immobilzer-boxen till vänster om rattstången.
                    Det var kontaktstycket med kabeln från mottagaren vid nyckellåset, hade väl hunnit ärga lite på 5år, detta var 2003 och min var en -98.

                    Vad jag minns, ett inte helt ovanligt problem redan då, men som sagt väldigt lätt åtgärdat.

                    Men då lyste nyckellampan, som jag minns det iaf.
                    Last edited by per; 21 October 2020, 20:04.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Nå, hur gick det på besiktningen Jake?
                      Hoppas det gick bra. Behövs fler Coupéer på vägarna.
                      Min gamla verkar inte ha rört sig sedan jag sålde den till nuvarande ägaren.
                      Funderar på att köpa tillbaka den, men ett kamremsbyte väntar.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • #12
                        Besiktningen gick sådär, alla avgasvärdena var för höga, men förutom det så var det inga problem. Märkte sedan att tempmätaren inte gick upp samt att laddtrycket och olje tempen går i taket när tändningen slås på.
                        Undrar om det kan vara felkopplat eller ett jord fel, kan kanske vara orsak till avgasvärdena?

                        Comment


                        • #13
                          Om termostaten gett upp, och det skulle väl inte vara någon överraskning efter 11 år i vila, så kommer ECUn anrika för en kall motor.
                          Laddtrycksmätaren är eftermarknadspryl och det är vanligt att såna gör ett ärevarv när de strömsätts. Hur oljetempmätaren beter sig kommer jag inte håg.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Tror oxå på termostaten, vad visar tempmätaren som max i jämn fart?
                            Min kom aldrig högre än 80 trots ny termostat, det är ett känt mätarfel på Coupe, 20vt iaf.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              När du fått allt annat att fungera igen, så innan besiktning se till att varmköra bilen en halvtimme innan. Kör i ca 4000 varv i typ 3'ans växel i en halvtimme (för att hålla hastighetsbegränsningar) och stäng inte av motorn när du kommit till besiktningen. Då kan värdena lösa sig. Lärde mig det av gentlemännen ovan bl a.
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment

                              Working...
                              X