Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe 20v Turbo som inte startar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hmm njaaa det var ju gällande metallisk race-kat..
    Denna bil har väl originalkat kvar?
    Brukar som bekant inte behöva ngn speciell behandling.

    Originally posted by Goc924 View Post
    När du fått allt annat att fungera igen, så innan besiktning se till att varmköra bilen en halvtimme innan. Kör i ca 4000 varv i typ 3'ans växel i en halvtimme (för att hålla hastighetsbegränsningar) och stäng inte av motorn när du kommit till besiktningen. Då kan värdena lösa sig. Lärde mig det av gentlemännen ovan bl a.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Nä, jag hade original avgas på min med.
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #18
        Det är olika temp-sensorer för ECU resp mätare på instrumenttavlan. Om bara termostaten är frisk så får ECUn rätt värden.
        Sen får man leva med att mätaren mer blir en indikator än att den ger exakta värden. Konstruktionsmiss hos Coupe var samma på gamla 16v/vt.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #19
          Precis, bra förklaring.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Hej igen! Termostaten verkar fungera, tempen går upp till 90 på tomgång men går ner till 70 när jag kör motorväg. Åkte till en kompis som har mätare för avgasvärden. Han började med att se om det kom någon ström till lambdan men den visade noll, vi hittade då ett kontaktstycke som såg identiskt ut med lambda kontaktstycket och bytte plats på dessa, BINGO. Nu är avgasvärdena perfekta samt att key lampan har visat sig för förstagången. Ska prova att sätta i det gamla chippet och se om immobilizer funkar senare i vecka.
            Killen på bilprovningen garva, men den gick igenom med flying colours.
            Ringde upp gamla ägaren som avtalat, han blev rätt knäckt. Konstigt att ha två kontaktstycken vid sidan om varandra som passar? Självklar skulle det ha märkts upp men i alla fall?

            Comment


            • #21
              Grattis!
              Men 70 låter lite väl lågt även för en Coupe.. undrar om den inte är kass ändå.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Originally posted by jake View Post
                Hej igen! Termostaten verkar fungera, tempen går upp till 90 på tomgång men går ner till 70 när jag kör motorväg. Åkte till en kompis som har mätare för avgasvärden. Han började med att se om det kom någon ström till lambdan men den visade noll, vi hittade då ett kontaktstycke som såg identiskt ut med lambda kontaktstycket och bytte plats på dessa, BINGO. Nu är avgasvärdena perfekta samt att key lampan har visat sig för förstagången. Ska prova att sätta i det gamla chippet och se om immobilizer funkar senare i vecka.
                Killen på bilprovningen garva, men den gick igenom med flying colours.
                Ringde upp gamla ägaren som avtalat, han blev rätt knäckt. Konstigt att ha två kontaktstycken vid sidan om varandra som passar? Självklar skulle det ha märkts upp men i alla fall?
                Du får gärna slänga upp en bild på båda kontakterna. Mig veterligen så finns det bara ett kontaktstycke till lambdasonden och det sitter med clips vid batteriet (vänster sida).

                70 C låter lite i underkant. Tips är att byta termostaten. Finns prisvärda hos AutoDoc.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #23
                  Hej!

                  Dags att väcka liv i svarta springaren en 20VT LE. Den har stått förvarad i några år och ska ut på vägarna igen.
                  Har stött på ett litet problem, startmotorn drar inte när jag trycker på startknappen. Är det något vanligt problem?

                  Code-nyckel lyser ej, spridarlampan lyser ej.
                  Det var så längesedan jag höll på med bilen så är som en nybörjare igen. Batteriet är helt nytt och håller god spänning, det brukar ju låta lite i reläer om spänningen i batteriet är låg annars.

                  Det är väl klokt att ta ut ett kopplingsschema för motorstarten och mäta sig fram men jag har 25 mil mellan hem och garage så undrar väl egentligen om det finns några "uppenbara" grejer att kolla upp eller vanliga slitdelar som jag kan beställa hem på förhand. Kan det vara immobiliser?

                  TLDR; batteriet är laddat men startmotorn reagerar inte på startknappen efter 4 års förvaring. Jag har långt till garaget och vill förbereda mig inför helgen, vad är det mest uppenbara?


                  Comment


                  • #24
                    Det låter onekligen som dålig batterikontakt. Läge att skrapa kontakterna ordentligt, på originalkablarna sitter det blyanslutningar till batteriet.
                    Det andra alternativet är att solenoiden i startmotorn helt enkelt kärvat ihop när den stått.

                    Elschema verkar överflödigt, här är det gammalt hederligt bonnmek som gäller. Startmotorn sitter lite illa till så det är svårt att nå med hammaren men sannolikt är det batterianslutningen. Prova att kabla också för att få lite extra fjutt vid start, då har du 14V istället för 12,8 i ett fulladdat batteri.
                    Hoppas det löser sig.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by TurboB View Post
                      Det låter onekligen som dålig batterikontakt. Läge att skrapa kontakterna ordentligt, på originalkablarna sitter det blyanslutningar till batteriet.
                      Det andra alternativet är att solenoiden i startmotorn helt enkelt kärvat ihop när den stått.

                      Elschema verkar överflödigt, här är det gammalt hederligt bonnmek som gäller. Startmotorn sitter lite illa till så det är svårt att nå med hammaren men sannolikt är det batterianslutningen. Prova att kabla också för att få lite extra fjutt vid start, då har du 14V istället för 12,8 i ett fulladdat batteri.
                      Hoppas det löser sig.
                      Det är säkert så, min erfarenhet är dock att svag kontakt brukar ge ljud ifrån reläer och liknande, därav frågan. Har diagram och multimeter just in case. Jag avskyr bonnmek och eventualiteter, det är därför jag kör italienskt!

                      Tack för tipsen!

                      Comment


                      • #26
                        Dålig kontakt kan även ge noll power/ljud/ljus till systemet, hände mig förrförra veckan när jag helt enkelt glömt dra åt muttern på minuspolen
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by winroth View Post

                          Det är säkert så, min erfarenhet är dock att svag kontakt brukar ge ljud ifrån reläer och liknande, därav frågan. Har diagram och multimeter just in case. Jag avskyr bonnmek och eventualiteter, det är därför jag kör italienskt!

                          Tack för tipsen!
                          Jag gillar inte heller bonnmek i betydelsen att man tar sånt man hittar på "gården" och mekkar dit.
                          Jag tror inte han menar så utan att det är raka puckar att felsöka och hitta felet. Kräver kanske ingen datanörd. ?
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #28
                            Batterikontakten är ok, borstat upp kontakterna lite extra. Alla säkringar kontrollerade.

                            Oljetrycks lampan brevid oljetrycksmätaren lyser fast, även med tänding av. Har googlat mig till att detta fenomen indikerar "alternator rear diode failure" och försöker lista ut vad jag ska göra åt det.

                            Comment


                            • #29
                              Det låter konstigt men allt kan hända. Det brukar vara laddningslampan som beter sig bakvänt vid vissa generatorknas. Regulator eller dioder.
                              Testa att koppla bort generatorn och se om oljetryckslampan slocknar.
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Chramon View Post
                                Det låter konstigt men allt kan hända. Det brukar vara laddningslampan som beter sig bakvänt vid vissa generatorknas. Regulator eller dioder.
                                Testa att koppla bort generatorn och se om oljetryckslampan slocknar.
                                Har fått bekräftat att fast sken i oljetryckslampan är diodfel i generator, samma krets bryter startknappen. Det är för att skydda elsystemet från generatorns växelström så jag är glad över det. Kan vara bra att ha informationen med här på forumet då det verkar kunna uppstå om bilen stått ett tag. Intressant att andra fabrikat har samma lösning, bla Jaguar.

                                För egen del blir det bärgning, har redan tid för en mindre renovering och översyn efter långförvaring på en bra verkstad i närheten. Mekmöjligheterna på varmförvaringen är ytterst begränsade tyvärr.
                                Men det löser sig inom sinom tid, räknar med att ha Coupen i fint skick till midsommar. Då ska det njutas på gamla landsvägar igen och köpas glass!

                                Tack för goda råd!

                                Comment

                                Working...
                                X