Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Panda 2013- mittbältet bak.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Panda 2013- mittbältet bak.

    Hej!

    Länge sen jag skrev här men min Panda bara går och går och snart firar vi sjuår tillsammans Dock har jag stött på ett problem på sistone. Först och främst fick jag besiktningsmannen från helvetet på sista besiktningen och han blev helt rabiat för att jag inte hade 2 mottagare för mittbältet bak. Vild diskussion utbröt och jag begärde att få tala med hans chef och de bara vägrade godkänna bilen därför att en mottagare fattades i baksätet för mittbältet. Det bältet sitter i taket och har som två metalltungor en liten en normal som tydligen ska haka i en liten och en vanlig mottagare. Aldrig fått nedslag på detta tidigare men dom var oresonliga och menade att bilen var typgodkänd på 3 personer i baksätet och då ska det finnas två mottagare.
    Ringde Hedin bil i Uddevalla där bilen är köpt ny. De hade ingen aning och sålde inte Fiat längre. Ringde en liten Fiatverkstad i Stockholm som inte hört talas om något sånt här förut. Skrev ett mail till Hedin bil som ännu ej svarat ..

    Så jag började jaga själv efter liten mottagare för bältet. Sökt överallt ny som begagnad och hittade till slut en på en skrot i Södertälje. Det visade sig nämligen att ett flertal av de nyare Pandorna som fanns på skrotarna även de saknade två mottagare bak för mittbältet. Ska nu skruva fast den och ombesiktiga.

    Min fråga är: Har någon varit med om detta förut eller hört talas om det?

  • #2
    Vad är mottagare?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Han menar nog bälteslåset.
      Har du lyft på sittdynan bak så den inte ligger där helt enkelt?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jovisst är det kollat under dynan först och främst. Men som jag skriver saknas detta även på ett antal Pandor på skroten, så det blev till att jaga. Har ombesiktigat och den är nu godkänd. Hedin Bil har såklart inte orkat återkoppla så jag får väl ta en runda till med dem. Trist att dom inte ens gitter svara. Min undran var om någon visste att detta verkar vara ett fel från fabriken på en del Pandor av senare modell. (Mottagare är den delen som sitter fast i bilens chassi och man trycker ner själva metallklingan i när man bältar fast sig.)

        Comment

        Working...
        X