Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljepåfyllning växellåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljepåfyllning växellåda

    Hejsan!
    Hoppas att någon kan hjälpa mig.
    I vintras började det rinna olja ur växellådan och det visade sig vara damasken på drivaxeln vid lådan som gått sönder.
    Skall nu till och montera ur drivaxeln och fixa detta.
    Men var fyller man på olja och var sitter om det finns någon nivåplugg i växellådan.

    HT

  • #2
    Pluggen för påfyllning i växellådor brukar sitta ungefär 1/3 upp från botten. Det är tillräckligt mycket när det börjar rinna över.
    Man brukar få yxa till en flaska med slang så det går att trycka in olja, eftersom man jobbar mot gravitationen. Lite kladdigt blir det...

    Men om det läcker från damasken så är det drivknuten där fettet blivit gammalt och separerat plus att damasken är sprucken och läcker.
    Om det däremot verkligen läcker från lådan så är det packboxen som är skadad och måste bytas. Torka rent ordentligt och låt stå över natten så du ser om det läcker från växlellådan eller drivknuten/damasken.
    Last edited by TurboB; 10 May 2021, 09:09.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Det kan mycket väl vara växellådsolja som rinner ur innerdamasken om det är en låda med den äldre typen av innerdamask. Den sitter fast på lådan och drivaxeln snurrar mot en packbox som sitter i damasken. 128, x1/9 samt även Regatta bland andra har den lösningen. Skriv gärna vilken bil du har så blir det lättare för oss att hjälpa till, har du dessutom möjlighet att ta en bild och lägga upp vore det bra.
      JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

      Min X1/9-sida


      Skaffa Firefox nu!

      Comment


      • #4
        Oops! Glömde vissa att nämna att det är en Bravo 2001.
        Har monterat bort drivaxel och hittat att det är ett hål på den inre damasken som gett upp.
        Vet inte hur mycket olja som runnit ur men det lär väl gå att trycka in vid drivaxel.

        Comment

        Working...
        X