Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knackande ljud på en cylinder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knackande ljud på en cylinder

    Motorn gick tyst och fint när jag ställde av den i höstas. Ibland lite tickande ljud vid kallstart som sedan försvann när oljetrycket byggts upp. Kör på alltid med 10/60 olja. Nu vid den första starten för året så knackar det från en cylinder (verkar vara den 5:e) och det försvinner inte efter varmkörning. Vad kan ha hänt över vintern?
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

  • #2
    Kamvariatorn eller en hydralisk lyftare som kärvar, möjligen solenoiden som matar variator och lyftare.
    Det är inte helt ovanligt problem på 5-an och Alfas Twin-Spark i denna motorgeneration. De använder samma komponenter.
    Jag lutar lite åt en kärvande lyftare som jag också haft just på de som sitter längst bort från variatorn.
    Har du någon erfarenhet av kamremsbyte på 5-an?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tack för tips! Finns det något man kan prova att åtgärda utan att lyfta kammen eller kamremmen? Jag brukar lämna rembytet till Auto Alfa.
      Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
      Lancia Thema Executive 3.0 CRD
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
      Ducati Multistrada 1000 DS

      Comment


      • #4
        Med lite tur kan den skyldiga lyftaren "komma igång" med mer varmkörning. Att själva lyftaren internt kärvar och inte är så "hydralisk" man skulle önska efter att ha stått.
        Finns de som varmt propagerar för "motorrengöring" tillsats vilket jag själv hittills har betraktat som snake-oil. Jag skulle undvika det.
        Ett oljebyte skulle också kunna vara möjligt men jag får intrycket att du vårdar din bil och att oljan är tämligen färsk.
        Så troligen är några omgångar med ordentlig varmkörning bästa sättet att få den att hoppa igång. Om det är ett hydraliskt problem dvs internt kärv.

        Om det hade varit ett jämnt dieselknackande som lät överallt och inte gick att lokalisera till en enskild cylinder skulle jag säga kamvariatorn. Det är ett vanligt problem på Alfa TS som har samma konstruktion.

        Anledningen till att jag misstänker en mekaniskt kärvande lyftare är att i alla fall tre stycken av de 5-cylindriga motorer jag rivit har haft en eller två lyftare som helt enkelt inte glider upp och ner i hålet utan kärvar. Och det har varit fjärde eller femte cylinder i samtliga fall. De har helt enkelt varit orunda. Enda sättet att kolla det är att lyfta på kammen och dra upp varje lyftare ur sitt hål och känna. De ska rotera fritt och när man släpper den ska den av tyngdkraften långsam slurpa ner igen.

        Så vi har två helt skilda problemspår. Jag hoppas att det är det första och att mer varmkörning löser problemet. Meddela hur det går.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Tänkte på 10w-60 oljan, går det att nyttja en annan olja i motorn, som är lite mer lättflytande, och se om det går att få igång den kärvande lyftaren?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Jag funderade lite i samma banor som Freddan. Först siffran är indikerar kall-viskositeten och andra varm-viskositeten eller hur mycket oljan tjocknar (genom tillsatser) när den blir varm. De nya OWxxx oljorna är ett absolut NO-NO i denna äldre typ av motor men t.ex. Mobil 5W50 som väl Per körde med i alla år kunde man testa. Tyvärr är kvalitetsoljor inget gratisnöje det heller.

            Tog ett par bilder på den aktuella lyftaren:

            Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0741.jpg
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	255717

            Hålet mitt på den stora burken är den som trycksätter lyftaren medan hydralikkolven är isärtagen i sina tre delar framför.

            Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0742.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	255718

            Om man mellan tummen och pekfingret klämmer ska man känna att den lilla kolven fjädrar.

            Om inte byte till något tunnare olja och ett antal ordentliga varmkörningar löser problemet så återstår sen bara att lyfta på locket och gå igenom alla lyftarna.

            Förutom det uppenbara att den lilla kolven inte lossnar, har som jag nämnt ovan i flera fall funnit att hela kolven kärvar i hålet mot aluminiumet i toppen.
            Lyfter man kammarna så behöver kamremmen läggas om men man behöver inte lossa och flytta hela motorn som vid ett stort kamremsbyte med ny spännare och vattenpump.
            Så det det är en betydligt enklare manöver.
            Last edited by TurboB; 17 May 2021, 11:54.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Jag hade testat en 5w-40 olja. Biltema eller dylikt borde funka bra för ändamålet.

              Jag kör själv med Mobil 5w-50 i min motor och aldrig haft problem med oljetryck eller lyftare. Lite då och då brukar Jula ha rabatt på 5w-50 oljan. En dunk för 399kr. Hoppas det fixar sig.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Som de flesta trodde så släppte det efter en riktig varmkörning på ca 15 km! Efter detta gick den som vanligt igen, hur bra som helst. Oljan har gått ca 300 mil och ser väldigt bra ut så det kan ju inte vara smuts som orsakade problemet (dock är den två år gammal). Kan det helt enkelt vara att lyftaren kärvar för att den stått oanvänd i ett drygt halvår? Jag vill ogärna gå ner till tunnare olja men man kanske skall välja en för äldre motorer istället för den Castrol Edge Supercar som jag brukar köra med? Typ Agip Racing? Eller Liqui Moly 1391 Synthoil Race Tech GT1 10W-60? Tack för hjälpen!
                Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                Ducati Multistrada 1000 DS

                Comment


                • #9
                  Kör på Mobil1 5w-50, din bil är ingen långmilare sålänge du inte nått 30000mil tycker jag.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Om man inte ligger och pressar på autobahn i 220 till vardags eller kör mycket på banmöten så behöver man inte 60-olja.
                    Till nästa säsong är oljan tre år så då borde det ändå vara dags för oljebyte.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #11
                      Så skönt att få hjälp med beskedet att bara varmköra lite. Hur lätt hade det inte varit att börja riva i motorn utan att hitta något? Dessa forum är verkligen en guldgruva.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment

                      Working...
                      X