Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spontanträff i kvällningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spontanträff i kvällningen

    I torsdags em hade jag ett ärende i Linköping och på vägen hem svängde jag in på Biltema i Norrköping straxt innan stängning. Det jag ser när jag parkerar på den glest populerade parkeringen får mig att spärra upp ögonen. Ensam, 15 meter bort, står ett Ford-skrälle. Inget man normalt hajar till för men den är ovanligt svart och blank och när jag sen ser de svarta Recaro lädersätena trillar polletten ner. Kan det vara en Cossie? Går fram och kollar baktill. En riktig? Verkar så!

    Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0747.jpg
Views:	1
Size:	168.8 KB
ID:	260051

    Ser ingen i närheten så jag går in och rafsar åt mig några Torky och lite annat. När jag kommer ut står den jag tror är ägaren och två personer till och pratar över den öppna motorhuven. Jag är tvungen att gå fram och fråga om det verkligen är en riktig och jodå. En tidig RWD. Berättar att jag själv har en Integrale och samtalet är i full gång. En av dem har trots att han är ett inbitet Ford-freak just köpt en Coupe! Vad är oddsen? Samtalet spinner vidare och jag får tillfälle att avliva några myter bl.a. att 5-cylindriga motorn skulle vara dålig osv.

    Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0746.jpg
Views:	1
Size:	155.1 KB
ID:	260052

    Sierra Cosworth och Delta Ingegrale har framför allt två saker gemensamt - sin ikoniska 80-talsstatus och Marelli motorstyrning. Ford fortsatte att använde Marellisprutet i WRC-bilarna långt in på 2000-talet. Kul att titta närmare i Cossiens motorrum. Om jag någonsin sett en Cossie på så nära håll tidigare så har jag i alla fall glömt det.

    Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0751.jpg
Views:	1
Size:	153.4 KB
ID:	260053

    När vi skiljs åt konstaterar jag det här är första bilträffen på två år. Det känns nästan overkligt.
    Last edited by TurboB; 23 May 2021, 08:31.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  • #2
    Haha coolt. Sierra Cosworth 4x4 var annars på toppen av näringskedjan när körkortet var nytt runt 91-92...
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment

    Working...
    X