Results 1 to 17 of 17

Thread: Svårstartad Turbo i en X1/9

  1. #1
    Fiat Fan - För faan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,239

    Svårstartad Turbo i en X1/9

    Hallå!
    Jag har en fundering och skulle behöva lite tips.
    Det är inte så att min Xy inte startar, det gör den, och går förhållandevis riktigt bra.
    MEN, måste numera spruta in en puff med startgas i plenumet varje gång för att den ska kicka igång.

    Pratade med 2 polare till mig som i o f s kör Volvo, båda rallyförare och riktiga mekarkillar.
    Dom tipsade mig om att kolla och byta både tempgivare och kallstartsgivare, men kan inte hitta om Uno Turbon har dessa, och i så fall var de sitter?
    Tänkte mig även byta givaren som sitter på Plenumröret, på sidan .. och om jag fattat det rätt så kallas denna på engelska "safety pressure switch"?
    Eller kan jag ha fel?
    Men så kommer dock kruxet också, varför startar den inte utan startgas? (en liten puff, och den kickar igång direkt)

    Någon som har nåt litet tips? TurboB eller Per?

    Med vänlig hälsning,

    Uffe
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Alfa Romeo 156 SW - Full Fart! - Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! Volvo C70 T5 - Full Fart!

  2. #2
    Fiat OR Die greger's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    varberg
    Posts
    2,182
    Quote Originally Posted by Fiat Abarth View Post
    Hallå!
    Jag har en fundering och skulle behöva lite tips.
    Det är inte så att min Xy inte startar, det gör den, och går förhållandevis riktigt bra.
    MEN, måste numera spruta in en puff med startgas i plenumet varje gång för att den ska kicka igång.

    Pratade med 2 polare till mig som i o f s kör Volvo, båda rallyförare och riktiga mekarkillar.
    Dom tipsade mig om att kolla och byta både tempgivare och kallstartsgivare, men kan inte hitta om Uno Turbon har dessa, och i så fall var de sitter?
    Tänkte mig även byta givaren som sitter på Plenumröret, på sidan .. och om jag fattat det rätt så kallas denna på engelska "safety pressure switch"?
    Eller kan jag ha fel?
    Men så kommer dock kruxet också, varför startar den inte utan startgas? (en liten puff, och den kickar igång direkt)

    Någon som har nåt litet tips? TurboB eller Per?

    Med vänlig hälsning,

    Uffe
    Hej, jag kan inget specifikt om just din bil, men..

    Är problemet samma när den är varm? Då borde inte eventuellt tillskottsbränsle vara orsaken.

    Hur ser tändstiften ut? Dom kan kanske skvallra om vad som händer.

    Bilen är väl lite ombyggd...ingen läcka på insugs-sidan?

    Tänker också att läckande spridare kan skoja till det, och, om du låter bränslepumpen jobba upp tryck före startförsök...ändrar det något? Det skulle kanske kunna bero på bränslesystemet inte håller tryck..
    Last edited by greger; 13th August 2021 at 18:25.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea 1,6 -99,
    Marea 20v 155 -00, Stilo 1,8 MV -05.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

  3. #3
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    -Den har bara motortempgivare. Den kan vara kass.
    -Luftläckage eller att CO-skruven feljusterad på LMM kan göra att mätarspjället inte orkar öppna tillräckligt så ECUn tror att motorn är avstängd.
    -Om det är gamla spridare kanske de kärvar och inte flödar tillräckligt för att det ska räcka till i starten. Det går ofta åt 2-3 ggr så mycket bränsle vid uppstart.
    Tillsatsluftsliden skulle ev kunnat ha kärvat fast i stängt läge men det kan du testa genom att ha gasspjället lite-lite öppet när du vrider om startnyckeln. Den är egentligen till för tomgångsreglering tills motorn är varm och ska annars inte påverka själva startögonblicket.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  4. #4
    Fiat Fan - För faan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,239
    Quote Originally Posted by greger View Post
    Hej, jag kan inget specifikt om just din bil, men..

    Är problemet samma när den är varm? Då borde inte eventuellt tillskottsbränsle vara orsaken.

    Hur ser tändstiften ut? Dom kan kanske skvallra om vad som händer.

    Bilen är väl lite ombyggd...ingen läcka på insugs-sidan?

    Tänker också att läckande spridare kan skoja till det, och, om du låter bränslepumpen jobba upp tryck före startförsök...ändrar det något? Det skulle kanske kunna bero på bränslesystemet inte håller tryck..
    Tack för svaret greger
    Det är vid varje tillfälle, varm som kall.. ett tag så funkade den att starta, men man fick köra ganska länge på startmotorn.
    Men har fått bra svar av TurboB nedan som jag ska kolla, och faktiskt oxå byta en del (spridarna tex)

    - - - Updated - - -

    Quote Originally Posted by TurboB View Post
    -Den har bara motortempgivare. Den kan vara kass.
    -Luftläckage eller att CO-skruven feljusterad på LMM kan göra att mätarspjället inte orkar öppna tillräckligt så ECUn tror att motorn är avstängd.
    -Om det är gamla spridare kanske de kärvar och inte flödar tillräckligt för att det ska räcka till i starten. Det går ofta åt 2-3 ggr så mycket bränsle vid uppstart.
    Tillsatsluftsliden skulle ev kunnat ha kärvat fast i stängt läge men det kan du testa genom att ha gasspjället lite-lite öppet när du vrider om startnyckeln. Den är egentligen till för tomgångsreglering tills motorn är varm och ska annars inte påverka själva startögonblicket.
    1000 tack TurboB visste du skulle ha ett litet finger med vad som kan vara fel
    Kort fråga, var sitter motortempgivaren på Uno Turbo? försökte hitta den
    Ska ta tillfället i akt och byta spridarna till motorn, vet ju inte hur gamla dom är.
    Och eftersom toppen ska renoveras, och den ska ev trimmas lite i vinter så är det lika bra att göra allt på en gång
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Alfa Romeo 156 SW - Full Fart! - Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! Volvo C70 T5 - Full Fart!

  5. #5
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Den med blå 2-polig kontakt på termostathuset.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  6. #6
    Fiat Fan - För faan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,239
    Kort fundering,
    TurboB, detta är ju givaren på termostathuset, vet du var man kan få tag på denna.
    Enligt Nicke på PowerCar så är ju Fiats originalnummer: 4418305.
    Men om man gör en google sökning på just detta nummer, eller kollar t.ex autodoc så är den bara enpolig, och den ska ju vara 2 polig?
    Någon idé vilken som passar?

    Name:  IMG_1140.jpg
Views: 58
Size:  113.7 KB
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Alfa Romeo 156 SW - Full Fart! - Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! Volvo C70 T5 - Full Fart!

  7. #7
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  8. #8
    Fiat Fan - För faan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,239
    Tack för tipset, men det finns inget
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Alfa Romeo 156 SW - Full Fart! - Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! Volvo C70 T5 - Full Fart!

  9. #9
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Konstigt. Länken funkade igår, men det verkar vara nåt knas på deras hemsida. Jag får olika resultat om jag söker på reg.nr eller väljer fordon.
    Den finns i alla fall att köpa på Autoexperten och kostar ca 350 kr.

    Name:  7.3128-FA.JPG
Views: 54
Size:  139.0 KB

    Nu har du en tidig motor (86-87 med Ritmo-låda) så med förbehåll för att det var annorlunda på dessa ser man på din bild att det som sitter där inte verkar vara original. Det borde sitta en Boschkontakt på sladden där det nu är två kabelskor.
    Den en-poliga givaren är till mätaren på instrumentpanelen.

    Kan ni inte mäta resistansen mellan stiften? Det ska vara ca 3 Kohm vid 20 C och sen sjunka när den blir varm.

    Om det är någon komponent i motorstyrningen som orsakar ditt problem skulle jag säga sliten LMM är mest misstänkt. Startar den om du kopplar ur kontakten till LMM?

    Så nu har du två saker att undersöka!
    Last edited by TurboB; 29th August 2021 at 13:27.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  10. #10
    Fiat Fan - För faan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,239
    Name:  448688EB-1C71-4F22-971F-1DC7F55E1559.jpg
Views: 44
Size:  57.1 KBName:  C8C4BFB9-14F9-4138-8E60-1BDA949C7988.jpg
Views: 45
Size:  102.7 KBName:  237EE52C-768C-41BB-962F-398E5A83235A.jpg
Views: 45
Size:  55.3 KBName:  448688EB-1C71-4F22-971F-1DC7F55E1559.jpg
Views: 44
Size:  57.1 KBName:  C8C4BFB9-14F9-4138-8E60-1BDA949C7988.jpg
Views: 45
Size:  102.7 KBName:  237EE52C-768C-41BB-962F-398E5A83235A.jpg
Views: 45
Size:  55.3 KBMan tackar
    MEN, detta är givaren.. och verkar vara svår att få tag på.
    Någon som vet eller har en liggande som vill sälja?
    Otroligt tacksam

    - - - Updated - - -

    Sorry att det blev dubbelt
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Alfa Romeo 156 SW - Full Fart! - Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! Volvo C70 T5 - Full Fart!

  11. #11
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Om du tittar på "schemat" på ditt datablad så ser du att det inte är en givare.
    Det du håller i handen är en termoswitch, en strömbrytare som antingen öppnar eller stänger vid 35 grader C.
    Den har troligen att göra med en äldre version av L-jetronics styrning av tillsatsluftsliden.
    Jag kan inte se någon annan användning. Själva bränsleinsprutningen är beroende av en temp-givare.

    Men du kan lätt testa grejen du håller i handen genom att kolla om den leder eller inte vid rumstemperatur och sen spola under varmvattenkranen och se om den ändrar status när den blir lite varm.
    Last edited by TurboB; 31st August 2021 at 08:25.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  12. #12
    Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Join Date
    Sep 2001
    Location
    Goteborg, Svezia
    Posts
    17,920
    ....plus att insprutn även använder tempgivaren i luftmängdmätaren (ok hårklyveri!)
    Kan inte det där vara switch för kallstartsventilen (den extra insprutaren i plenumet för kallstart)? Med tanke på just 35grad.

  13. #13
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Quote Originally Posted by per View Post
    ....plus att insprutn även använder tempgivaren i luftmängdmätaren (ok hårklyveri!)
    Mmm, det är den ena av två orsaker till att LMM kan vara suspekt.

    Quote Originally Posted by per View Post
    Kan inte det där vara switch för kallstartsventilen (den extra insprutaren i plenumet för kallstart)?
    Kallstartsanrikningen i L-jetronic, beroende på version, görs med en av två strategier:
    Antingen termotidgivare med förvärmning som styr strömmen till en kallstartsventil som också hindras öppna om motorn är varm, såsom t.ex. 75an och kanske Argentan.
    Förvärmningen är dimensionerad så att kallstartsventilen stängs av efter max 10 sek om jag minns rätt.
    I Uno Turbo används den andra strategin som Bosch kallar för "startstyrning". Den är enbart beroende av tändningslåset och motortempgivaren och fungerar helt enkelt genom förlängning av insprutningspulserna.

    Ett av problemen i denna diskussion är att vi har att göra med en del okända faktorer.
    Är alla delar i motorstyrningen i det aktuella fallet med säkerhet från en original Uno Turbo, eller har det blandats och mixats delar? Köpte du inte motorn som ett projekt eller en hög med delar?

    Manicken på bilden skulle, med tanke på hur den ser ut, kunna vara en termotidgivare. I såna fall ska den mäta en ordentlig resistans på, gissningsvis minst 100 ohm när den är kall och värmer man upp den under varmvattenkranen ska den i sådana fall stänga när temperaturen överstiger 35 grader. Endast en multimeter kan svara på det.

    Jag har dock några invändningar, den främsta är att den är skruvas i metallen och inte sticker ner i kylvattnet vilket borde göra att tidskonstanten blir för stor och det andra är att Uno Turbo inte har termotidgivare.
    I databladet står det faktiskt 85-86. Kan det vara så att första året hade en äldre typ av insprutning. Det märkliga är att det inte verkar vara dokumenterat i verkstadsmanualen eller t.ex. Haynes?!

    PS!
    Har nu letat runt lite och kan konstatera att det ÄR bara en ren termoswitch och inget annat, precis samma som sitter på alla kylare och startar kylfläkten.
    Annars står det specificerat dels 12 V och dels tiden t.ex 8 Sec. Och mycket riktigt så har alla dessa en tapp som går långt ner i kylvattnet.
    Last edited by TurboB; 31st August 2021 at 17:21.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  14. #14
    Fiat Fan - För faan
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,239
    Quote Originally Posted by TurboB View Post
    Mmm, det är den ena av två orsaker till att LMM kan vara suspekt.


    Kallstartsanrikningen i L-jetronic, beroende på version, görs med en av två strategier:
    Antingen termotidgivare med förvärmning som styr strömmen till en kallstartsventil som också hindras öppna om motorn är varm, såsom t.ex. 75an och kanske Argentan.
    Förvärmningen är dimensionerad så att kallstartsventilen stängs av efter max 10 sek om jag minns rätt.
    I Uno Turbo används den andra strategin som Bosch kallar för "startstyrning". Den är enbart beroende av tändningslåset och motortempgivaren och fungerar helt enkelt genom förlängning av insprutningspulserna.

    Ett av problemen i denna diskussion är att vi har att göra med en del okända faktorer.
    Är alla delar i motorstyrningen i det aktuella fallet med säkerhet från en original Uno Turbo, eller har det blandats och mixats delar? Köpte du inte motorn som ett projekt eller en hög med delar?

    Manicken på bilden skulle, med tanke på hur den ser ut, kunna vara en termotidgivare. I såna fall ska den mäta en ordentlig resistans på, gissningsvis minst 100 ohm när den är kall och värmer man upp den under varmvattenkranen ska den i sådana fall stänga när temperaturen överstiger 35 grader. Endast en multimeter kan svara på det.

    Jag har dock några invändningar, den främsta är att den är skruvas i metallen och inte sticker ner i kylvattnet vilket borde göra att tidskonstanten blir för stor och det andra är att Uno Turbo inte har termotidgivare.
    I databladet står det faktiskt 85-86. Kan det vara så att första året hade en äldre typ av insprutning. Det märkliga är att det inte verkar vara dokumenterat i verkstadsmanualen eller t.ex. Haynes?!
    Först och främst så vill jag bara klargöra en sak, motorn är köpt komplett (utom att det satt fel låda på den)
    Jag & Nicke har inte ändrat på något förutom en större turbo & intercooler samt rören som är dragna. Allt annat är som det var när jag köpte motorn.
    Med det sagt så vet jag inte vad killen som ägde motorn innan har gjort med den - så det ska jag vara osagt.

    Ett par andra funderingar dock, var sitter LMM på en Uno Turbo? (förlåt kanske en dum fråga (finns inga) , men bytet av LMM på min Alfa 156 var enkel, men då visste man ju var den satt)
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Alfa Romeo 156 SW - Full Fart! - Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! Volvo C70 T5 - Full Fart!

  15. #15
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Bra, då vet vi!
    Allt sammantaget så verkar det som om din tidiga motor faktiskt har kallstartsventil?! Jag kan inte komma på någon annan användning av termoswitchen som du har. Att det är just 35 grader är exakt rätt för kallstartsventil. I såna fall ska den ligga elektriskt i serie med termoventilen och sitter någonstans på plenum. En kort gummislang från fuel-railen går till kallstartsventilen. Känns mer som en prototyp eller sista-minuten-fix än någon avsett för produktion men när Uno Turbon lanserades 1985 var det mycket tidigt för turbomatade LE-Jetronic. Kalenderbitaren i mig skulle ha velat veta produktionsdatum för bilen som din motor kommer ifrån, av ren nyfikenhet.

    Hur som helst. Det är busenkelt att ta reda på om manicken fungerar eller inte. Se ovan. På din felbeskrivning låter en bortfallen kallstartsventil mest sannolik. Om switchen är hel så måste kallstarsventilen vara trasig eller glapp i kablar/kontakter. Se om ni kan hitta var kallstartsventilen sitter. Vore spännande om du kunde fixa en bild på den.

    LMM är silverlådan som luften passerar igenom mellan luftfiltret och turbon.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  16. #16
    Moderator Ante's Avatar
    Join Date
    Sep 2001
    Location
    Svezia
    Posts
    1,541
    Jag blev nyfiken och har bläddrat i original verkstadshandböckerna och utbildningsmaterialet till verkstäderna. Där står det uttryckligen att LE-2 jetronic inte har någon kallstartsventil och det är en nyhet på Uno turbo. Men det byter så klart inte att det kan ha funnits varianter.

    Hittar ingen info nu men har för mig jag läst att Microplexen har (hade) möjlighet att ändra tändkurvan när motorn var kall. Det skulle kunna vara en sådan switch som är på bilden. Två pinnar (18-19 om jag minns rätt) är input för att ändra tändkurvan enligt manualen.

    Dubbelkollade i gamla microfishe för mk1 men givaren fanns inte där heller.

    En väg framåt skulle vara att följa kablarna och se var dom slutar….

    Edit: Kan det vara så att termostathuset är från en annan bil?
    Last edited by Ante; 31st August 2021 at 20:27.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

  17. #17
    Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Nyköping
    Posts
    2,031
    Efter en bit mat och lite ytterligare filosoferande medan jag gick och plockade i växthuset har jag nu en ganska klar bild vad som kan ha utspelats. Det här börjar bli riktigt roligt.

    När Uno Turbon lanserades -85 så var Bosch och Fiat tydligen inte riktigt färdiga med de sista finjusteringarna, i det här fallet att integrera startanrikningen i ECUn för stabil funktion. Så vad Fiat gör är att en temporär "ful-fix" som är helt fristående och oberoende av Bosch-boxen. Man kopplar en kallstartsventil direkt på tändlåset i läge "crank", alltså bara när själva startmotorn vevar runt (utan någon tidsgräns). I serie med kallstartsventilen så tvingas man då sätt en termoswitch för att förhindra att motorn dränks vid varmstart. Det slutgiltiga "beviset" är just att switchen inte doppar ner i kylmediet (vilket jag klagade på ovan) utan bara är gängad i godset. Men det spelar ingen roll då den bara ska hålla strömmen bruten när motorn är varm. Idiotsäkert men ger få poäng för elegans.

    Det här är lite bilhistoria, i alla fall Uno-historia, om än extremt nördigt.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •