Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad Turbo i en X1/9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag blev nyfiken och har bläddrat i original verkstadshandböckerna och utbildningsmaterialet till verkstäderna. Där står det uttryckligen att LE-2 jetronic inte har någon kallstartsventil och det är en nyhet på Uno turbo. Men det byter så klart inte att det kan ha funnits varianter.

    Hittar ingen info nu men har för mig jag läst att Microplexen har (hade) möjlighet att ändra tändkurvan när motorn var kall. Det skulle kunna vara en sådan switch som är på bilden. Två pinnar (18-19 om jag minns rätt) är input för att ändra tändkurvan enligt manualen.

    Dubbelkollade i gamla microfishe för mk1 men givaren fanns inte där heller.

    En väg framåt skulle vara att följa kablarna och se var dom slutar….

    Edit: Kan det vara så att termostathuset är från en annan bil?
    Last edited by Ante; 31 August 2021, 20:27.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #17
      Efter en bit mat och lite ytterligare filosoferande medan jag gick och plockade i växthuset har jag nu en ganska klar bild vad som kan ha utspelats. Det här börjar bli riktigt roligt.

      När Uno Turbon lanserades -85 så var Bosch och Fiat tydligen inte riktigt färdiga med de sista finjusteringarna, i det här fallet att integrera startanrikningen i ECUn för stabil funktion. Så vad Fiat gör är att en temporär "ful-fix" som är helt fristående och oberoende av Bosch-boxen. Man kopplar en kallstartsventil direkt på tändlåset i läge "crank", alltså bara när själva startmotorn vevar runt (utan någon tidsgräns). I serie med kallstartsventilen så tvingas man då sätt en termoswitch för att förhindra att motorn dränks vid varmstart. Det slutgiltiga "beviset" är just att switchen inte doppar ner i kylmediet (vilket jag klagade på ovan) utan bara är gängad i godset. Men det spelar ingen roll då den bara ska hålla strömmen bruten när motorn är varm. Idiotsäkert men ger få poäng för elegans.

      Det här är lite bilhistoria, i alla fall Uno-historia, om än extremt nördigt.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #18
        HJÄLP! behöver lite hjälp igen.. denna gång vill den inte starta alls. Till och med Nicke & Boris som kan sina grejer förstår inte.
        Detta har hänt, toppen är renoverad, och allt är kopplat som det ska. Bilen startade efter att allt var ditsatt som det skulle. Har till och med varit ute och kört.
        Nu har den stått i o f s ute i blötan i över en månad, nu vill den inte starta alls.
        Bränsle får den (en ny bränsletrycksregulator inkopplad)
        Perfekt gnista, allt är uppmätt och kollat ..
        LMM öppnar och stänger precis som den ska
        Spridarna funkar, får bränsle
        Men den vill inte, inte ens med startgas vill den hoppa igång

        Några tips?
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment

        Working...
        X