Announcement

Collapse
No announcement yet.

Header till Uno SX -88 1,5 75 hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Header till Uno SX -88 1,5 75 hk

    Hej alla.
    Ny i FIAT-världen som jag är, så går det åt en tid till läsande för att komma ifatt med en del elementära ämnen.

    Köpt Uno från -88, med digital instrumentering, superslöa fönsterhissar, besynnerligt lite rost, och en fin liten motor med koden 149.C1.000.
    Den har inte rullat så långt, bara 10700 mil. Verkar mest varit en sommarbil, någotsånär servad, för det mesta hel och fin, men som ofta med gammal bil - så saknas dokumentation.

    Mycket av det jag läst handlar om att trimma såklart.
    För att vara en Uno så är min bil förvånansvärt kvick redan som den är...
    Men det skall jag nog se till att bättra på lite.
    Tänker mig 100-115 hk.
    Om jag förstått rätt så borde det vara inom räckhåll, med uppgradering av kam, header och nytt motorstyr från megasquirt eller liknande, kanske också trolla lite med tändningen

    Men jag verkar ha lite svårt att hitta just header till Uno.
    Finns det någon här, som kan hjälpa mig att komma vidare?

  • #2
    Grattis till en grym bil!
    Just din har oxå den största motorn de nånsin hade, 1500cc så det är klart att den är rätt pigg.
    Header.. hmm. Menar du extraktorgrenrör istället för original grenrör? De brukar vara rätt bra original på Lampredimotorerna, tror inte det ger jättemkt.
    Jag skulle isf bytt hela paketet till Uno Turbons. De hade ju 101hk från början, och tål trim ända till ca 300hk.
    Trim av bef motor får andra svara på.

    En så fin, nästan unik, bil som du hittat skulle jag hålla original förstås, men då är jag nog äldre o sitter med ett historiskt perspektiv. Men each to their own som britterna säger.

    Elhissarna kan man smörja upp om man lossar dörrsidorna, fettet i mekanismen är trots allt från 1988. Sen går kablarna lätt av i dörrgenomgångarna, både till c-lås o hissar. Kassa kablar men just där man ju skarva in nya. Fick du även fjärren till c-låset förresten? Den är cool för sin tid

    Grattis o välkommen!

    Edit: flytt till rätt sektion
    Last edited by per; 21 October 2021, 20:28.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej, och tack för svaret.

      Att det är c-lås på bilen var en nyhet....
      Det ligger någon mojäng i handskfacket på bilen som jag får titta närmare på.

      Du kanske har rätt i att bilen skall bevaras i något slags originalskick.

      Fönsterhissarna skall smörjas upp som du säger, undviker att använda dem tills att dörrarna är genomgångna, dörrsidorna behöver fixas till lite också.

      En annan sak också.
      Ett standardfel som jag har förstått det, hastighetsmätaren står nästan alltid på noll, tills att man kört några mil.
      Men även efter det så är det lite intermittent funktion på den.
      Trippmätaren, snurrar på, så jag antar att det är något annat i själva instrumentet som felar. Vem har koll på sånt här?

      Comment


      • #4
        Oj, inget jag läst om faktiskt, men du har nog en poäng där att det inte är hastighetsvajern iaf.. Kanske finns mätarhus på bildelsbasen? De sålde ju rätt bra här när det begav sig
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Det är säkert bara nåt som kärvar lite. Hastighetsmätaren går att demontera och undersöka.
          Finns nog lite input i mIn tråd Mitt liv med en, två Uno.
          Mitt fynd hade gått ca 3500mil på 16år, om jag minns rätt. Hade alltså stått rätt mycket.
          Där fungerade inte trippmätaren. Ett av sifferhjulen i plast hade "rostat" fast på metallaxeln.
          Lite puts löste problemet.
          Prestandan... Jo, den är rätt pigg i originalskick. En gång var det en volvo v70, tror jag som låg väldigt nära!
          Ville förbi. När luckan kom körde han om. Då växte hornen ut, plattan i mattan...
          Så fick han en liten "röd skitbil" i backspegeln upp till 180 km/tim. ���� Lättade då på gasen...
          Lesson learned... akta dig för små Fiater. Är inga stoppklossar i tradiken...
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment

          Working...
          X