Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny här på forumet..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En till ny!

    Hej på er.

    Är också ny här på FIAT-forumet.

    Kul att det finns ett forum via Fiat-klubben.

    Åker själv en Bravo 1.6SX. Inget märkvärdigt, helt original.

    När Brillkos (kompis som jag meckar åt)bil gick sönder natten innan en tävling på Tullinge meckade vi till 0530 på morgonen, tyvärr funkade inte det trots allt meck.

    Nu var Brillko väldigt sugen på att tävla och han har tjatat på mig att jag skulle köra en gång bara för att få en tid på bilen. Jag sa att han kunde köra min bil för jag ville inte göra det, har aldrig själv kört på strippen. Brillko är trots sin ringa ålder gammal i gamet.

    Brillko anmälde sig till Bracket-klassen i stället för att köra Zatzy-cup där vi vet att han skulle åka ut direkt, men i bracket har man ju alltid en ärlig chans då det är handikapp-tävling.

    Första repan körde han 17.15/141km/h, andra 17.05/139km/h detta mätt med Gunnars (Bilsport) Gtech. Sedan började tidtagningen fungera på Tullinge. Tredje repan gick på 16.95/137. Brillko satte nu Index till 16.80, en tid som jag trodde han skulle vara en bra bit ifrån. I första elemineringsrundan kör han sedan 16.61/135km/h och blir utslagen för att ha kört under sitt index.

    Nu är ju 16.61 ingen tid som slår speciellt många bilar, men jag trodde den skulle gå på runt 18 sek. Bilen är helt original, vilket innebär 103Hk. När Brillko körde satt stereon, slutsteget och baslådan i.
    När vi kom hem så surfade vi ut på Internet till en sida där man knappar in sin tid på 1/4-milen samt bilens vikt. Tiden och vikten används sedan för att räkna ut hur mycket effekt som krävs för att ta massan de 402 meterna.
    resultatet var chockerande; 140,8Hk i maskin och 125,3Hk på drivhjulen. Det är inte illa för en helt original maskin.

    Får se om jag ska göra något åt bilen senare.

    // Jeppe

    TeamAcadian

    Comment


    • #17
      Kurgan

      Har en Bravo HGT som jag funderar att testa på stripen och se vad den går för...

      Men tydligen så går din 1,6 SX jävligt bra! :-)

      Frågan är om den kör ifrån en Bravo HGT??

      Skulle gärna vilja testa! :-)

      Vart bor du??

      Finns det möjlighet till att komma till en eventuel Fiat träff???

      Kanske???


      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #18
        Jimmy

        Hej Jimmy.

        Självklart kan vi träffas och åka mot varandra.

        Jag bor i Bromma/Traneberg, kan nog ta mig till de flesta närområden i Stockholm.

        Tror inte att jag åker ifrån HGT:n

        Maila mig på:jesper.marnemo@europe.ups.com

        Vad det gäller att komma på någon träff så tycker jag det skulle vara kul.

        // Jeppe
        TeamAcadian

        Comment


        • #19
          Ok! :-)

          Då hör jag kanske av mig! :-)

          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #20
            Ante

            Jag hade 149.?? i sluthastighet då.... men det va med riktig mätutrustning...

            Men 15.55 e inte illa pinkat... Jag vet problemet i starten de e så tråkigt när bilen bara står och käkar asfalt...

            För önska dej lycka till... kan bli farligt nästa år....

            Comment

            Working...
            X