Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chip or Not??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Chip or Not??

    Hej,
    Som en del kanske vet så satt det ett trimchip i min bil när jag köpte den. Men den gick inte speciellt bra med det så jag har åkt orginal ett bra tag. För någon vecka sedan fick jag för mig att testa det igen & vad hände jo bilen går helt grymt bra, stabilt laddtryck, ej hysterisk på 1.an & 2:an, bättre vrid!!
    Nu är det bara ett test på bana kvar för att se om allt verkligen funkar som det skall.
    Som det ser ut nu får chipet sitta i & turbo uppgraderingen får ligga på is tillsvidare.

    Men man kan alltid undra varför det funkar nu och inte förut. Det enda som är gjort är nytt bränslefilter, service samt insprutnings rengöring. Lutar dock åt glappkontakt eller något.
    /Pär
    Coupé 20VT -LE -99
    Maserati Merak -73

  • #2
    Pär !!!! Problemet brukar tyvärr ligga i den elektroniska laddtrycksgivaren. Ett partytrick är att ta reda på vad chippet ger för laddtryck och justera in det med en pysventil. Nackdelen är att du får full effekt på ettan, men man vänjer sig snabbt med det och hittar en effektiv körstil. Att åka på bana blir nog inget problem då man som lägst går ner på 2:ans växel och trots det fulla laddtrycket tycker jag att den blir väldigt lätt att köra ut ur kurvorna ( vi har en snuskigt bra diff) ! Togge !
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Japp, det är nog som du säger, givaren är ju inte något under av precisions instrument. Den får dock sitta kvar så länge den funkar men börjar den bråka så ryker den.
      /Pär
      Coupé 20VT -LE -99
      Maserati Merak -73

      Comment


      • #4
        Hej,

        Nu har jag testat på Anderstorp( i onsdags) med chipet monterat. Funkar perfekt, fick dock korrigera körstilen lite pga mera ystra pållar under locket!!

        /Pär
        Coupé 20VT -LE -99
        Maserati Merak -73

        Comment


        • #5
          Novitec.com

          Novitec.com säljer nu ett chip till 16vT som ska ge 20hk för ca 3000kr. Är det samma som under sommaren såldes för ca 1000kr?

          Nån som vet?
          Föredetta Coupé ägare -
          http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

          Comment

          Working...
          X