Announcement

Collapse
No announcement yet.

Croma turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Croma turbo

    Hoj!

    Har en croma turbo som jag skulle vilja ha lite goda råd om..

    Ska trimma den nu har jag tänkt och det blir väl att ställa upp laddtrycket...

    Hur mycket kan jag öka det med orginal spridare? vill inte ha några smällta kolvar eller något sådant..

    Hur göra för att ställa upp laddtrycket?

    Har sportluftfilet och sportavgassystem.

    Det sitter ju en orginal dumpventil på den men den är återcirkulerande. Kan man ta bort den och sätta dit en atmosfärisk dump i stället?

  • #2
    Dumpa org. dumpen... låt ngn chippa bilen åt dig och råd fråga dem om hur mycket det kan tänkas vara vettigt att ställa laddtrycket eller ställ det tills du känner att "nu får det räcka"...

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

    Comment


    • #3
      finns det några chip att få tag på till croman verkligen?

      jag laddar ungefär 1.0bar på min, har funkat bra hitils
      /Peter

      Comment


      • #4
        Jag vet inte om det är ngt speciellt med Croman, har svårt att tro att det inte skulle finnas ngt... hör dig för där du bor...
        En ny dump ventil borde du iaf skaffa...

        Efter chip, ökat laddtryck, sportfilter, sportavgassystem kommer NOS... :-D

        //Rille
        Fiat Uno SX 1988
        Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

        Comment


        • #5
          chiptrim?

          Jag är också ägare till en Croma Turbo och tycker iofs att den går rätt så hyfsat som den är för att vara en bruksbil, men jag har också funderat på hur man ska skrämma upp den. Jag har en Uno Turbo som ska få en "pysventil" för att öka trycket, men jag vet ej om man kan göra exakt likadant på Croman. Hos MotorNord säljer man nån typ av sats som ska ge +30hk för 1000kr. Om det bara är en pysventil så är det ju dyrt, men om det även innefattar någon typ av chip så är det ju ett fynd! Ett KN-filter eller liknande gör ju också susen för andningen.
          Åk brudfjället nästa gång du passerar!

          Comment


          • #6
            borde gå att göra likadant som med unon.. byt till större spridare , cromans flödar 245 cc . Typ 300 cc höghohmiga spridare skulle nog funka.
            större luftmängdmätare (från nån gammal BMW)
            kalibrera fjädern och höj trycket.. större turbo är nog bra för insugstempen..

            någon form av avgastemgivare hade varit fint så man ser hur man ligger till...

            luftfilterboxen verkar vara helt ok.
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              motornords "sats" är bara en pysventil
              /Peter

              Comment


              • #8
                ok! kan man sätta dit en öppen umpventil? det siter en återcirkulerande nu.. är det bara at plugga igen ena hålet isåfall?

                motornords chipp är bara en reglerventil.

                Så det går att ladda 1.0? Har du gjort något annat med din bil peter?

                Comment


                • #9
                  har någon något tipps på en dumpventil?
                  vad kör du med peter?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by guzzo
                    har någon något tipps på en dumpventil?
                    vad kör du med peter?
                    Det ska vara en som håller tätt vid vakuum.. jag har en 2-kolvsdump och den funkar kanon för mig ..
                    (det är ju samma system på uno och croma)
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      guzzo> jag har en bosch-dump från coupen i min croma, dumpventilemn som satt på när jag köpte den var så trasig att jag nästan inte fick något laddtryck alls

                      när jag bytte dumpen fick jag 1.0bar (som mest, vid vissa varvtal på 4an och 5an), troligen har nån som ägt bilen tidigare varit och skruvat på wastegaten för att kompensera för den trasiga dumpen
                      /Peter

                      Comment


                      • #12
                        har köpt en regler ventil nu för att kunna ställa laddtrycket men det blir ingen skillnad hur jag än skruvar... suck.

                        den sitter mellan wastgaten och turbon

                        Comment


                        • #13
                          guzzo> det sitter en elektronisk ventil mellan wastegaten och trycksidan på turbon, du ska koppla ur den och använda din nya ventil istället
                          /Peter

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Chorus
                            guzzo> det sitter en elektronisk ventil mellan wastegaten och trycksidan på turbon, du ska koppla ur den och använda din nya ventil istället

                            det är ju barar en slang från westegaten till trycksidan på turbon inget mer.. sedan går det en slang från trycksidan till en ventil som mäter laddtrycket och till baka till tryck sidan men till röret

                            Comment


                            • #15
                              nej nej .. från trycksidan går en slang till den elektroniska ventilen (den med två slangar och en kabel), och den går vidare till wastegaten .. koppla loss den ventilen bara, det är den som används för att få overboost
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X